Piispa Riekkinen hämmästelee Marja-Sisko Aallon kohtelua
Piispa Riekkinen hämmästelee Marja-Sisko Aallon kohtelua
Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulin notaariksi valitun Marja-Sisko Aallon kohtelu hänen työnhaussaan ihmetyttää piispa Wille Riekkistä. Riekkinen sanoo Savon Sanomien haastattelussa, ettei kirkolla tai millään muullakaan instanssilla pitäisi olla varaa jättää Aallon kaltaista osaamista käyttämättä.
Torstaina notaariksi valittu Marja-Sisko Aalto on kertonut hakeneensa yli 20 kirkon virkaa sen jälkeen, kun hän irtisanoutui Imatran kirkkoherran virasta. Syyksi Aalto ilmoitti, ettei kokenut saaneensa luottamusta sukupuolenkorjausleikkauksen jälkeen.
Piispa Wille Riekkinen sanoo Savon Sanomille, että Kuopion hiippakunnassa katsottiin vain asiaosaamista: koulutusta, kokemusta, kykyä ja taitoa. Aallon puolesta puhuivat sekä kokemus kirkon hallinnosta ja ylempi pastoraalitutkinto.
- Minä toivon, että tässä kaupungissa ja tässä hiippakunnassa osaisimme kohdella toisiamme ihmismäisesti, avarasti ja suvaitsevaisesti. Mitkään seksuaaliset taipumukset eivät ole suositus tänne, mutta eivät myöskään este, piispa Riekkinen sanoo haastattelussa.
YLE Uutiset
Kommentit (11)
on se jotenkin säälittävännäköistä että miehestä tulee semmoinen vähän epäonnistunut versio täti-ihmisestä....
Minulla on sukupuolta vaihtanut ystävä, johon kyllä suhtauduin kuin keneen tahansa muuhun.
No se nyt vaan on liian omituista että ihminen muuttaa sukupuoltaan, ei häneen varmaan juuri kukaan osaa ihan luonnollisesti suhtautua, vaikka haluaisikin.
Kyllä mun käsityskykyni riittää ymmärtämään sen, että joku kokee syntyneensä väärään sukupuoleen ja haluaa sen takia korjata sukupuolensa oikeaksi. Harmi, jos sun ei.
Hän on yksi syy, miksi ylipäätään palasin kirkon jäseneksi.
Imatralaiset hävetkööt kun ajoivat kirkkoherransa pois, mutta toivottavasti uusi työpaikka on parempi.
Marja-Sisko Aalto on rohkea ihminen, josta moni voisi ottaa oppia.
että kaikki eivät onneksi ole yhtä typeriä kuin sinä..
No se nyt vaan on liian omituista että ihminen muuttaa sukupuoltaan, ei häneen varmaan juuri kukaan osaa ihan luonnollisesti suhtautua, vaikka haluaisikin.
Kirkkoherrat valitaan virkaansa vaaleilla, joissa äänestävät seurakuntalaiset. Useimmissa seurakunnissa on ehdolla myös seurakuntien omia, ihmisille tuttuja pappeja. Äänestysprosentti kirkkoherranvaaleissa jää pääkaupunkiseudulla yleensä alle 5%:n ja äänestäjät ovat niitä kaikkein vanhoillisimpia seurakuntien jäseniä. Suurinta osaa ei äänestäminen kiinnosta. Minusta ei ole mitenkään kummallista, että Aalto ei pärjää tuollaisissa vaaleissa saamansa julkisuuden ja tapahtumien jälkeen.
Sitäpaitsi tiedän, ettei Aalto ole edes hakenut lyhyempiä sijaisuuksia tai ns. keikkapapin hommia, joilla saisi jalkansa oven väliin johonkin seurakuntaan. Eräs tuttuni vastaa yhden pääkaupunkiseudun seurakunnan uusien pappien rekrytoinnista, eikä Aalto ole ottanut häneen mitään yhteyttä, vaikka heillä olisi töitä tarjolla. Keikkahommia löytyisi vaikka heti. Pääkaupunkiseudulla on nyt todella kova pappipula ja monissa seurakunnissa todellinen pula papeista. Olettaako Aalto, että häntä tullaan kotoa saakka anelemaan töihin?
Jos virkaan valitaan teologian tohtori ja teologian maisteri Aalto jätetään valitsematta, ei siinä ole kysymys syrjinnästä.
Aallolla vain tuntuu olevan aika suuret tavoitteet ja toiveet työnsä suhteen ja realiteetit hukassa sen suhteen, millä pätevyydellä viran voi saada.
Hän on hakenut pääkaupunkiseudulta todella haluttuja ja kilpailtuja vakituisia virkoja. Suurin osa muista hakijoista on ollut ihan paperilla selvästi pätevämpiä kuin hän ja joka virkaan on valittu häntä pätevämpi ihminen. Suurinta osaa viroista, joita hän on maisterinpapereilla hakenut on ollut hakijoina tohtoreita, jotka ovat menneet ohi.
Ja sitten pitää tosiaan muistaa se, että hän on hakenut kirkkoherran virkoja, joissa valinta tapahtuu kansanvaalilla, ei pätevyysjärjestyksessä. Ei hän yhdessäkään vaalissa ole edes saanut ensimmäistä vaalisijaa (eli ollut paperilla pätevin). Lisäksi kaikissa kirkkoherranvaaleissa seurakunnassa aiemmin työskennelleillä papeilla on etulyöntiasema, koska heidät tunnetaan. Muualta tuleva tuntematon pappi on aina heikommassa asemassa kuin tuttu ja kun taustalla on vielä kaikki julkinen kohu niin ei ole ollenkaan ihmeellistä, että seurakuntalaiset eivät äänestä Aaltoa.
Nyt Aalto on valittu Kuopion notaarin virkaan. Sekin on aika hyvin tavalliselta teologian maisterilta, joka on suorittanut ainoastaan normaalin pastoraalitutkinnon ja ollut kirkkoherrana keskikokoisessa seurakunnassa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Aalto tuskin olisi notaarin virkaa saanut.
henkilökohtaisesti minulle tulee tunne, että joko Aalto on tyhmä eikä ymmärrä realistisia mahdollisuuksiaan tai sitten hän on tarkoituksellisesti sovitellut syrjityn viittaa harteilleen ehkä saadakseen paremman työpaikan. Realistinen keino saada papin töitä pääkaupunkiseudulta olisi ollut sama tie, jota muutkin etenevät: Ensin johonkin seurakuntaan lyhytaikaiseksi sijaiseksi ja siitä sitten pitempien sijaisuuksien kautta vakivirkaan sitä mukaa kuin työnantaja vakuuttuu kyvyistä.
on ollut vaikeaa saada työpaikkaa. Olen laittanut ainakin 80 hakemusta ja tehnyt monenlaista keikkatyötä. Vakituiseen paikkaan olen kuulemma liian vanha.
Jos leikkaisin pimperon pippeliksi ja alkaisin mediapelleksi, takaisiko se minulle heti vaikka akateemisen uran, vaikka olen ammatiltani vain duunari?
Kun julkisuudesta on saanut ihan sen käsityksen, että olisi pahastikin sorrettu työnhaussa, mutta jos tuo on ollut todellisuus, niin sehän on ihan eri asia. Nähtävästi julkisuutta voidaan tässäkin käyttää moneen tarkoitukseen.