Matkakulujen korvaus, jos omaa autoa tarvitaan töissä...?
Tarvitsen työssä omaa autoa, ja silti olen saanut matkakulukorvauksia sen halvimman eli seutulipun hinnan mukaisesti.
Meneekö oikeasti näin, vai onko tässä joku virhe?
Kommentit (35)
että työtön ihminen on velvollinen hyväksymään työpaikan 80 km säteellä asuinpaikastaan. Minusta jos tällaisia sääntöjä tehdään, niin kohtuuden nimissä voitaisiin kustannuksiakin korvata. Vielä kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee, jos jään työttömäksi kotiin sen sijaan, että käytän ihan omaa aikaani 10 tuntia viikossa työmatkoihin normaalin työviikon lisäksi ja maksan siitä tuhansia euroja auton käyttökuluina.
t. 13, 18 & 21
julkisten mukaan korvattaessa ei todellakaan saa "suurinta osaa kustannuksista". Sillä 1020 eurolla, jonka julkisten mukaan laskuttaessa saa maksaa suurimman osan bensoistakin itse, puhumattakaan muista auton kustannuksista.
35 000 km:n ajaminen kuluttaa pienikulutuksisellakin autolla sellaisen 2100 l polttoainetta. Dieselin hinnalla polttoaineesta saa jo maksaa vuodessa 2400 euroa + dieselverot ja bensan hinnalla 3000 euroa. Plus siis tietysti auton kaikki muut kulut. Tuolla kilometrimäärällähän auto pitää huoltaakin 2 kertaa vuodessa ja vaihtaa keskimäärin yksi rengassarja vuodessa. Todelliset juoksevat kulut ovat siis jo vähintään 5000 euron luokkaa vuodessa + auton kuluminen ja arvon aleneminen.
t. 13 & 18
Onko se yhteiskunnan (eli meidän veronmaksajien vika), että sinun työmatkasi on 35000 km vuodessa?
mielestäni yhteiskunnan tulisi tukea sitä, että joku viitsii kauas lähteä niitä töitä tekemään! Vertaa juopot sossupummit, joille kyllä ollaan valmiita tukemaan kaikki mahdollinen vaikka eivät viitsi persettään sohvalta nostaa. Ruokakin kannetaan kotiin ilmaiseksi ja hoitajat käyvät vaihtamassa perseen alle uuden vaipan.
No kyllähän se tukeekin. Mutta ei kai oletus ole, että kaikki kulut pitää maksaa? Tukea se on osittainenkin tukeminen.
naurata yhteiskunnan antama tuki, kun saan 30 euroa 800 euron kustannuksista...
ajan autolla vain työmatkat. Työnantaja ei maksa minulle senttiäkään kilometrikorvauksia mistään. Minä kuljen autolla töihin, koska muuten työssäkäynti ja lasten kuljettaminen päiväkotiin ei olisi mahdollista, vaan eläisin yhteiskunnan tuilla kotona. Valitin siitä, että lasten kuljettaminen päivähoitoon ei riitä edellytykseksi oman auton käytölle, vaikka pystyy osoittamaan, ettei työssäkäynti ole mahdollista ilman että kulkee omalla autolla. Maksan siis yli 4000 euroa vuodessa omasta pussistani työmatkakuluja.
t. 13, 18, 21 & 24
naurata yhteiskunnan antama tuki, kun saan 30 euroa 800 euron kustannuksista...
Tarkoitatko nyt siis tapausta, jossa suurin osa jää omavastuurajan alapuolelle? Omavastuun ideahan kai onkin se, että vain tavanomaista suuremmat kulut hyvitetään.
mutta koska minulle ei ole tarjolla töitä lähempääkään, niin olisi ehkä etunne mukaista hyväksyä matkakulut verovähennyksiksi, koska on aika todennäköistä etten kovin kauaa jaksa tätä matkaa näillä kuluilla ajaa ja sen jälkeen joudutte kustantamaan minun ansiosidonnaisen päivärahani työttömänä työnhakijana ja se tulee paljon kalliimmaksi. Nyt kuitenkin maksan tuloistani aika paljon veroja, joten kulut eivät todellakaan menisi kenenkään muun pussista, vaan olisivat pelkästään pieni verohelpotus minulle.
t. 13, 18, 21, 24 & 28
Verovähennys tarkoittaa sitä, että henkilö saa vähentää verotuksessa tulonhankkimisesta aiheutuneita kuluja, eli tienata kulujen verran verovapaasti. Työmatkaan kuluneet eurot ovat ihan todellisia tulonhankkimiskuluja, joina ne pitäisi myös huomioida.
Jos ihmisen annetaan vähentää työn tekemisestä aiheutuneet kulut verotuksessa, hän todennäköisemmin viitsii tehdä töitä ja todennäköisemmin tuo enemmän veroeuroja yhteiskunnan laariin kuin jos häntä vaaditaan maksamaan kaikki työhön liittyvät kulunsakin jo kertaalleen verotetuista tuloistaan.
Olisi yhteiskunnan kannalta ainoastaan järkevää antaa ihmisten vähentää tulonhankkimiskulunsa verotuksessa.
Pitkien työmatkojen hillitön tukeminen ei ole ekologista.
Nyt kuitenkin maksan tuloistani aika paljon veroja, joten kulut eivät todellakaan menisi kenenkään muun pussista, vaan olisivat pelkästään pieni verohelpotus minulle.
No, kyllähän se on aina yhteisestä pussista pois, jos joku veroja maksaa vähemmän! :-)
kuinka kaukaa työtön velvoitetaan ottamaan töitä vastaan. Ei pidä velvoittaa ketään ottamaan töitä vastaan niin kaukaa, ettei olle vastaavasti valmiita hyväksymään työmatkakuluja verovähennyksiksi ympäristösyistä.
Nykyisin laki vaatii ottamaan töitä vastaan 80 km päästä kotoa. Vastaavasti mielestäni pitäisi silloin hyväksyä 80 km työmatka.
Ympäristön suojeleminen silloin maksaa sitten tietysti aika paljon veroeuroja, jos kaikki joiden työmatka on nykyisin vaikka 40-80 jäävätkin työttömiksi.
Yhyy, kylläpäs sinua nyt kohdellaan kaltoin.
Näin tämän ketjun nyt noin vuoden päästä aktiivikeskustelusta ja olen itse tilanteessa, että uusi potentiaali työnantaja olettaa, että käytössäni on auto, jolla kuljetan työnantajan tavaroita edistääkseni heidän liiketoimintaansa ja yleensä pystyäkseni hoitamaan ko. työtä. Tätä ei mainittu työpaikkailmoituksessa.
Harkittavakseni siis jää, ostanko itselleni auton, että työnantajan liiketoimintaa voidaan toteuttaa ja mitä se minulle maksaa lainan korkokuluineen, vakuutuksineen, huoltokuluineen jne. ja saanko siitä riittävästi palkkaa, että minun kannattaa ottaa vastaan ko. työpaikka. Vielähän voin valita. - Miten suhtaudun työnantajaan, joka on ilmoittelussaan noin huolimaton ja suorastaan tyly: sinulla on oltava auto, että voit hoitaa tätä työtehtäväämme! Hm. No, eiköhän tämä ole jo tässä päätetty.
Olin työvoimapoliittisessa koulutuksessa vuoden ajan. Ajoin lähes päivittäin kouluun omalla autolla 72km sivu + päiväkotilenkki 10km sivu. Ansiosidonnaisen lisäksi sain 9e kulukorvausta/pvä. Kulukorvaus oli matkaa ja ruokailua varten. Jos matka olisi ylittänyt 80km, siis ilman päiväkotilenkkiä, kulukorvaus olisi ollut 18e. Verotuksessa ei saa vähentää mitään.
mielestäni yhteiskunnan tulisi tukea sitä, että joku viitsii kauas lähteä niitä töitä tekemään! Vertaa juopot sossupummit, joille kyllä ollaan valmiita tukemaan kaikki mahdollinen vaikka eivät viitsi persettään sohvalta nostaa. Ruokakin kannetaan kotiin ilmaiseksi ja hoitajat käyvät vaihtamassa perseen alle uuden vaipan.