Lapsen EEG on poikkeava!
Yöllisten kauhukohtausten ja muutenkin vilkkaan pojan käytöksen vuoksi käytiin heinäkuussa aivosähkökäyrässä. Tuloksena oli, että aivosähkökäyrä on poikkeava. Muuta ei selitetty.
Onko kellään lapsella ollut EEG poikkeava ja onko selvinnyt syytä?
Meillä on nyt edessä pään magneettikuvaus ja parin yön unitesti sairaalassa. Onko kokemuksia näistä testeistä?
Mua pelottaa aika paljon koko tilanne.
Kommentit (12)
Mutta toivottavasti ei ole kumpikaan
jahka tutkimukset ovat tehty, syitä voi olla niin monia, ettei ehkä kannata etukäteen arvailla syitä, vaan ottaa ensin selvää ja tutkia lisää.
Epilepsia on varmaan yleisin aivosähkökäyrän poikkeamia aiheuttava tekijä, mutta epilepisian voi aiheuttaa moni asia.
Asiat varmasti selviävät.
Viittaavat mahdolliseen epilepsia riskiin.
Tuosta on aikaa useampi vuosi ja mitään ei olla huomattu.
Puhkee ehkä joskus tai sitten ei.
tehtiin tuo EEG, kun olin 7-vuotias ja tulos oli myös poikkeava. Siitä paljastui lievä CP-vamma. Tulos oli vanhemmilleni helpotus, sillä olin motorisesti kömpelö ja opin motorisia asioita hitaasti.
Oma elämäni on ollut hyvää ja onnellista poikkeavasta aivosähkökäyrästä huolimatta. Lievä CP-vamma ei ole vaikuttanut isompana elämääni kovinkaan paljoa. Olen itse asiassa harvinaisen menestynyt sekä opinnoissani että työssä. Lapsen sain tuon vamman ja siihen liittyvien kehon hallinnan ongelmien vuoksi sektiolla - joka oli erinomainen kokemus.
Ao, en tiedä mikä sinun pojallasi on kyseessä. Ihmetyttää, että löydöstä ei ole selitetty mitenkään. Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin ja kysisin asiasta. Toivottavasti asia selviää ja saatte sopivaa apua asiaan!
omasta puolestani. Minua tutkittiin toisen asian tiimoilta ja tehtiin perusteellisia tutkimuksia mm. minulta otettiin EEG, uni EEG, aivojen magneetti kahdesti sun muuta. Kaikki oli ok, paitsi minulta löydettiin myös poikkeava EEG. Neurologi sanoi, ettei pelkän poikkeavan EEG:n vuoksi tehty mitään diagnoosia ja sanoi, että monella ihmisellä voi tosiaan olla tietämättään poikkeava EEG ja silti ei oireile mitenkään. Elän siis normaalia elämää ilman mitään lääkkeitä, jos yhtään lohduttaa tämä tieto =) Tosin minulla voi olla alttius epilepsiaan ja voin ehkä joskus saada kohtauksia.
Voimia ja jaksamisia.
poika on vasta 5 vuotias.
Haluaisin vaan tietää, että mistä tässä edes voi olla kysymys. Tiedän vain, että voi olla merkki esim. epilepsiasta tai MS-taudista.
-ap
Jos on jokin syy niin se varmasti löytyy. Mitään muuta kuin poikkeavaa ei vielä sanota, koska ei tiedetä ennen muita tutkimuksia, onko se normaalia vai ei.
Tuosta poikkeasvasta/tavallisesta tuli mieleen että myös usein sydämmistä löytyy lapsilla sivuääniä jotka osoittuvat myöhemmin ihan normaaleiksi.
Käykää testit rauhassa läpi. Jos selitettävää löytyy ne kyllä selvitetään teille aikanaan. Itsessään nuista ehkä se magneettikuvaus on ns. ahistavin kokemus. Muut ei niinkään.
...magneettikuvauskin tehdään nukutuksessa, joten poika ei siitä juuri mitään ehdi tajuta.
arvelin että voisi olla jotakin epileptistä. Hänellä oli hidas motoriikan kehitys muutenkin. EEG:ssä näkyi "kohtalainen yleishäiriö" mutta ei epileptistä purkauksellisuutta. Lapsi oli tuolloin 9kk.
Myöhemmin osoittautui, että hän oli lievästi keitysvammainen ja muuten vaikeasti liikuntavammainen lapsukainen, "kohtalainen yleishäiriö" ilmaisi aivojen poikkeavaa toimintaa kaikkineen. Epilepsia puhkesi 4-vuotiaana, mutta se ei edelleenkään näy EEG:ssä.
Ongelmana nimenomaan fotosensitiivisyys eli valoherkkyys. Mutta epilepsia on tauti, johon on hyvät lääkkeet ja jonka kanssa oppii kyllä elämään. Lapsena puhjetessaan se saattaa jopa mennä aikuisikään mennessä ohi.
Mulla oli poikkeava uni ja normaali eeg ja sen perusteella ja omien oireiden perusteella tuli epilepsia diagnoosi lääkkeineen.Olen toki saanut diagnoosin aikuisiällä.Aina ei kuitenkaan poikkeava eeg tarkoita mitään ja tilanneta voidaan seuratakin
Aivot kypsyvät vielä pitkään ja oikealla hoidolla saadaan paljon aikaan, jopa normalisoitua tilanne.
Voimia!