Ilokaasulla synnyttäneet!
Otsikko ehkä vähän hassu mutta menköön. Jyväskylässähän sitä ei ole enään saatavilla joten kovasti mietin mitäs nyt. Minulle se on ollut nopeissa synnytyksissä aivan riittävä apu. Tilalle kuulemma tullut jokin lihakseen pistettävä juttu. Kokemuksia olisi kiva kuulla.
Kommentit (10)
Synnytys oli sen verran nopea, etten muuta olisi ehtinyt saamaan. Ilokaasun avulla sain pahimman terän kivusta pois ja kaasu on ihan ehdoton juttu ainakin mulle :). Kolme lasta jo maailmaan pyöräytetty ja jokaisessa synnytyksessä olen tuota ainetta "nauttinut".
ekassa annettiin ilokaasua, auttoi aluksi, ja sen jälkeen voin vaan pahoin (kun seokset nostettiin 50-70% ilokaasuun). Toisessa en ehtinyt saamaan mitään, kolmannessa en sitten uskaltanut ilokaasua kokeilla, sen ekan huonon kokemuksen vuoksi. Minulle pistettiin sitten Petidiniä lihakseen, ja vaikutus oli varmaan suunnillen sama, kuin ilokaasulla, ilman pahoinvointia. Eli rentouduin (pitkittynyt avautumisvaihe menossa) ja kivun kärki katosi. vauva syntyikin sitten hyvin nopeasti tuosta piikistä, oli kyllä ihan reipas synnyttyään, mutta 2-3h ikäisenä joutui keskolaan. Toki hän syntyi rv 36+, eli oli ennenaikainen.. mutta itse tietty mietin tuon Petidiininkin osuutta. Syy keskolaan joutumiseen oli velttous, sokerien lasku ja uneliaisuus.
Neljännessä otin sitten taas rohkeasti ilokaasun kaveriksi, tosin seokset pidettiin siinä 30% ilokaasussa. Se riitti loistavasti auttamaan avautumista, piti kivun kärjen poissa ja rentoutti.
Kyllä tässä viidennessäkin olin ajatellut ilokaasuun luottaa, toivottavast isitä meillä sitten vielä saa :) Ja jos ei, niin Petidiini olisi varmaan seuraava vaihtoehto..
ettei sitä enää JKL:ssä saa. Itse synnytin kolme lasta ilokaasulla, jonka koin riittäväksi ja sopivaksi kun halusin ponnistaa jakkaralla. Neljännen kohdalla ei enää ilokaasua ollut saatavilla. Lopputulos: käytin kaikkea mitä talolla oli tarjota enkä mistään saanut kunnon lievitystä, toki spinaali vei kivut kokonaan hetkeksi. Ponnistamaan jouduin sängyllä ja koin sen tosi hankalaksi.
Nyt odotan viidettä ja mietin tosissani lähdettäiskö ajelemaan Tampereelle kun synnytyksen aika on. Kyllähän Lapissakin pitempiäkin matkoja kuljetaan kuin 150 km
:-0
hui, onkohan tuo villitys nyt sitten koko maassa? Neljättä vasta yritetään mutta kauhistuttaa jos ei ilokaasua saa, siitä on ollut minullakin suuri apu 3 synnytyksessä,sillä lapset on tullut 1,5-2 tunnissa, ei siinä ole ehtinyt muuta kuin ambulanssia tilailla ja sairaalassa olen ollut vasta viime minuuteilla niin johan on kumma jos ei jotain nopeasti vaikuttavaa saisi. Oli ihan uusi tieto tuo ilokaasun pois jääminen.....
Kovasti olen pohtinut tuota ilokaasun puuttumista. Nyt jo tuntuu että en selviä ilman.Neuvolassa sanoivat tilalle tulleen jonkin piikin mutta ei muistanut nimeä. Petidiniä en halua missään nimessä halua jos siitä on kyse.
Spinaali kuulemma hyvä...En tiiä. No sanoihan tuo terkkari että voihan luomunakin synnyttää.
Jyväskylässä ei saa kaasua siksi kun sairaanhoitopiiri ei ole huolehtinut kätilöiden työturvallisuudesta, eli esim. kaasun kohdepoistosta tai muusta vastaavasta tarpeeksi. Eli ilokaasun pitoisuus synnytyssalissa on liian suuri työntekijöille, jotka kuitenkin altistuvat sille vuosia, toisin kuin synnyttäjät. Tämä "säästö" maksetaan sitten sairaanhoitopiirissä esim. lisääntyneinä puudutusten käyttönä. Esim. spinaalipuudutushan vaatii anestesialääkärin = kallista työaikaa, enemmän seurantaa kätilöltä = kallista työaikaa...
Oiskohan se "uusi lääke" josta terkka puhunut, ollut fentanyyli? En usko että tarkoittavat Petidiiniä kun se ollut käytössä ikuisuuden :)
Jyväskylässä ei saa kaasua siksi kun sairaanhoitopiiri ei ole huolehtinut kätilöiden työturvallisuudesta, eli esim. kaasun kohdepoistosta tai muusta vastaavasta tarpeeksi. Eli ilokaasun pitoisuus synnytyssalissa on liian suuri työntekijöille, jotka kuitenkin altistuvat sille vuosia, toisin kuin synnyttäjät.
Ei luulisi olevan iso homma järjestää saleihin mekaanista laitetta, joka poistaa pahimmat ilokaasut. Tuntuu, että taustalla olisi ollut jokin suunnilleen poliittinen syy, koska päätös on niin järjetön.
Noiden puudutusten kalleuden lisäksi tulee kustannuksia mielenterveyspuolelle. Aivan varmasti tulee tapauksia, joilla synnytys on ollut enemmän tai vähemmän traumaattinen, mikä olisi voitu estää ihan vain ilokaasulla. Esim. nyt juuri nuo nopeat synnytykset. Lisäksi on olemassa henkilöitä, joilla on aiempi epiduraali tai spinaali aiheuttanut ongelmia, joten niitä ei voida käyttää.
Ihan puistattaa, kun ajattelenkin, ettei Keski-Suomen keskussairaalassa tosiaan anneta lainkaan ilokaasua. Vaikka kyllähän se on tuntunut Suomessa olevan trendinä, että synnyksessä kuuluukin kärsiä, mielellään mahdollisimman paljon... Viittaan nyt mm. osaan Tammisaaren sairaalaan kohdistuneesta kritiikistä.
Mutta täällä se vaan on mennyt läpi. Ymmärrän etteivät lääkärit ole sitävastustaneet, mutta en käsitä miksei kätilöiden puolelta ole tilannetta vastustettu enempää? Tilanne on kuitenkin ymmärtääkseni ainutlaatuinen Suomessa.
Entäs jos Keskussairaalan synnyttäjät mitä suuremmassa määrin sattuisivat "lomailemaan" Tampereella kun synnytys käynnistyy. Keski-Suomen keskussairaalahan maksaa sen jos joku synnyttäjä joutuu synnyttämään esim. Taysissa. Aina voi tietysti vinkata omalle sairaalalle että aikoo lomailla juuri siksi paljon Taysin lähellä kun siellä saa ilokaasua... Ja vinkkinä kaikille vielä, jos menee synnyttämään toiseen sairaalaan kuin Keski-Suomen keskussairaalaan ja sanoo, että on itse päättänyt tulla tänne, niin joutuu maksamaan itse koko hoidon, joka on siis aivan eri luokkaa kuin sairaalan hoitomaksu. Jos taas on "vaan lomalla" tai käymässä paikkakunnalla ja synnytys sattuu käynnistymään, niin silloin oma kotisairaala maksaa "suuren laskun" ja itse vain hoitopäivämaksun.
Kysynpä tässä samalla, kärsikö kukaan ilokaasua ottaneista hyperventilaatiosta? Mulla kyllä ilokaasu tehosi, mutta ongelmaksi muodostui tuo ilman haukkominen, joka ei ottanut loppuakseen. Ehdottivat sitten tilalle epiduraalia, joka mulla toimikin erinomaisesti.
Mietin nyt vain uudessa synnytyksessä, miten saisin tuon hyperventiloinnin vähenemään. Pohdin, johtuisiko se syvähengitystekniikasta, jolla sain alavatsan rentoutumaan ja kivut katoamaan. Tämä tehokas hengittäminen yhdistettynä ilokaasuun ei tainnut kuitenkaan olla toimiva combo.
synnyttänyt ilokaasulla koska epiduraali ei tehonnut, kohdunsuuni avautui niin nopeasti. Vedin sitä kaasua niin paljon, että olin melkein tajuton. Ei siitä muuten olisi selvinnyt hengissä :P