Jos joutuisit tekemään lapsesi rahoista tiliä maistraattiin, niin ilmoittaisitko jos.... (ov)
Eli jos puolisosi olisi kuollut ja joutuisit joka vuosi tekemään kaikesta käytetystä rahasta tiliä kuitteineen, niin tekisitkö sen? Edellyttää sen että tili on lapsen nimellä. ja maistraatti valvoo rahankäyttöä niin että ei välttämättä hyväksy esim. pyöräostoja tilitä 2-3 vuoden välein vaikka kasvava lapsi.
Vai avaisitko omalle nimellesi tilin johon lasta varten säästäisit rahaa ja lahjoittaisit lapselle ne rahat sitten lahjoitusssäännösten mukaisesti 18 vuotta täytettyänsä - tai kustantaisit niillä ajokorttia ym.
Kommentit (32)
Meillä on kaikilla muksuilla omat tilit (omilla nimillään), jonne säästöpossut tyhjennetään. Muuten en muksuille säästä, juurikin siksi, että jos jotain ikävämpää sattuu, niin sitten ollaankin pulassa. Ja samasta syystä en sijoita esim. eläkevakuutukseen tms. onhan noita sellaisiakin säästämisen tapoja, joissa rahat saa tarvittaessa käyttöön.
Miksi ihmeessä sieltä pitäisi mitään ostoja tehdä??? Vanhempien tehtävä on maksaa lapsen elatus, ei niitä lapsen omista rahoista makseta! Miksi ihmeessä ensin antaisit rahaa lapselle ja sitten taas ottaisit pois maksaaksesi vaikka sen pyörän? Anna lapselle vain ne rahat mitä hän todella saa säästöön ja ne laitat lapsen omalle tilille ja loput pidät itselläsi joilla hoidat sitten elatuksen.
mulla ei tuossa tilanteessa olisi varaa säästää lapsen nimiin eikä omiin nimiini.
Pointtihan tuossa on tietysti se, että se, mitä lapsi perii isältään eli minun puolisoltani ON JO HÄNEN NIMISSÄÄN. Minä en saa sitä pois hänen nimistään millään keinolla ja maistraattitietysti valvoo sitä. Minä en tosin myöskään ole sitä mieltä, että tältä tililtä ylipäätään pitäisi ostaa hänelle mitään polkupyöriä - nehän kuuluvat vanhempien ostettavaksi, ei lapsen itsensä.
Jos minulla olisi varaa säästää rahaa (siis lapsen perinnön ulkopuolelta, omista varoistani), säästäisin sen kyllä omissa nimissäni. Näin siksikin, että lapsen nimiin ei kannata kerätä rahaa ennen kuin on varma, että tarvitseeko hän esimerkiksi opintotukea (pääomatulot vaikuttavat siihen saako sitä) tai asumistukea tai osaako hän rahaa käyttää. Omia rahojani voisin sitten käyttää vähän kerranllaan siihen mihin katsoisin tarpeelliseksi, omaksi ja lapseni hyväksi, on hän täysi-ikäinen tai ei.
eli minunkin pitää tehdä joka vuosi tili sisareni raha-asioista maistraatille. Minun on todella vaikea uskoa sitä, että maistraatti ei hyväksyisi polkupyörän ostoa 2-3 vuoden välein lapsen rahoilla kasvavalle lapselle.
Mutta toisaalta: miksi tehdä asioita tahallaan hankaliksi. Jos omista rahoistani säästäisin rahaa lasta varten, niin panisin ne kyllä omissa nimissäni olevalle tilille. Näin voisin käyttää rahoja huomattavasti vapaammin lapsen tarpeisiin eikä niistä tarvitsisi tehdä tiliä kenellekään. Sitä paitsi lahjaverohan on aika pieni, jos ei nyt ole tarkoitus lahjoittaa satoja tuhansia euroja.
Kun rahat ovat omissa nimissä olevalla tililläni, minulla on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin niitä käytetään sen jälkeenkin, kun lapsi on täyttänyt 18. Kaikki eivät ole vielä 18-vuotiaina kypsiä käsittelemään suurempaa rahasummaa, vaan osalla ne pitkään säästetyt rahat kuluvat siinä vaiheessa aika kevyesti biletykseen ym.
Miksi ihmeessä sieltä pitäisi mitään ostoja tehdä??? Vanhempien tehtävä on maksaa lapsen elatus, ei niitä lapsen omista rahoista makseta! Miksi ihmeessä ensin antaisit rahaa lapselle ja sitten taas ottaisit pois maksaaksesi vaikka sen pyörän? Anna lapselle vain ne rahat mitä hän todella saa säästöön ja ne laitat lapsen omalle tilille ja loput pidät itselläsi joilla hoidat sitten elatuksen.
että esim 12 vuotta on pitkä aika ja tilanteet muuttuvat. Tiliä pitää tehdä siihen saakka kun lapsi on 18....
Entä jos lapsi haluaa välttämättä kielikurssille 15 vuotiaana mutta sinulla ei silloin ole siihen rahaa? Tai on hyvä kalliissa harrastuksessa joka vaatii rahaa? Ja rahatilanne vaikka omalta osalta on työttömyyden vuoksi heikko silloin?
Kun rahat ovat omissa nimissä olevalla tililläni, minulla on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin niitä käytetään sen jälkeenkin, kun lapsi on täyttänyt 18. Kaikki eivät ole vielä 18-vuotiaina kypsiä käsittelemään suurempaa rahasummaa, vaan osalla ne pitkään säästetyt rahat kuluvat siinä vaiheessa aika kevyesti biletykseen ym.
90-luvulla äitini piti ilmoittaa vain isoista menoista, esim. talokaupoista.
Meidän lasten tileistä ei kukaan kysellyt mitään eikä siitä kuka maksaa normaalin elämän (vaatteet/urheiluvälineet/polkupyörät).
joissakin maistraateissa on paljon tiukemmin vedetty linjat kuin toisissa. Riippuu paljon myös valvojasta itsestään. Kyllä joissakin maistraateissa ollaan todella tarkkoja pienemmistäkin menoista.
Vähän nurinkurista sinänsä.
Mun isäpuoleni kuollessa mun sisarukset oli 11v ja 15v. Valvonta oli sen verran tehokasta, että lasten piti käytännössä lopettaa harrastuksensa, koska yh-äidillä ei niitä ollut enää vara maksaa ja lasten rahoja niihin ei saanut käyttää. Moponsa sai veli sentään pitää, mutta bensaan sit ei aina löytynyt rahaa... Lasten isä oli hyvätuloinen ja periaatteessa orvoneläke käsittääkseni on olemassa siksi, ettei lasten elintaso radikaalisti laskisi vaikka toinen vanhemmista kuolee. Käytännössä...? Noh, totuus tekee kipeää...
Olen tosin kuullut, että nääkin on ihan edunvalvojakohtaisia juttuja. Tuolle valvojalle piti suunnilleen jokainen sukkaparikin perustella parilla A4:sella... (Noin kärjistetysti) Esim. sisko kun 17-vuotiaana tarvitsi tietokoneen (opiskelut) niin edunvalvojan mielestä 300-400€ riitti mainiosti. Systeri teki todellakin kirjelmän siitä miksi tarvitsi vähän tehokkaamman pelin... Sai sen lopulta, mutta töitä se teetti - sille lapselle itselleen.
menot ilmoitetaan ja tiliotteiden kopiot pitää lähettää. Eli kaikki maistraatit valvovat ihan samalla tavalla. Ja rahaa saa käyttää päämiehen tarpeisiin - ei niitä odoteta hillottavan turhaan.
ollut maistraatin määräyksistä, vaan sisaruksillesi oli määrätty virkaedunvalvoja. Olen kyllä kuullut, että monet virkaedunvalvojat ovat tosi pihejä päämiehen raha-asioiden kanssa. Sen vuoksi lapselle (tai vammaiselle aikuisellekaan) ei kannata määrätä virkaedunvalvojaa, jos vain joku muu sukulais- tai ystäväpiirissä on tehtävään sopiva. Mitä todennäköisimmin maistraatti olisi hyväksynyt selvästi löysemmän rahankäytön, jos edunvalvoja olisi toiminut järkevämmin.
Ja perhe-eläke on tosiaan tarkoitettu lapsen menojen kattamiseen. Kyllä sillä olisi pitänyt saada maksaa lapsen harrastuksia ja mopobensoja, jos perheellä oli muuten tarpeeksi rahaa lapsen ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen.
Terv. se sisarensa edunvalvoja
tilille rahaa ja sitten nostaa ne pois esim. polkupyörää varten. Vastaus on siis en laittaisi lapsen nimellä olevalle tilille rahaa. Säästää voin omallakin nimellä jos ne rahat haluan esim. käyttään lapsen polkupyörään tai ajokorttin ym.
lasten kuolleelta vanhemmaltaan perimä omaisuus.
Eli jos kysymys on lasten elämisestä ja vaatteista, fillareista, harrastuskustannuksista jne. niin tokihan ne maksetaan niistä rahoista, joilla perhe elätetään eikä niin, että syödään lasten perintöjä.
lasten kuolleelta vanhemmaltaan perimä omaisuus. Eli jos kysymys on lasten elämisestä ja vaatteista, fillareista, harrastuskustannuksista jne. niin tokihan ne maksetaan niistä rahoista, joilla perhe elätetään eikä niin, että syödään lasten perintöjä.
Ei ole kyse perinnön turvaamisesta vaan SÄÄSTÄMISESTÄ (uutta tulevaa rahaa you know...)
tai lapseni saisi edunvalvojan joka tekisi sen.
Perintörahojen käytön valvonta taas on erittäin hyvä asia.
jos on varaa, niin tottakai lapselle säästöt aikuisen tilille.
Enkä ymmärrä, miksi täällä paheksutaan perinnön käyttöä lapsen elämiseen?? Tai siis meillä lapset sai isänsä jälkeen henkivakuutusrahat ja hiukan perintöä. Itse olin todella vähävarainen ja lasten isä oli eläessäänkin osallistunut lasten hankintoihin ja harrastuksiin. Olisiko pitänyt isän kuoltua jättää kaikki lasten harrastukset ym ja sanoa lapsille, että saatte sitten 18 vuotiaana harrastaa?? Siis kun mulla ei kertakaikkiaan olisi ollut rahaa paikata sitä isän osuutta.
Ja maistraatille tein tilin joka vuosi. Meillä onneksi hyväksyivätkin nuo menot.
Tiedän itsekin tapauksen, jossa vanhemmat säästivät rahoja tilille, joka oli lapsen nimissä. Säästöjä oli paljon, pesämunaa omaa asuntoa ja tulevia opiskeluja varten. Kävi sitten niin, että lapsen täytettyä 18-vuotta, olivat pankista olleet yhteydessä tähän "lapseen" ja kertoivat tilistä ja rahasummista (lapsi ei ollut tietoinen tilistä, eikä summista). Eräänä päivänä lapsi oli ilmestynyt kotiin upouuden auton kanssa, kehuen, että olivat pankista ilmoittaneet hänellä olevan tili ja siellä paljon rahaa. Vanhemmat eivät olleet tietoisia pankin toiminnasta ja lopulta siinä kävi niin, että 18-vuoden säästöt menivät autoon, alkuperäisen tarkoituksen sijasta, eivätkä vanhemmat voineet tehdä asialle mitään. Että näin.
(vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta..)
me teemme tiliä maistraatille lasten omaisuudesta
että alkaisitko säästää rahaa lapsen nimellä olevalle tilille = täysi valvonta
Vai oman nimiselle tilille = saat itse päättää miten rahat lapsen hyväksi käytetään.
Ja edellyttäen että olet täysipäinen lapsen parasta ajatteleva ihminen :-)
ap