Terveydenhoitaja vastaa hetken kysymyksiisi
Kommentit (37)
minulla on kun mitään en jaksa ja mistään ei löydy mitään vikaakaan, eikä ole masennustakaan.
kun missään ei ole mitään mieltä ja silti on niin raukkis ettei edes uskalla tappaa itseään.
uimahalliin, kun korvien rei'ityksestä on pari päivää?
Haudo syylää lämpimässä vedessä 10-15 minuuttia.
Hankaa syylän pintakerrosta hiekkapaperiviilalla tai raspilla.
Levitä Verruxinia tai salisyyliliuosta (voit ostaa apteekista).
Tarvittaessa voit käyttää laastaria tai ihoteippiä syylän suojana. Aristavaan syylään voit
laittaa huoparenkaan.
Toista syylien käsittely päivittäin. Hoito voi kestää useita viikkoja.
Joillakin terveysasemilla hoitajat/lääkärit antavat myös kylmähoitoa nk. kryohoito histofreezerillä, jonka avulla syylä irtoaa pois. Jos ei nuo kotikonstit tepsi, omalle terveysasemalle hoitajan/lääkärin pakeille esim. kryohoitoa varten. Se on lyhyesti sanottuna halutun kudoksen tuhoamista jäädyttämällä, jonka jälkeen tilalle kasvaa uutta. ;)
t.th
apteekista saatavalla jäädytyshoidolla. Kaksi käsittelykertaa riitti.
tuollaisia ajatuksia yksinäsi. Sinä tarvitset nyt apua itsellesi. Hakeudu vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille alkuun, hän ohjaa sinut tarvittaessa eteen päin.
millainen on elämäntilanteesi? Oletko perheellinen? Olisko perheneuvolasta, lastensuojelusta apua tilanteeseesi?
Tarvitset pikaisesti apua.
joten vastaisitko minullekin. En siis fyysisesti jaksa mitään, verikokeita ja sydänfilmiä otettu, mitään vikaa ei ole löytynyt. Masentunut en ole, mutta kohta varmaan nukun ympäri vuorokauden tai makaan vaan sohvalla kun pyörämatka kauppaankin tuntuu liian raskaalta
T:nro3
tuollaisia ajatuksia yksinäsi. Sinä tarvitset nyt apua itsellesi. Hakeudu vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille alkuun, hän ohjaa sinut tarvittaessa eteen päin.
millainen on elämäntilanteesi? Oletko perheellinen? Olisko perheneuvolasta, lastensuojelusta apua tilanteeseesi?
Tarvitset pikaisesti apua.
ennen kuin menisin uimaan. Itse valitset kuitenkin, mitä haluat tehdä.
minulla on kun mitään en jaksa ja mistään ei löydy mitään vikaakaan, eikä ole masennustakaan.
Oletko tehnyt Beckin masennustestin? Oletko varma, ettet ole masentunut? Entäs kilpirauhasarvot?
Liikutko päivittäin, syötkö riittävästi ja terveellisesti? mitä itse ajattelet elämäntavoistasi? Nukutko riittävästi?
liittyviä verikokeita? Esim. sjögrenin oireyhtymä aiheuttaa järkyttävän väsymyksen.. (ei ap.)
käynyt lääkärissä. Kilpirauhasarvot olivat ihan täydellisen normaalit, samoin kuin kaikki muut arvot mitä mitattiin. Masennustestiäkin olen kokeillut, en muista oliko se tuo mainitsemasi mutta en koe itseäni masentuneeksi. Elämässäni on paljon hyvää ja naurukin maittaa.
Yritän liikkua, mutta koko ajan jaksan vähemmän. Kuljen työ- ja kauppamatkat pyörällä, mutta usein tuntuu kesken matkan siltä etten jaksa enää polkea, tekisi mieli hypätä pyörän selästä pois ja käydä selälleen nurmikolle. Syön riittävästi ja terveellisesti, tätäkin on tarkistettu. En polta enkä juo juuri koskaan, ja silloinkin vain pullon tai kaksi lonkeroa tai pari lasia viiniä.
Ihan joka yö ei tule tarpeeksi unta, mutta lähes aina kyllä joten ei senkään pitäisi vaikuttaa. Jos nukun 7 tuntia, väsyttää. Jos nukun 8 tuntia, väsyttää, jos nukun 9 tuntia väsyttää. Vapaapäivinä menen joskus takaisin nukkumaan tunnin hereilläolon jälkeen vaikka olisin sen 9 tuntia nukkunut.
Lääkäri epäili lopulta että minulla on vain huono kunto, mutta ei kai se kunto nyt voi yhtäkkiä kadota tai huonoksi muuttua. Ja jos vuosikaudet tahkoan samaa reittiä pyörällä edestakaisin, niin ei sen kauaa pitäisi raskaalta tuntua mutta niin vain on.
Oletko tehnyt Beckin masennustestin? Oletko varma, ettet ole masentunut? Entäs kilpirauhasarvot?
Liikutko päivittäin, syötkö riittävästi ja terveellisesti? mitä itse ajattelet elämäntavoistasi? Nukutko riittävästi?
millainen on elämäntilanteesi? Oletko perheellinen? Olisko perheneuvolasta, lastensuojelusta apua tilanteeseesi? Tarvitset pikaisesti apua.
Masennuslääkitys päällä. Muuttanut juuri, en tunne uuden kunnan tapoja ja käytäntöjä. Eikä ole aikaa/voimia ottaa selvää. Puren hammasta, haaveilen lopullisesta pois pääsemisestä. Lähellä asuva sukulainen riehuu ja raivoaa, lytistää ja ahdistelee. Viimeksi eilen tunkeutui kiellosta huolimatta kotiin, haukkui, kävi käsiksikin. En jaksa puolustautua, yritän vain piiloutua. Mies kai yhtä lopussa koska sortuu huutamaan ja riehumaan minulle. Eilisen lohduttelin säikähtäneitä lapsia kun mies lopulta lähti.
Ei vaan jaksa...
käynyt lääkärissä. Kilpirauhasarvot olivat ihan täydellisen normaalit, samoin kuin kaikki muut arvot mitä mitattiin. Masennustestiäkin olen kokeillut, en muista oliko se tuo mainitsemasi mutta en koe itseäni masentuneeksi. Elämässäni on paljon hyvää ja naurukin maittaa.
-Millaisia matkoja pyöräilet? Miten muuten viihdyt elämässäsi? Jääkö sinulle aikaa rentoutua, koetko olevasi stressaantunut?
Entäs hb? Millainen työsi on, koetko sen rasittavana tai stressavana? Entäs parisuhde?
jonkun terveydenhoidon ammattilaisen mielipiteen.
Kyse on siitä, että lapsella alkaa uimakoulu, missä olisi tärkeää olla alussa mukana. Ei tajuttu reikiä otettaessa, ettei uiminen ole suositeltavaa heti - tyhmiä kuin olimme. En tiedä, olisiko korvat peittävästä uimalakista hyötyä.
Eikö tuollaisesta riehujasta voisi tehdä jo ilmoituksen poliisille? Mites, oletko lääkityksen lisäksi päässyt juttelemaan jonkun kanssa? Entäpä jos soittaisit ihan vaikkapa terveysasemalle, sieltä kyllä osaavat ohjata oikealle henkilölle, kenen kanssa pääsisit juttusille. Mielestäni ei kuulosta oikein hyvältä, pelkkä lääkitys harvoin auttaa.
Onko teillä parisuhdeongelmia?
on noin 3km suuntaansa, + kauppareissut tähän päälle. Välillä menen kauemmaksi kauppaan jolloin yhteen suuntaan on 4km ja kesäisin tehdään pidempiä pyörälenkkejä muutenkin ja mennään retkelle. Lisäksi käyn lenkillä hölkkäilemässä tai jumpassa joka viikko, aiemmin useamminkin mutta nyt usein väsyttää niin paljon ettei jaksa lähteä.
Rentoutuakin ehdin hyvin, sillä mies tekee paljon kotonakin hommia eikä minulla ole turhan pitkiä työpäiviä. Harrastuksillekin jää ihan mukavasti aikaa. Ajoittain on stressiäkin, mutta esim. parisuhteessa menee todella hyvin eikä isompia valittamisen aiheita muutenkaan ole minkään suhteen. Hemoglobiini ei kyllä ole järin hyvä, useamman kerran mitattu ja ollut 120-128 välillä, mutta lääkärin mukaan tuon ei vielä pitäisi väsyttää kuitenkaan kun normaalin rajan sisään vielä mahtuu.
-Millaisia matkoja pyöräilet? Miten muuten viihdyt elämässäsi? Jääkö sinulle aikaa rentoutua, koetko olevasi stressaantunut?
Entäs hb? Millainen työsi on, koetko sen rasittavana tai stressavana? Entäs parisuhde?
Moi, täällä menee hermot tukkoiseen nenään. On kuin umpeen muurattu! Tätä on kokeiltu:
-Otrivin nenäsuihketta 2 suihkausta molempiin sieraimiin -auttaa puoli tuntia jos sitäkään.
-Sarvikuono, samoin kymmenisen minuuttia oli elämää onteloissa (tosin vesi ei meinannut mennä läpi, on niin turvonneet limakalvot)
-Valkosipulinkynnet sieraimissa -ei mitään tehoa. -Jatkuvaa kuuman juomista -ei sekään auta.
Mitä teen??? Kuumetta 38,4. Tuntuu että tukehdun!
jonkun terveydenhoidon ammattilaisen mielipiteen.
Kyllä kait se viikko/pari olisi hyvä taukoa pitää, näinhän ne viralliset ohjeet on. Mutta jos on tosiaan uimakoulu alkamassa, niin jos siitä on jo useampi päivä, kun reiät ovat otettu, niin varmasti ainakin itse uskaltaisin oman lapseni uimaan viedä. Niitähän voi puhdistella sitten lisäksi vielä ja tosiaan kun on uimalakkikin käytössä.Sitten jos tulehtuvat hieman, niin ajoissa yhteys lääkäriin lääkitysarvioita varten, ettei pääse pahemmaksi.
Sitä mietin.