Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin kannustaa tuota lasta? Apuja koululaisten vanhemmilta pliis.

Vierailija
06.09.2010 |

Lapsi on aika hidas lukemaan ja luetun ymmärtämisessä on ollut vaikeutta jo 2. luokalla. Nyt sitten opelta tuli viestiä, että lapsi pitäisi saada lukemaan kirjoja kotona. Ei auta mikään, ollaan käyty kirjastossa että saa valita mitä haluaa. Kirjat lojuu pöydällä. Oon yrittäny lahjoa ja kiristää, ei auta. Millä hänet saisi itse innostumaan lukemisesta? Lapsi vasta 3. luokalla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jutelkaa ja vetoa ihan oikeeseen syyhyn. Lukekaa yhdessä ääneen, lause vuorotellen. Vähän kerrallaan ettei mene maku. Lue sinä hänelle niin, että hän näkee mitä luet, lue hitaasti ja näytä aina mitä sanaa luet.

Vierailija
2/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka Ben Fuhrmanin Muksuoppi avuksi: sujuva lukeminen on taito, joka pitää harjoitella. Mietitte, miten sen taidon voi saavuttaa, ketkä lasta siinä tukee ja miten sujuvan lukutaidon saavuttamista juhlitaan.

Meillä myös on täytynyt erikseen "pakottaa" lukemaan. Olen vaatinut lukemaan joka arkipäivä 15 min läksyjen lisäksi ja vkonloppuisin puoli tuntia. Jos lukemista ei ole päivän aikana hoidettu, ei katso telkkaria, pelaa konsolipelejä tms. Jos taas lukee viikon kaikki lukemiset reippaasti, saa korotuksen sen viikon viikkorahaan.

Sitkeästi vain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tylyltä, mutta eskarilaisten kirjoja vaan luettavaksi. Lapsi nauttii vain, kun hän tuntee, että hän osaa ja onpas helppoa. Ajattele itse, jos äitisi olisi pakottanut sinut lukemaan tyyliin taru sormusten herrasta tuon ikäisenä, tai muuta puuduttavaa.

Vierailija
4/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka satukirjoja. Tai sitten lyhyitä pikkukirjasia. Jotain, mikä ei tunnu niin kauhean ylivoimaiselta urakalta kerralla. Ei missään tapauksessa mitään satasivuisia ensi alkuun.

Vierailija
5/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näyttää oikealta kirjalta. Luet ensin siitä yhden luvun, sitten lapsi lukee yhden itse, sitten sinä taas yhden. Luette joka päivä vähintään yhden luvun kumpikin. Jos on tosi tahmeaa voi mukaan ottaa jonkin kannustimenkin.

Tärkeää on löytää kirja, joka lasta oikeasti kiinnostaa. Pojille putoaa hyvin vaikka Kapteeni Kalsarit, myös tytöille sopii Risto Räppääjät ja ekat Ella-kirjat. Näissä kaikissa on lyhyitä lauseita, lyhyet luvut ja huumoria ja toimintaa tarpeeksi pitämään mielenkiintoa yllä.

Vierailija
6/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jospa ne sitten ovatkin olleet liian vaikeita, kiitti vinkistä! Satukirjoja löytyy kotoakin satoja, joten jospa kaivan ne esiin uudestaan!

ap

Vierailija
7/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että hän on kielellisesti pienemmän lapsen tasolla. Siksi hänen täytyy myös lukea pienempien lasten kirjoja. Hän ei voi ylittää kapasiteettiaan väsymättä, sen sinä varmaan ymmärrät.

Älä missään nimessä painosta! Saat vain aikaan traumat ja vastenmielisyyden asiaa kohtaan.

Terv. ammattilainen

Vierailija
8/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut pienestä saakka käytäntö, että nukkumaan 'laiton' jälkeen saa vielä hetken lukea sängyssä (ei sarjiksia).. eli käytännössä sanottu puoli tuntia aikaisemmin, että nyt nukkumaan tai sänkyyn lukemaan. Toi lukeminen on meillä muodostunut ns. palkinnoksi.. ja on mun mielestä hyvä keino rauhoittua ennen nukahtamista. Jo kolmevuotiaana tyttö sai selailla kirjoja (lelut pois) sängyssä. Tämä tapa toimi meillä (tyttö 13 ja lukee mielellään)! (ps. pohjautuu ehkä siis uskoon, että lapset aina tahtoo viivytellä nukkumaanmenossa ja näin ovat saaneet 'lisäaikaa' hyvällä)

Vierailija
9/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyttö ei tod ole mikään nörtti tms.. vaan aina kun silmä välttää tietokoneella mesessä tms. Tai sitten muuten vain kavereiden kanssa, harrastuksissa. Tämä on meillä ollut keino kuitenkin saada hänet edelleen myös hyvällä lukemaan kun äippä pakottaa sänkyyn puoli kymmenen ja lukuaikaa on puoli tuntia :)

Vierailija
10/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut pienestä saakka käytäntö, että nukkumaan 'laiton' jälkeen saa vielä hetken lukea sängyssä (ei sarjiksia)..

Ainakin Aku Ankassa on tosi hyvaa suomenkielta.

Vierailija
11/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut pienestä saakka käytäntö, että nukkumaan 'laiton' jälkeen saa vielä hetken lukea sängyssä (ei sarjiksia)..

Ainakin Aku Ankassa on tosi hyvaa suomenkielta.

mielestä sarjikset eivät samalla tavalla kehitä kielellisti tai kannusta lukemaan pitempiä tekstejä. Meillä opeteltiin ensin lukemaan kirjoja ja sitten vasta sarjiksia. Mutta näin vain meillä :)

Vierailija
12/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvetta silmälaseille?

Monella lapsella ongelmia näössä, eikä kukaan älyä sitä.

Sitten tuossa iässä kyllä lapset vielä tykkää myös kuunnella kun aikuiset lukee, sekin auttaa lasta innostumaan lukemaan itse. Ottakaa iltasadut mukaan rutiineihin.

Vierailija
13/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sarjikset käy mielestäni hyvin muun lukemisen rinnalla. Lukemista sekin on.

Oma 2-luokkalaiseni "ahmi" muuten sellaisia lyhyitä etsiväkirjoja kuin Lasse-Maijan etsivätoimisto.

Jos nää tai jotain vastaavaa ajatuspähkinää sisältävää löytyy, vois toimia? Siis lapsi lukee, koska haluaa tietää, kuka on syyllinen, ja saattaa olla kunnianhimoa yrittää itsekin arvata se.

Vierailija
14/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sarjikset käy mielestäni hyvin muun lukemisen rinnalla. Lukemista sekin on.

Joo, siis kyllä meilläkin luetaan sarjiksia - ensin vain siis piti osata lukea kirjoja.. ja näiltä illan lukuhetkiltä olen sarjikset kieltänyt.

Vierailija
15/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli luetun ymmärtäminen heikkoa.

Aluksi annettiin kirjoja, missä on kuvia. Kuvat antoi viitteen, mitä kirjassa tapahtuu. Sarjiksia illalla luettavaksi jos ei kirjat kiinnostaneet. Missään nimessä en pakottanut lukemaan, koska hauki on kala -lukeminen ei edesauta luetun ymmärtämistä.

Nyt poika 13v. ja tosi kova lukemaan kirjoja.

Meillä ei oikein iskenyt perinteiset kapteeni kalsarit yms. En nyt muista, mitä alkoi lukemaan ensimäisenä. Mutta jatkoa seurasi goosebumbs-kirjoista. Nuorille tarkoitettu kauhukirjasarja.

Tyttö (oli kyllä kova lukemaan muutenkin), aloitti minun vanhoilla Enith Blytonin SOS-sarjalla. Siinä oli myös kuvia tueksi ja iso teksti. Niitä oli helppo lukea.

Yksi vinkki on myös se, että kun lukee niin peittää osan sivua, joten pystyy keskittymään vain siihen lyhyeen pätkään tekstiä, eikä koko sivu tunnu niin toivottomalta.

Vierailija
16/16 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ei koskaan opi pitämään lukemisesta. jos opettaja on sitä mieltä että lukuharjoituksia tarvitaan, luulisi että kolmasluokkalainen jo ymmärtää että niin pitää sit tehdä. miten sä ap olet lahjonut tähän asti? meillä poika lukee mitä vaan jos saa sitten pelata vastaavan ajan. tosin hänellä ei ole mitään ongelmia lukemisessa. olen kyllä itsekin huomannut tuon että meidän tokaluokkalainenkin tykkää vielä ihan saduista ja lastenkirjoista. jos esim aloitan lukemaan jotain kivaa kirjaa hänelle ääneen, hän innostuu lukemaan sen itse loppuun. oletko ap sitä kokeillut, että itse luet ääneen? sekin on tärkeää kielellistä harjoitusta ja kannustaa lasta lukemaan itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi