Selittäkää miehelleni, että lasten vaatteisiin menee rahaa.
"No kun sä aina löydät kirppikseltä halvalla ja kuitenkin myytkin kirppiksellä..."
Meinaakohan hän, että ne vaatteet eivät edes kulu käytössä?
Hyvä esimerkki: Ostin kirpparilta Tutta virtahepo-housut, 1,50e.
Tyttö sai ne polvesta puhki. Paljonko saan rahaa takaisin?
Ok, eivät olleet kalliit, mutta silti.
Paljonko rahaa menisi jos ostaisi kaikki ensimmäisen vuoden vaatteet uutena Ciraf-hintaluokassa?
Välikausipukuja, toppapuku, saappaita, hattuja, hanskoja, sukkia, sukkahousuja, bodeja, paitoja, t-paitoja, trikoohousuja, collegehousuja, talvikengät, sandaalit, lenkkarit, sadevaatteet...
Vaikka aloittaisi koosta 62, niin ekan vuoden aikana siirrytään vähintään 80cm vaatteisiin.
Välissä on siis 68cm ja 74cm ainakin sisävaatteiden osto.
Ilmaista on joo. Herra on ostanut tasan yhden collegepuvun...
Kommentit (17)
no voi hyvää päivää...
lapsen vaatteisiin menee rahaa ja piste.
osan voi ostaa kirppiksiltä, osan uutena.
lapsellista touhua mieheltäs.
ja ihan AJANHUKKAA keskustella aiheesta muutenkin.
mitä helvatun järkeä on tehdä numeroa jostain lapsenvaatteista?!
saakeli, mölyt mahassa ja vaatteita kehiin, pulinat pois – vaatteita tarvitaan.
ihan paskanjauhantaa muutoin.
lapsen vaatteista. Siis sivuten hintaakin, mutta sitä, että tajuaisko hän edes, mitä kaikkea tarvitsis, jos mua ei olis. Ja joskus sanoin, et voit säkin joskus jotain ostaa tai yhteisistä rahoista, kun ei tuo lapsilisä millään riitä lapsen kuluihin ainakaan ekana vuotena.
Muuten, meillä on eka vuos käytetty kokoja 50-74cm. Ja toi 74:kin tuli vasta 10-11kk. 50cm meni kaks ekaa kuukautta, ei tosiaan olis voinut aloittaa 62-senttisillä, jotka meni noin nelikuisesta eteenpäin. Ja ei ole edes mikään keskonen kyseessä.
mies maksaa sitten enemmän jotain muuta (auton huoltoja, remontteja, sähkölaskuja ym).
Ei munkaan miehellä ole mitään hajua mitä lastenvaatteet ostaa ja ei osaisi niitä hankkia jos minua ei olisi.
Kumpikin laittaa joka kuukausi tietyn prosenttiosuuden tuloistaan sivuun lasten hankintoja varten (eri tilille tai vaikka käteisenä erilliseen rahapussiin).
Ei se nyt niin vaikeaa ole tehdä asiat kummankin kannalta reilusti.
Kyllä se mies osaa ostaa ja varmaan huomaisikin jossain vaiheessa, että mitä on pakko hankkia. Mutta kun te teette kaiken valmiiksi.
Tässäkään asiassa kukaan ei ole korvaamaton "jos mua ei olis, niin lapsilla ei olis vaatteita" -höpinät on tosi tyhmiä.
Ja jos se on niin kamalan vaikeata, antakaa vaikka lista tarpeellisista vaatteista miehen käteen. Olette sitten tehneet jo oman osuutenne.
En ymmärrä ap:n kysymystä: Mistä saisi housuista takaisin rahaa? Siis täh?
syystä että kaksi miestä on ollut.Eka mies sanoi jopa ettei lapset tarvii illal ruokaa kun ovat syöneet päiväkodissa..Haloo:0 ja muutenkin
mitään ei olisi saanut ostaa lapsille uutena.erosin...
Toinen marmatti että kampaaja maksaa,kun kävin omilla rahoillani leikkauttamassa hiukseni.
Ei ne miehet tajua mitään.
Nyt saan olla ja elää lasten kanssa tasapainoista normaalia elämää ja ostaa juuri ne vaatteet mitä tarvitsevat ja saan käydä kampaajalla ilman että kukaan valittaa sen maksamisesta.
Mulle riitti noi kokemukset miehistä.
ymmärrä koko tätä keskustelua. Onko tällaisia ongelmia niillä pariskunnilla, joilla on erilliset rahat? Ei meillä ainakaan ole koskaan tarvinnut moisesta aiheesta riidellä, yhteiset rahat ja kumpikin käyttää rahoja siihen mihin kokee tarpeelliseksi, toki sen mukaan mihin on varaa.
Mies ostelee vaatteita lapselle ihan siinä missä minäkin, itse asiassa nykyään jopa enemmän kun kantaa niitä työmatkoiltaan monta kertaa vuodessa. Mies jopa mua enemmän miettii, miltä lapsi näyttää eli millaiset vaatteet on milloinkin päällä.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt erillisiä rahoja perheessä. Ei siitä tule kuin itkua ja hammastenkiristelyä.
Kyllä mäkin meillä hankin lasten vaatteet, mutta niinpä tulevat lapsilisätkin mun tilille. Mies ostaa välillä työmatkoilta tuliaisina jotain merkkivaatteita. Olen vähän ominutkin homman itselleni, koska pidän vaatteiden ostelusta. ;)
Tee, ap, lista kaikista vaatteista sisältäen niin ulkopuvut ja kengät kuin pikkuhousut ja sukat, kuinka paljon niitä kuluu ja kuinka paljon olet säästänyt ostamalla kirppareilta jamitä sama satsi olisi maksanut kaupassa.
Mutta en mäkään nyt ymmärtänyt, mikä oli varsinainen ongelma. Teillä on eri rahat/yhteiset rahat/sinä tuhlaat vaatteisiin vai et tuhlaa...?
erirahoja.
Jos kerran perheenä eletään niin KAIKKI on yhteistä.
Meillä on 5 lasta ja yleensä teen ite lähes kaikki lastenvaate/tavara-hankinnat. Miestä ei kiinnosta ravata kaupoissa. Jos mulla ei satu olemaan tilillä rahaa niin joko siirtää tai anta ihan käteisenä tai antaa oman pankkikorttinsa.
Hän luottaa muhun ja että tiedän kyllä mitä pitää hankkia kenellekkin. Ja tiedän heti mistä kaupasta mitäkin. Ostan kyllä aika paljon vaatetta/kenkiä varastoon jostakin alekoreista.
Mies kyllä käy silloin ostamassa jos tarvii jotakin isompaa esim: pyörän osto tmv...
Joku päivä sitten sanoin miehelle että hän vois käydä isompien poikien (8v ja 10v)housuostoksilla.
Annoin vähän osviittaa että mitä ne tarvii ja kerroin myös kaupat mistä kannattaa käydä katsomassa.
Miehille pitää aika selkeesti kertoa mitä pitää ostaa ja vaikka kertoa kaupan nimi ja melkeimpä vaateen merkki jotta tietää mitä ostaa:)
Mä olen yleensä se joka vaatteet ostaa niin mies on kyllä aka pihalla jos en anna selviä ohjeita. Ihan mielellään se kyllä sitten lähtee:)
"Miehille pitää aika selkeesti kertoa mitä pitää ostaa ja vaikka kertoa kaupan nimi ja melkeimpä vaateen merkki jotta tietää mitä ostaa:)"
Eikä pidä! Mitä sä paapoat miestäsi. Ostakoon, mikä hyvältä tuntuu.
"Miehille pitää aika selkeesti kertoa mitä pitää ostaa ja vaikka kertoa kaupan nimi ja melkeimpä vaateen merkki jotta tietää mitä ostaa:)"
Eikä pidä! Mitä sä paapoat miestäsi. Ostakoon, mikä hyvältä tuntuu.
puhukoon vain omasta miehestään, ei kaikki miehet ole tuollaisia nysviä.
toisekseen mä olen huomannut että mikä tahansa ryysy ei kestä. Siksi vähän kerron minkälaista kannattaa ostaa. Jos välttämättä haluaa jonkun markettipaidan ostaa niin ostakoon. en mä siitä ala valittamaan.
Jos kenkiä ostaa niin marketin 10euron lenkkareita ei kannata ostaa koska ne ovat rikki kuukauden päästä:)
"Miehille pitää aika selkeesti kertoa mitä pitää ostaa ja vaikka kertoa kaupan nimi ja melkeimpä vaateen merkki jotta tietää mitä ostaa:)" Eikä pidä! Mitä sä paapoat miestäsi. Ostakoon, mikä hyvältä tuntuu.
Itse elän onnellisessa ja tasa-arvoisessa avioliitossa, jossa tietysti kaikki on yhteistä. Rahat tulee ja menee yhteisen tilin kautta jne. Mies myös osaa ihan itse hankkia mitä vaan tarvitaan.
mutta kyllä meillä käytännön syistä on hiukan jakaantunut ostot. Esim mies ostaa pihatöihin sirkkelit ja ruohonleikkurit, mä taas pääosin ostan lastenvaatteet. Minä kun tiedän enemmän/olen kiinnostuneempi lastenvaatteista kuin sirkkeleistä. ;)
mieheni on nuuka, ja jos tili olisi yhteinen, hän varmaan kuulustelisi jokaisen ostokseni. Tulomme ovat yhtä suuret. Näin ollen käymme vuoroviikoin kaupassa ja maksamme yhteiset laskut yhteisesti. Toimii. Mies osti ennen vaatetta lapsille enemmänkin, mutta koska on niin nuuka, niin aina halvinta ja herkästi hajoavaa, kun ei älyä laadun päälle. Siinä vaiheessa kun lapsella meni rikki kolmannet halpiskumpparit kahden kuukauden sisään, alkoi herrankin silmät valjeta, että ehkä kalliimmaat tuleekin lopulta halvemmiksi. Ja jätti niiden hankkimisen minulle. Mies maksaa mukisematta osuutensa minun ostoksista. Myöntää itse olevansa sairaan nuuka.
Mutta ap:n asiaan palataksemme, kyllä lapset vaatetta tarvitsee ja ainakin meillä meni alkuvuosina paljon rahaa, vaikka kirppariltakin ostimme. Kirpparivaatteet on kuluneempia polvista ym., joten konttausikäiselle on viisasta ostaa kaupasta uudempaa ja kestävämpää kenkää ja housua. En osaa edes sanoa, paljonko vaatteisiin menee rahaa, mutta väittäisin että pelkät ekat talvikengät kaupasta taaperolle maksaa 60-80 euroa + kunnon vedenkestävä puku sellaiset 120-170 euroa, aleissa vähemmän. Rukkasia kuluu, kurahousuja myös ja vielä sisävaatteet päälle, niin varmaan 600-700 euroa saa menemään kevyesti, vaikka osittain kirppareitakin käyttäisi.
Jos mies vaikka pyytää mua hakemaan jotakin puutavaraa/jokin työkoneen esim. terassintekoon niin kyllä mä aluksi olen aika pihalla.
siinä vaiheessa kyllä pyydän kirjoittamaan paperille mitä tarvitaan ja minkä verran ja mistä kaupasta haen.
Vähän sama toisin että mies ostaa niin harvoin vaatetta lapsille että on aika pihalla.
mutta kyllä meillä käytännön syistä on hiukan jakaantunut ostot. Esim mies ostaa pihatöihin sirkkelit ja ruohonleikkurit, mä taas pääosin ostan lastenvaatteet. Minä kun tiedän enemmän/olen kiinnostuneempi lastenvaatteista kuin sirkkeleistä. ;)
Meillä on omat rahat ja tytön lapsilisät menevät tytön omalle tilille miehen vaatimuksesta.
Lapsilisiä on sovittu käytettäväksi suurempiin hankintoihin ja niitä on käytetty nyt 80e.
Tytöllä on ikää 11kk.
Ihan kuin tuolla summalla olisi saatu kaikki suurimmat hankittua...
Täksi talveksi tarvitaan kengät, talvipuku, villapuku, hattu, rukkaset...
Pitäisiköhän vain mennä kauppaan ja ostaa kaikki kerralla, jotta se olisi tarpeeksi suuri ostos?