Onko teidän lapsilla kalliita harrastuksia?
Monta lasta perheessänne on ja onko kaikilla kalliit harrastukset?
Meidän vanhempi lapsi harrastaa taitoluistelua, ja on tosissaan innostunut siitä. Tähän mennessä harrastuksen kustannukset on ollut ihan kohtuullisia, mutta ihan pian on edessä päätös, alkaako treenata tosissaan ja ryhtyä kilpailemaan. Lapsi itse haluaisi kovasti, mutta kustannukset nousisivat pilviin.
Meillä on toinen lapsi, joka on lähestymässä harrastusikää, ja jos kustannamme toiselle kalliin harrastuksen, pitäisi siihen olla sitten toisellakin mahdollisuus. Haaveissa on vielä lisääkin lapsia. Voiko esikoisen antaa jatkaa kallista harrastustaan, vai pitäisikö hänen lopettaa sen takia että meillä ei tulevaisuudessa ole mitenkään varaa maksaa useammalle lapselle yhtä kalliita harrastuksia?
Kommentit (61)
yli tonnin/vuosi maksava harrastus. Ja jos lapsia on useampi, "kallis" tulee alaspäin. :)
Esim. erilaisissa voimistelu ja jumppaseuroissa ikänsä voimistelua harrastanut 14v pystyy hyvin vetämään ala-asteikäisille jumppatunnin, samoin tuon ikäinen seuran kasvatti voi päästä pitämään aivan naperoiden luistelukoulua tms, jolla saa sitten hieman etuja omaan harrastuksessa etenemiseen.
En pidä hyvänä ajatuksena, että teinit laitetaan vetämään harjoituksia pienille. Siis ei ole hyvä ajatus niiden pienten näkökulmasta. Itse en laita omia lapsiani seuraan, jossa kouluttamattomat, lapsen kehitystasoa ymmärtämättömät teinit toimivat ohjaajina.
Itse asiaan kommenttina, että mielestäni pitää olla tasapuolinen. Vaikka lapsi ei ymmärrä harrastuksen rahallista arvoa, niin usein pikkusisarukset kuitenkin kiinnostuvat samoista lajeista kuin isommatkin. Olisi mielestäni aika kohtuutonta todeta toiselle innokkaalle taitoluistelijan alulle, että sorry mutta et voi harrastaa koska kaikki rahat menee isosiskon harrastukseen. Tämän vuoksi meillä esikoinen on aloittanut vain sellaisia harrastuksia, joihin meillä on varaa ja jotka voimme kustantaa myös kahdelle pikkusisarukselle.
on täysin itsestäänselvää, että jokaisella pitää olla samat mahdollisuudet.
Ei ole reilua, että vanhin saa harrastaa kalliisti ja muilla ei ole mahdollisuutta samaan niin halutessaan.
Tämän vuoksi olen hieman "ohjaillut" lapsia sellaisiin lajeihin mitkä pystymme tarvittaessa kustantamaan kaikille kolmelle. Esim. jääkiekko ja taitoluistelu ovat täysin poissuljettuja meidän perheessämme.
yksi kilpauintia ja yksi kilpauintia ja ratsastusta.
Kilpatasolla uintikin alkaa oleen jo aika tyyristä. Esim. kilpapuku yli 100 euroa ja sitä ei montaa kertaa käytetä.
Mut me ollaan tehty lapsia sen verran, että pystytään niiden tarpeet täyttämään, niin henkisesti kuin muutenkin.
meillä 3 lasta ja laskin tossa että jokainen tanssii 1krt/vko ne tekee 406,00 lukukausi sitten 1 jumpaa 1krt/vko 90,00 lukukausi ja kaksi ratsastaa 1krt/vko se tekee 1080,00 lukukausi + varusteet jotka ainakin ratsastuksessa täyty olla kesä sekä talvi... omat harrastukset päälle joten kyllä niihin uppoaa rahaa, mutta ei tule harrastettua ravintola käyntejä, joten kaippa nuo aika kohtuulliset?
7 vuotias harrastaa jääkiekkoa, joka kai lasketaan suht kalliiksi lajiksi kun todella on "varustelaji", mutta jopa näin suht pienituloisena perheenä se on meille ok. Junioreiden varusteita saa suht edullisesti ja lisenssit ja muut ei vielä hinnalla päätä huimaa. Jatkossakin aion panostaa tähän poikani harrastukseen mikäli hän itse haluaa jatkaa, voin tinkiä omastani jos lapseni hyötyy siitä.
meillä 3 lasta ja laskin tossa että jokainen tanssii 1krt/vko ne tekee 406,00 lukukausi sitten 1 jumpaa 1krt/vko 90,00 lukukausi ja kaksi ratsastaa 1krt/vko se tekee 1080,00 lukukausi + varusteet jotka ainakin ratsastuksessa täyty olla kesä sekä talvi... omat harrastukset päälle joten kyllä niihin uppoaa rahaa, mutta ei tule harrastettua ravintola käyntejä, joten kaippa nuo aika kohtuulliset?
Vai miten tää ravintola näihin harrastuksiin liittyy?
ja jos raha tulee vastaan niin sitten ei ainakaan hankita lisää lapsia.
Sekin hyvä puoli siinä on ettei täytä maata, voi tarjota lapsille enemmän ja jopa kallistakin välillä.
Jos omat rahavarat eivät antaisi myöten, tiedän isovanhempien olevan varmasti halukkaita avustamaan lapsenlapsiaan ja harrastamista. Isompia hankintoja he ovat rahoittaneet jo nyt oma-aloitteisesti (esim. pianon osto, johon rahaa paloi lähes 10 000 euroa).
Meillä auto maksaa vähän yli kymppitonnin. Ja sekin lainalla. En minä varmaankaan tuollaista harrastusta pystyisi kustantaan.
Meillä tyttö harrastaa voimistelua. Hän ei ole mitään tulevaisuuden mitaliainesta, mutta tykkää harrastuksestaan paljon. Nyt alkaa vaan iskän lompakko tyhjetä, kun kulut ovat luokkaa 200e/kk.
Kohta pakko valitettavasti lopettaa. En ymmärrä mitä järkeä on 11-vuotiaiden tyttöjen harjoitella kolme kertaa viikossa 2h/kerta. Meidän tytön laji ei edes vie mihinkään huipulle. Mutta joukkueessa on mukavaa ja on tullut paljon uusia ystäviä. Siksi on sääli, jos hän joutuu lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2010 klo 12:47"]Meillä vanhempi laskettelee, se maksaa kausikortin verran (n. 500 euroa), välineet useampi sata per kausi ja sitten seuramaksu. En pidä kovinkaan kalliina jos vertaa siihen, että on mäessä n. 5 päivää/iltaa viikossa.
Nuorempi voimistelee.Se maksaa tällä hetkellä 120 euroa/kk, mutta kasvaa taitojen mukana, ensi vuonna on n. 150 euroa/kk. Välineet ei maksa paljoa, paitsi kilpapuvut, joita menee pari kaudessa, yhteensä n. 500 euroa.
[/quote] 500e kuussa voimisteluun:O
Lentopallo on halpaa se maksaa alle 7.v 20e 7-8.v 45e 9-12 vuotiailta 70e 13-17 ja yli 17.v 100e
13 lasta, 6 vanhinta kävi pianotunneilla parin vuoden ajan kerran viikossa, loput harrasti vain ilmaisia harrastuksia, kuten puutarhan kitkemistä ja ruoanlaittoa.
Plus polvisuojjat noin 50€ kengät 109€ ja muut tälläsrt hihat ja polvituet 20-40€
Ei ole koskaan ollut kalliita harrastuksia ja samaa rataa jatkaa lapsi vaikka on jo täysi-ikäinen. Harratukset ovat aina olleet joko hyvin edullisia ja ilmaisia. Jopa soittimen ja opetuksen siihen saa ilmaiseksi kun vähän ottaa asioista selvää.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2010 klo 12:56"]soittotunnit kahdelle 2 x 600 euroa vuodessa (1200) + viulut ja piano (3000 e). Viuluja (noin 600 e kpl) on jouduttu ostamaan uusia lapsen kasvaessa. Sitten on vielä joka kesä musiikkileirit a 380 e.
[/quote]
Meillä sama, paitsi eri soittimet.
Lisäksi molemmilla myös kuvataidekoulu, ala 600€ per nuppi per lukuvuosi.
lapsi (ei tietenkään mikään 6v! vaan lähinnä tarkoitan nyt esim 13v jo pidemmällä harrastuksessaan oleva) voi myös itse kustantaa osan harrastuksestaan.
Itse harrastin lapsena (ja harrastan edelleen..) ratsastusta, jonka luokittelen melko kalliiksi harrastukseksi. Kun aloitin n. 7v:na, vanhempani maksoivat kerran viikossa olevan tuntini. Kuitenkin edetessäni harrastuksessani aloin tienata itse tuntirahoja; talutin lapsia alkeistunnilla, toisinaan kävin viikonloppuna tekemässä tallihommia. Näistä maksettiin ratsastustunteina. Ja tämän tein ihan vapaaehtoisesti, vanhempani maksoivat kyllä edelleen en tunnin kerran viikossa, mutta näin pystyin ratsastamaan 2-3x/vko. Olin tuolloin 12-14v.
Esim. erilaisissa voimistelu ja jumppaseuroissa ikänsä voimistelua harrastanut 14v pystyy hyvin vetämään ala-asteikäisille jumppatunnin, samoin tuon ikäinen seuran kasvatti voi päästä pitämään aivan naperoiden luistelukoulua tms, jolla saa sitten hieman etuja omaan harrastuksessa etenemiseen.
En tarkoita missään nimessä että lasten pitäisi tehdä työtä sen eteen että voi harrastaa, mutta on lajeja joissa tuo "työnteko" ei tunnu 14v:lle työltä vaan hauskanpidolta. En itsekään koskaan pitänyt lastentunneilla ponintaluttamista työnä, mutta periaatteessahan se sitä oli.