Myönnetäänkö 40-vuotiaille enää asuntolainaa?
Kommentit (16)
tasolla jos olet 40-vuotias.Ainakin Turussa.Tosin mä en ole vielä 40-vuotias.Et en istu vielä pyörätuolissa.Jaksaa keinuttaa lantiota vielä.Jee!Rock'n roll forever!Oh yeah!
Sitä ennen oli viran puolesta asunto...
Mutta itselleni tuli yllätyksenä se, että jos on ostamassa ENSIasuntoa, kaikenlaisten siihen liittyvien "kevennysten" ikäraja on tuo 40 v. Onneksi asia sattui tulemaan ajankohtaiseksi juuri oikealla hetkellä eli ehdin ottaa lainan 39-vuotiaana!
sitä saa vielä 70 vuotiaanakin, jos on millä maksaa takaisin!
Ystäväni vanhemmat otti asuntolainan 63 vuotiaina. Sitä ennen oli viran puolesta asunto...
kun minimaaliset asumiskulut siihen asti
Sukulaiset sit maksaa ne takas korkojen kera
Siinähän maksetaan asunnon koon mukaan ja vanhoissa kultuurihistoriallissa rakennuksissa yleensä on tuota kokoa...Sikis harva pappi enää asuu vanhoissa pappiloissa, ei palkka riitä.
sai kans pankista lainaa rakennuttamaansa taloa varten(kertoi tv:ssä) Ja eikös hän ole jo suunnilleen 80v?
Joo ei todellakaan ole pankkivirkailijan tehtävä alkaa arvioimaan kenenkään elinikää :DDD
Eli todellakin saa. Jos vain tulot antaa myöten. Ei se ikää katso.
Useampikin tuttava on saanut lainaa sijoitusasuntoja varten lähes eläkeikäisenä. Ovat tosin olleet melko lyhytaikaisia lainoja. Pitkissä 30 vuoden lainoissa voi tietysti oikein iäkkäiden lainanottajien kohdalla tulla eliniän rajatkin vastaan, mutta pankit katsovat saavansa omansa takaisin kuitenkin.
Varainsiirtoverosta ovat vapautettuja alle 40-vuotiaat ensiasunnon ostajat. Lainansaantiin tällä ei ole mitään vaikutusta. Saman veron maksavat asunnonvaihtajatkin, vaikka olisivat kuinka nuoria.
Mutta itselleni tuli yllätyksenä se, että jos on ostamassa ENSIasuntoa, kaikenlaisten siihen liittyvien "kevennysten" ikäraja on tuo 40 v. Onneksi asia sattui tulemaan ajankohtaiseksi juuri oikealla hetkellä eli ehdin ottaa lainan 39-vuotiaana!
Olen nimittäin 39v. ja ensiasuntoa ostamassa. Pitääkö minun nyt kiirehtiä, etten ehdi täyttää 40v.
Ystäväni vanhemmat otti asuntolainan 63 vuotiaina. Sitä ennen oli viran puolesta asunto...
Luulis että olis kämpän hinta säästössä kun minimaaliset asumiskulut siihen asti
Meilläkin on asunto mieheni viran puolesta ja maksamme siitä vuokraa 968€/kk. Onko tuo mielestäsi minimaalinen kulu?
Olen nimittäin 39v. ja ensiasuntoa ostamassa. Pitääkö minun nyt kiirehtiä, etten ehdi täyttää 40v.
Siinä on siis myös alaraja. 17v ensiasunnonostaja maksaa varainsiirtoveron.
Kyllä kai siihen ikään mennessä jokainen työssäkäyvä saa jo asunnon verran säästöön.
Paitsi, jos sen hakee pitkäaikaislainana arkkua varten.