Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan pakastanut perunaa? ov

Vierailija
02.09.2010 |

Loput perunat pitäisi kaivaa pellosta ja kellaria emme omista. Pitäisi siis jotenkin järkevästi säilöä ne. Ajattelinkin jos tekisi itse ns. perunavalmisteita pakastimeen, kuten muusia, ranskalaisia, lohkoperunoita yms. Talvella olisi sitten helppo laittaa niistä ruokaa.

Yritin netistä katsella ohjeita perunan pakastamisesta, mutta ainut jonka löysin koski uusia perunoita. Joten kyselenkin nyt onko kukaan itse tehnyt noita perunavalmisteita? Kannattaisiko perunat esikypsentää vedessä vai öljyssä ja tehdäänkö muusi muuten valmiiksi, mutta jätetään neste pois?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne taitaa olla kaikki esikypsennettyjä?

Luulen että perunan tärkkelys ei kestä pakastusta aivan raakana.

Vierailija
2/4 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusia pakastanut ja se ei ollut hyvää, se neste jotenkin erottui siitä muusista, mut kyllä sitä söi kunhan sekoitti ensin. En tiedä sitten olisiko se ollut ok, jos sen ois antanut huoneenlämmössä sulaa, minä laitoin suoraan mikroon...

Ranskalaiset varmasti pyöräyttäisin öljyssä ja paistaisin uunissa n.10 minuuttia, esikypsennettävä ne on kuitenkin, ei ne muutoin hyvänä säily. Ja jos ajattelee, että valmisranskalaisten kypsennys on n.20 minuuttia, on niitä varmasti esikypsytetty 5-10 minuuttia. Itse kun tekee ranskalaisia/lohkoperunoita tuoreesta perunasta ottaa se sen n.30 minuuttia.

Jos sulla on yleiskone, niin tee vaikka perunasipulisekoitusta. Siihen riittänee nopea ryöppäys (2-3min) kiehuvassa vedessä jos teet ohuita suikaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistajien sivuilla osa oli esikypsennetty vedessä ja osa öljyssä. No kai se kokeilemalla selviää. Ap

Vierailija
4/4 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunat kuorineen höyryssä, jolloin ne ovat kiinteinä pysyneet eivätkä rikkoonnu kun kuorin ne ja annan hieman jäähtyä.

Sitten viipaloin keutetyt kuoritut perunat esim. munanleikkirilla, veneperunoiksikin voi halkaista ja kuutioida.

Jos viitsii, niin esim. munanleikkurilla viipaloitujen väliin voi sipaista pullasudilla öljyä, niin pakastimesta otettuna on helppo paistaa pannussa jne.

Viipaleet voi pakastaa pitkulaiseen rasiaan niin että ovat irrallaan vierekkäin, kerrosten väliin voiopaperia tai oljyä...Olen pakastanut ihan tavallisiin pusseihin ja OK kun otan pois...

Pakastan aina sopivan annoksen perheelle minkä paistan makkaran ja munan kanssa, voi lisätä esim. jauhelihakastikkeeseen, jolloin ne kuumenevat pikku hiljaa välillä hämmentäen.

Pakastan perunaa siksi valmiiksi halkaistuina, kuutiona ja siivuina koska näen kyllä mielelläni vaivaa muutamankin tunnin jotta sitten taas pitkään saan vain ottaa pakastimesta ja ruoka on helpommin saatu pöytään.

Teen kerralla enemmän-tyyli. Meillä ei sama juttu kun teillä ap että pitäisi saada säilymään, omaksi helpotuksekseni teen.

Jos Sinulla ap on sellainen omenasosemylly, niin voit sillä tehdä:

-Keitän kuoritut perunat vedessä. Laitan kypsänä sosemyllyyn ja veivaan jolloin sosetta alkaa pudota kulhoon. Ei todellakaan millään Bamiksella tai muilla koneilla, koska tulee kittiä, sosemyllyllä tulee ihanaa kuin samettia...

En lytistä höyryävää sosetta, vaan laitan rasioiohin kuohkeana. Pakastan sitten.

Kun ten soseesta muussia, laitan pakastetun soseen kuumaan maitoon, höyrykattilan haudutusosassa ei pala pohjaan ja hämmennän muussiksi, suolaa ja voita tai margariinia jne.

Perunasoseesta otettuna pakkasesta tulee hyvää nakki-perunasoselaatikkoa, sipulin ja munamaidon kanssa, samoin jauhelihaa, kinkun murusia jne. soseeseen mausteiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä