Opettakaa ne lapsenne käyttämään jalkakäytäviä ja pyöräteitä oikein!!! Hermo menee
Täällä on jatkuvasti ei enää niin pieniä lapsia joilla ei ole mitään hajua kuinka jalkakäytävillä ja pyöräteillä kuljetaan. Eikä taida olla pelkästään vanhemmissa vikaa, sillä urheiluvalmentajatkin voisivat lapsia/nuoria vähän asiasta sivistää.
Lähes joka päivä törmään johonkin juokuslenkillä olevaan lapsiporukkaan (siis ovat jonkin seuran harjoituksissa kun kaikilla samat verkkarit yllä) ja kevyenliikenteen väylällä vedetään 5-6 lasta rinnakkai. Ei väistetä vaikka ihmisiä tulee vastaan, ja jos pyörällä saavuttaa joukon takaapäin niin kelloa saa rinkuttaa vaikka puoli päivää ihan turhaan. Joskus joku vilkaisee taakseen ja näkee että ohittaja on tulossa mutta ei väistä eikä sano kavereille mitään. Ja näitä urheiluporukoita on useita, lapsista nuoriin aikuisiin asti.
Tai sitten seistään bussipysäkin kohdalla koko katu tukkien isona laumana. Tässäkään kellon soitto ei auta mitään, edes pyörää taluttamalla ei pääse lapsilauman läpi tönimättä ipanoita pois tieltä.
Ja pyörälläkään lapset eivät osaa ajaa. Käytän usein koiraa lenkillä lähikaduilla, ja 90% lapsipyöräilijöistä hurauttaa sentin päästä ohi, vaikka tilaa olisi koko kadun leveydeltä. Vaikka kuinka pidän tiukasti hihnasta kiinni ja koiran paikallaan, niin jos se yhtäkkiä pikkaisenkin nykäisee tulee rumaa jälkeä. Itseänikin hirvittää kun nuo lapset painaa ohi pyörällä takinhihaani hipoen, en vaan tajua miksi ei voi mennä sitä kadun tyhjää puolta pitkin.
Joten voisitteko opettaa lapsillenne kuinka muut liikkujat otetaan ulkona huomioon, ja opettakaa myös ne liikennesäännöt!!!
Kommentit (18)
lasten kohdalla ymmärränkin ettei aina jaksa muistaa tai totella, mutta kyllä jo melko pienen pitäisi osata väistää jos näkee että joku tulee. Ja täällä siis on myös 10-18-vuotiaita jotka juoksevat porukassa sen 5-6 henkilöä rinnakkain eivätkä väistä vastaantulijoita/takaatulijoita.
ap
Mutta varmasti jokainen ymmärtää että on kyse lapsista ja tosiaan opettelemisesta. Lapset tietyssä iässä vielä tosi impulsiivisiä. Mä muista kun autokoulussakin varoiteltiin lapsisa "hiljentäkään heti kun lapsi lähellä tietä, niistä ei ikinä tiedä".
Nuoret eivät muutenkaan halua väistää, se on huomattu. Tällainen keski-ikäinen täti-ihminen on tämän tästä suurin piirtein ojassa, jotta pääsee tuollaisia lössejä ohittamaan ;-)
Itse sain lapsena sen opin, että vastaantulijoita väistetään aina oikealle. VARSINKIN vanhempia ihmisiä.
yritä ap opettaa itse jos uskallat. Kuvitteletko tosiaan että minä vanhempana alkaisin valittamaan omalle 13 vuotiaalle pojalleni liikennesäännöistä, etenkin hänen painitovereiden kuullen?
Saisin korvilleni siitä hyvästä ja niin sinäkin.
Voi olla vaikka me molemmat yrittäisimme vähän näyttää ja koulia sääntöjä jannujen kalloon niin löytäisimme itsemme ojan pohjalta.
Ehei en ala opettamaan sääntöjä urheileville urhoille en liiemmin juopoillekaan. TAhdon säilyttää terveyteni.
yritä ap opettaa itse jos uskallat. Kuvitteletko tosiaan että minä vanhempana alkaisin valittamaan omalle 13 vuotiaalle pojalleni liikennesäännöistä, etenkin hänen painitovereiden kuullen?
Voi olla vaikka me molemmat yrittäisimme vähän näyttää ja koulia sääntöjä jannujen kalloon niin löytäisimme itsemme ojan pohjalta.Ehei en ala opettamaan sääntöjä urheileville urhoille en liiemmin juopoillekaan. TAhdon säilyttää terveyteni.
Ihan sama, kuka sitä tietä tukkii tai hortoilee pyörätiellä, se on tosi ärsyttävää ja häiritsevää! Siksi olenkin lapsille pienestä pitäen aina tuolla kulkiessa "opettanut", miten kävelyteillä, pyöräteillä jne. liikutaan, mutta eivät ainakaan vielä ole omaksuneet tätä tietoa. 7 v lapsemmekin hortoilee milloin missäkin reunassa, eikä tajua edes väistää vastaantulevia jalankulkijoita.
Jotka ei tiedä väistämisvelvollisuuttaan. Jos suojatie menee pyörätien yli, tulee pyöräilijän väistää. Jatkuvasti tulee tilanteita, jossa joutuu valitsemaan jääkö bussin vai pyörän alla, koskaa suojatieltä ei pääse jalankäytävälle ylittämättä pyörätietä, ja pyöräiläjät ajaa päälle. Odottamaankaan ei voi jäädä, kun sillä tiellä tulee busseja.
Ovat todella äkkipikaisia ja arvaamattomia nykyään.
Parempi pysytellä nuorista kaukana.
edes lapsia. Aikuiset jalankulkijat hortoilee pyöräteillä ristiin rastiin ja sitten tuhisee närkästyneenä kun ajan ohi. Ääliöt.
Ihan sama, kuka sitä tietä tukkii tai hortoilee pyörätiellä, se on tosi ärsyttävää ja häiritsevää! Siksi olenkin lapsille pienestä pitäen aina tuolla kulkiessa "opettanut", miten kävelyteillä, pyöräteillä jne. liikutaan, mutta eivät ainakaan vielä ole omaksuneet tätä tietoa. 7 v lapsemmekin hortoilee milloin missäkin reunassa, eikä tajua edes väistää vastaantulevia jalankulkijoita.
Varmasti kaikilla on tiedot, mutta harva sitten käyttää sitä.
yritä ap opettaa itse jos uskallat. Kuvitteletko tosiaan että minä vanhempana alkaisin valittamaan omalle 13 vuotiaalle pojalleni liikennesäännöistä, etenkin hänen painitovereiden kuullen? Saisin korvilleni siitä hyvästä ja niin sinäkin. TAhdon säilyttää terveyteni.
Et uskalla opettaa omaa 13-vuotiasta lastasi tai hän lyö sinut ojan pohjalle?!
Jos tämä ei ole provo niin ei mikään.
Voi olla vaikka me molemmat yrittäisimme vähän näyttää ja koulia sääntöjä jannujen kalloon niin löytäisimme itsemme ojan pohjalta.Ehei en ala opettamaan sääntöjä urheileville urhoille en liiemmin juopoillekaan. TAhdon säilyttää terveyteni.
Todella pelottavan kuuloinen tilanne! Hankkikaa apua! Teidän vanhempien tulee olla pomoja perheessänne, ei 13-vuotiaan poikanne!
kyynärpäätaklauksen teinitytölle.. Heitä kulki 3 rinnakkain kapealla jalkakäytävällä, eivätkä meinanneetkaan antaa tilaa vastaantulijalle (eli minulle). Koska en suostunut väistämään tielle kohdatessamme, laitoin kyynärpään tanaan ja jatkoin omaa linjaani.
kyynärpäätaklauksen teinitytölle.. Heitä kulki 3 rinnakkain kapealla jalkakäytävällä, eivätkä meinanneetkaan antaa tilaa vastaantulijalle (eli minulle). Koska en suostunut väistämään tielle kohdatessamme, laitoin kyynärpään tanaan ja jatkoin omaa linjaani.
Mä olisin sanonut että "sori, mä mutta mä haluan tietä"
Mitä toikin tyttö tosta nyt oppi? Ehkä sen että tekee saman joskus itse jollekin.
Sitten vielä se että mun mielestä keski-ikäiset ja vanhukset on niitä jotka käyttäytyy yleensäkin tosi törkeesti, ei niinkään nuoret.
Koululaisia tulee vastaan niin, että edellä pyöräilevää 4v:tä hirvittää. Eipä siinä mitään mutta tässä yks päivä tuli opettaja sen porukan mukana, olivat vissiin menossa läheiselle urheilukentälle, eikä tuokaan osannut sääntöjä. Siinä se meni oppilaiden kanssa tukkien koko kulkuväylän. Hyvä esimerkki siis, mitä sitä turhaan muita väistää tai antaa tilaa.
Mä olisin sanonut että "sori, mä mutta mä haluan tietä"
Mä olen aikuinen, mä osaan myös vittuilla jos haluan, mutta yrittäisin kyllä aikuismaisesti käyttäytyä moisia kakaroita kohtaan. Itsellä on 16-vuotias tyttö ja onhan ne välillä ärsyttäviä, mutta kyllä ne uskoo ja kuuntelee kun niille vaan puhuu. Mukavia muksuja, keskenkasvuisia tosin.
ole tollasta ongelmaa vaikka ihmisiä riittää.
Mutta varmasti jokainen ymmärtää että on kyse lapsista ja tosiaan opettelemisesta. Lapset tietyssä iässä vielä tosi impulsiivisiä. Mä muista kun autokoulussakin varoiteltiin lapsisa "hiljentäkään heti kun lapsi lähellä tietä, niistä ei ikinä tiedä".