Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla, ettei maitoni riitä vauvalle?

Vierailija
06.09.2010 |

Meillä on reilu 1kk 3vko ikäinen poika, joka oli jo syntyessään iso (4,7kg). Paino oli 1kk neuvolassa noussut hyvin, kuitenkin nyt parin viikon ajan pojan syöntivälit on tihentyneet (syö 45min-1tunnin välein öin ja päivin) ja tästä huolimatta jää mielestäni nälkäiseksi tuonkin jälkeen.

Parina päivänä olen antanut korviketta ensin imetettyäni ja korviketta meni vielä reilu desi. Tosin korvikkeen jälkeen pojan iho lehahti ja lisäksi kakka haisi pahalle ja meni ripulille. Sama juttu kun kokeilin korviketta uudestaan muutaman päivän päästä. Tämän takia en ole uskaltanut antaa korviketta eikä tiheän imun kausikaan kait näin pitkään kestä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon päivässä/vuorokaudessa 4-5litraa plus ruokajuomat ja syön varmaan tuplaten sen mitä normaalisti ja silti painoni meinaa laskea. Olen nyt jo lähes alipainoinen eli paino ei saisi laskea.

Ollaan kokeiltu sitäkin, etten syöttäis tunnin tai vajaan välein ja isä on koittanut viihdyttää poikaa, mutta sillä ei saa kun ihan maksimissaan vartin pidennettyä syöttöä ja kun saa maitoa niin on tyytyväinen. En usko, että kaipaisi läheisyyttä, koska sitäkin hän kyllä saa.

Niin ja poika kyllä syö eikä torkahtele välillä eikä myöskään nukahda rinnalle. Vaikka poika syö molemmista rinnoista niin silti on sen oloinen, että söisi enemmänkin, mutta oletan, että turhautuu kun maitoa ei tule. Tämä on siis olettamukseni, en voi tietää varmaksi.

ap

Mistä tiedät, että juot itse tarpeeksi? Kysyn tämän siksi, että kuvittelin itse juovani tarpeeksi, mutta maito ei riittänyt. Knnes vietin päivän tuttavaäidin kanssa, joka lykkäsi minulle ison vesilasin kouraan joka imetyksen jälkeen ja kas kummaa seuraavana päivänä maitoa oli joka paikka täynnä!

Jos korvike aiheuttaa oireita, niin kokeile toista merkkiä. Meillä yksi merkki aiheutti kauheat mahavaivat, mutta toinen sopi. Eli älä ainakaan sitä samaa merkkiä enää anna.

Yritä välillä tietoisesti pidentää noita syöttövälejä. Lapsi voi tosiaan haluta vain läheisyyttä tms. Voiko isä hoitaa lasta välillä? Meillä lapsi halusi rintaa kun haistoi maidon. Isän sylissä viihtyi pitkiäkin aikoja rauhassa, eli ei sinänsä ollut nälkä. Mieti asia vaikka mielikuvana itsen kannalta: Kuvittele itsesi huoneseen tyhjän pöydän ääreen: onko nälkä? Tuskin. Kuvittele sitten itsesi saman pöydän ääreen ja lempiruoka-annoksesi tuoksuvana pöydälle. Tulisiko nälkä? Meillä auttoi hieman myös se, että vaihdoin useammin puhtaat (maidolta tuoksumattomat) vaatteet päälleni ja huuhdoin rinnat.

Vierailija
2/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä maitosi varmasti riittää.

Tämä on kyllä jo meidän kolmas lapsi, mutta ensimmäinen, jota voin imettää.

Imetys oli alkuun, sanotaan nyt vaikeaa, mutta alkuvaikeuksien jälkeen olen nauttinut imetyksestä enkä siis todellakaan halua imetystä lopettaa.

Luulen, että paino nousee hyvin edelleen. Äsken punnitsin pojan niin jos tuohon voi vähänkään luottaa niin painoa olisi tullut 900g lisää 1kk neuvolan jälkeen.

Olen kyllä itse syönyt ja juonut tarpeeksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ns. tilaa lisää maitoa. Ja siksi haluaa useasti rinnalle?

Vierailija
4/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy oli aivan eri, mutta koska se ei liity tähän aiheeseen niin ei siitä sen enempää.

ap

Miksi et ole aiempia imettänyt? Oletko pelännyt riippurintoja???

Imetys oli alkuun, sanotaan nyt vaikeaa, mutta alkuvaikeuksien jälkeen olen nauttinut imetyksestä enkä siis todellakaan halua imetystä lopettaa.

Luulen, että paino nousee hyvin edelleen. Äsken punnitsin pojan niin jos tuohon voi vähänkään luottaa niin painoa olisi tullut 900g lisää 1kk neuvolan jälkeen.

ap

Vierailija
5/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän imetät, sitä enemmän maitoa jatkossa tulee.

Nää ohjeet ei muuten kaikille päde. Imetin ja imetin, mutta maitoa ei vain tullut. Eli toivon, että kaikki imetysintoilijat joskus tajuaisivat, että vaikka maitoa heillä riittää, ehkä jotain muuta heiltä puuttuu.

Vierailija
6/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä kuin edellinen. Kahdeksas lapsi joten tiedän mitä puhun. Joku käski lopettaa stressaaminen kotona ja vain imettää. NÄin olen tehnyt ja maidon tuotanto vain ei lisäänny. En voi maata sängyssä 24 h vrk imettämässä. Siksi annan vauvalle pari kertaa vrk tuttelia ( eikä vähän) vain kunnon annoksen.

Vierailija
7/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä punnitsit? Jos tuo pitää paikkansa niin kyllä maitosi varmasti riittää.

ap

Vierailija
8/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat syövät enemmän ja useammin kuin toiset. Meidän isokokoinen poikamme söi n tunnin välein ensimmäiset 4 kk. Maito riitti,paino nousi hyvin. Ei ollut korvikkeella.pidempään syömättä.Söi ihan kunnon annoksia. Ilmeisesti yksinkertaisesti tarvitsi paljon eikä kuitenkaan kerralla ihan mahdottomia pieni voinut syödä.

Vierailija
9/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän imetät, sitä enemmän maitoa jatkossa tulee.

Nää ohjeet ei muuten kaikille päde. Imetin ja imetin, mutta maitoa ei vain tullut. Eli toivon, että kaikki imetysintoilijat joskus tajuaisivat, että vaikka maitoa heillä riittää, ehkä jotain muuta heiltä puuttuu.

On kuitenkin se pieni prosentti joilla ei vain maito nouse. Mutta suurimmassa osassa tapauksissa, vauvan roikkuminen rinnassa on sitä että se tilaa maitoa. Ja se maito nousee imettämällä.

Ja en ole mikään imetysintoilija, eiköhän jokainen tee omat päätöksensä. Mutta jos joku kysyy neuvoa, niin vastaan jos osaan.

ps. en ollut tuo jolle vastasit.

Vierailija
10/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä ole!

Jotkut vaan ei tajua maidontuotannosta turkastakaan: jos rinnat tuottaa miatoa, sitä saa lisättyäkin.

Tein kaikkeni lisätäkseni maidon määrää. Imetin aivan jatkuvasti ja pumppasin ja join ja mitä kaikkea. Imetystukilistan avulla, imetysskypen avulla, tarkistutin imuotteen, imetin tiheästi öisin.. Keksitkö vielä jotain? Todennäköisesti kokeilin sitäkin.

Silti maito ei riittänyt. Elossa pitämiseen riitti, ei lapsi kuollut maidollani, mutta itki jatkuvasti eikä kasvanut kunnolla.

Vierailija
11/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että juot itse tarpeeksi? Kysyn tämän siksi, että kuvittelin itse juovani tarpeeksi, mutta maito ei riittänyt. Knnes vietin päivän tuttavaäidin kanssa, joka lykkäsi minulle ison vesilasin kouraan joka imetyksen jälkeen ja kas kummaa seuraavana päivänä maitoa oli joka paikka täynnä!

Jos korvike aiheuttaa oireita, niin kokeile toista merkkiä. Meillä yksi merkki aiheutti kauheat mahavaivat, mutta toinen sopi. Eli älä ainakaan sitä samaa merkkiä enää anna.

Yritä välillä tietoisesti pidentää noita syöttövälejä. Lapsi voi tosiaan haluta vain läheisyyttä tms. Voiko isä hoitaa lasta välillä? Meillä lapsi halusi rintaa kun haistoi maidon. Isän sylissä viihtyi pitkiäkin aikoja rauhassa, eli ei sinänsä ollut nälkä. Mieti asia vaikka mielikuvana itsen kannalta: Kuvittele itsesi huoneseen tyhjän pöydän ääreen: onko nälkä? Tuskin. Kuvittele sitten itsesi saman pöydän ääreen ja lempiruoka-annoksesi tuoksuvana pöydälle. Tulisiko nälkä? Meillä auttoi hieman myös se, että vaihdoin useammin puhtaat (maidolta tuoksumattomat) vaatteet päälleni ja huuhdoin rinnat.

Vierailija
12/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että silloin vauvalla on tissi koko ajan suussa, mutta sitä maitoa alkaa pikkuhiljaa tulemaan lisää ja sitten normaali syöminen alkaa taas riittämään jossain vaiheessa. Kuulostaa siltä ettei korvike välttämättä sovi pojallesi.

Vierailija
13/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei maitosi riitä, jos juo desin kerralla korviketta. Ota asia heti puheeksi neuvolassa mahdollisen maitoallergiaepäilyn takia. Oma maitoni ei riittänyt, sain kuitenkin sairaalassa ohjeekdi koettaa pitää kunnon syöttövälit, jotta lapsi todella söisi itsensä kylläiseksi eli tähtäin ainakin 2-3 h välissä. Ohjeekdi, ettei ainakaan alle tunnin välein syötä vaan sitten esim. Kantaa vauvaa. Ja muu ohje oli n.20 min kummastakin rinnasta maitoa ja sitten korviketta niin paljon kuin vauva perään juo. Hyötyisit varmaan tällä hetkellä tosi paljon asiallisesta, ei mistään imetysintoilijoiden, pitämästä imetysohjauksesta. Soita vaikka jo tänään neuvomaan asiasta.

Vierailija
14/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olla, mutta jos vauvalta tulee tarpeeksi kunnon pissavaippoja (en muista määrää) eikä pään aukile ole kuopalla, niin eiköhän se rintamaito riitä. Mitä useammin imettää nii sen paremminhan se maitokin heruu, ja muista juoda ja syödä itse tarpeeksi...! Ota yhteyttä neuvolaan niin osaavat siellä paremmin auttaa....

Vierailija
15/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin yöimetykset lisäävät maidoneritystä. Lepää, syö ja etenkin juo paljon, ja anna vauvan imeä niin paljon kuin haluaa. Älä anna korviketta, se helposti pilaa imetyksen. Näillä ohjeilla pitäisi onnistua. Tsemppiä!

Vierailija
16/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(apteekista saa vaakoja lainaksi), niin kaikki ok.

Vierailija
17/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvupyrähdys meneillään. Jos maito ei riitä, se näkyy painonnousun hidastumisena. Jätä korvikekokeilut pois, ne vaan häiritsevät maidontuotannon asettumista.

Jos lapsi kasvaa eikä äkillistä kuivumista tms. tapahdu, maito riittää. Noita superimukausia tulee, tiuha imeminen lisää maidon määrää.

Myöhemmin lasta voi hiukan "pitää nälässäkin" eli ei joka vinkaisusta tarvitse tarjota tissiä.

Pian homma tasaantuu, sinnittele vaan nämä hankalat päivät. Tsemppiä. :)

Vierailija
18/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä syödä tiheasti ilman sen kummempaa ongelmaa.

Muistathan itse juoda ja syödä hyvin? Jos on isokokoinen vauva, tarvitsee tietysti maitoa reilummin, mutta imemällä se maitomäärä lisääntyy.

Jos kuitenkin näyttää, että selvästi jää nälkä vielä jatkossakin, eikä oma maito näytä riittävän, niin voithan kokeilla vielä toista korviketta. Toivottavasti ei ole maitoallergiaa, jos noin pienestä määrästä (eli kerran syötynä) reagoi korvikkeeseen noin voimakkaasti..

Vierailija
19/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuin illoin kunnon annoksen tuttelia, koska paino ei ole noussut imetyksellä tarpeeksi. Syö hyvin pullosta ja edelleen yhtä hyvin myös rintaa. Enkä aio lopettaa imetystä, mutta tärkeintä on vauvan hyvinvointi. Aluksi en meinannut uskoa ettei maitoni tällä kertaa kertakaikkiaan riitä vauvalle, vauva nimittäin 8. lapsi ja edelliset 7 olen täysimettänyt eikä maidosta ole ollut pulaa, päinvastoin. Nyt sitä ei vain erity niin hyvin, jostakin syystä.

Vierailija
20/28 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sulla riittää sitten imetys. Terv. edellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän