Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vanhaksi äitisi hoisi lapsensa kotona?

Vierailija
02.09.2010 |

Mun lapsuudessa äitiysloma oli huikeat 3kk ja äiti meni sen jälkeen töihin. Meillä oli ensin joku 16v hoitsu kotona ja sitten olin mummolassa kouluikään asti. Ei mua siellä varsinaisesti hoidettu, kunhan olin säilössä ja pois mummon tieltä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuorin sisarukseni 5.

Olimme siis kotona :) + 3-vuotiaasta lähtien puolipäiväisesti päiväkodissa.

Vierailija
2/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäni jälkeen sen 9kk ja menin sitten kuukaudeksi naapurille kun hoitoon pääsi vasta 10kk ikäsenä. Äitini oli yrittäjä tuolloin. Siskoni kanssa hän oli kotona 2v ja veljeni kanssa 3v.

Siksi varmaankin olen meistä sisaruksista kovin pitämään puoleni asiassa kuin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun meillä oli 2 viikkoa kodinhoitaja, sitten mua vahti 80 v mummo, tai joku isommista sisarista. Vauvana äiti vei mut korissa navettaan. Alle 2 vuotiaana naapuri oli tuonut mut kotiin liki kilometrin päästä. Siinä menin joukon jatkona.

Vierailija
4/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hoisi. Taidan olla niitä harvinaisuuksia joiden isä oli 70 luvulla kotiisäja äiti töissä :)

Vierailija
5/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päivään asti ja tästä eteenpäin äiti on kotona.

Vierailija
6/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti meni takaisin töihin varmaan kk syntymäni jälkeen. 60-luvun äitiyslomista en kyllä tiedä tarkasti 3 vkoa vai 3 kk...

Vierailija
7/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on 7 lasta. Ekat viisi hoiti kotona kouluunmenoon asti, minä toiseksi viimeisenä olin 3-4v iässä isoäidin hoidossa äidin opetustuntien ajan ja muiden koulupäivän ajan. Pikkusiskon syntymän (perjantai) äiti meni töihin maanantaina. Me menimme hoitoon naapurin Railille. Sanottakoon, että äidillä oli opetusta muutama tunti päivässä. Päiväkotiin sisko ja minä mentiin sitten seuraavana syksynä kun sisko oli reilu 6kk ja minä 4,5v.

Vierailija
8/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk ikäisenä jossa olinkin ekan luokan alkuun saakka. Oli onneksi ihana hoitaja :)

Vierailija
9/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisarukseni 12 ja 7 eli nuorin meni kouluun. Äiti on perhepäivähoitajana aina välillä siihen asti. JA tosi hyvä ja pidetty hoitaja olikin. Itse olisin mielelläni ollut jossain päiväkodissakin ja olin ikionellinen kun pääsin eskariin. Kerhossa kävin pari kertaa viikossa, mutta minulle virikehoito PKssa olisi sopinut hyvin...

Vierailija
10/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni oli 4 viikkoinen, kun äitiysloma loppui, sitten töihin. Minun aikaan äippäloma oli jo 3kk eli 1kk ennen ja 2kk jälkeen synnytyksen. Minä tosin synnyin 5vk etuajassa eli äitini ei ehtinyt edes jäädä kotiin ennen vaan aamulla olisi ollut töihin meno. Äitini jäi sitten palkattomalle vapaalle lisäksi puoleksi vuodeksi. Sitten oli pakko mennä töihin kun halusi säilyttää työpaikkansa.

Vierailija
11/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsi meni myös 2-vuotiaana tarhaan.

Vierailija
12/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viisi lasta oltiin kotona maatilalla kunnes lähdettiin kouluun. Samassa talossa asui vanhempien lisäksi mummo, pappa ja isän sisko joten aina oli joku aikuinenkin lapsia vahtimassa tai ainakin lähellä silloinkin kun vanhemmat navetalla tai pelolla. En tiedän kauanko äiti oli poissa navettatöistä mutta ainakin minä olen kuulemma ollut kuukauden ikäisenä heinäpellolla seipään varjossa nukkumassa kun äitikin oli heinätöissä.

Vierailija
13/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut sen tiedän että isä oli ekan vuoden mun kaa kotona jotta äiti pääsis palaa maan töihin. Taisi olla harvinaista vielä 80-luvun lopussakin.

Vierailija
14/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän oli siihen aikaan opiskelija, ja olen siinä käsityksessä että me lapset olimme osaviikkoisesti perhepäivähoidossa ehkä jostain noin vuoden iästä asti. Osin kotona, osin pph:lla. Kolmevuotiaasta asti olin säännölliset viikot päiväkodissa, veljeni ehkä kaksivuotiaasta.

Vierailija
15/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 4 kk kun vietiin hoitoon PPH:lle. 80-luvun alussa syntynyt sisareni oli noin 9 kk kun meille tuli kotiin lapsenlikka.

Vierailija
16/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli hoitaja (joku iltaopiskelijatyttö). Äitini meni heti äitiysloman päätyttyä töihin.

Vierailija
17/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummi ja pappa hoitivat minut melko alusta alkaen, jotta äiti pystyi osallistumaan maatilan töihin. Olen syntynyt -76. Ja siän siskot myös pyörivät hoitoapuna.

Vierailija
18/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtiessään hoiti isäkin (maanviljelijä). Isompana olin pph:lla.

Vierailija
19/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen isäni oli puolipäiväisesti töissä ja hoiti minua lopun aikaa, isän työn aikana naapurin vanhempi pariskunta kävi kotona minua hoitamassa n. puoli vuotta, kunnes isä siirtyi kokopäivätöihin. Nelivuotiaaksi asti minulla oli kotihoitajia, sitten menin naapuriin hoitoon eskariin asti.

Vierailija
20/33 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse muutin kotoa opiskelemaan 17-vuotiaana.

Äitini oli Suomen ensimmäisiä perhepäivähoitajia aikoinaan. Kun olin leikkikoululainen, meillä oli hoitolapsia kotona ja sisko myöskin, koska oli pienempi.

Myohemmin muutimme maalle ja äitini oli kotona töissä.