Millaisella koulutuksella on hyvät mahdollisuudet päästä henkilöstöpäälliköksi?
Oisko asiasta tietävää paikalla? =)
Opiskelen itse KTM:ksi, pääaineena kansainvälinen liiketoiminta. Mietityttää onko tällä pääaineella mahiksia henkilöstöpäälliköksi ja et mitä kannattais ottaa sivuaineeksi... Varmaankin johtaminen ja organisaatio?
Kommentit (33)
tähän kansainvälisen liiketoiminnan pääaineeseen sisältyy jotain sopimus-kursseja ja suositellaan otettavaksi sopimus- ja yhteisöoikeus-kurssi, jonka aion ottaa. :)
opiskele helsingissä vaan oulussa
-ap
HR-puolella yleensä tehdään töitä. Itse olen VTM (pääaineena hallinto).
Suosittelisin minäkin erittäin lämpimästi työoikeuden opintoja, jos ei muuten onnistu, niin avoimen yliopiston puolella sitten. Ja mieluummin organisaatio ja johtaminen kuin sosiologia.
otan tuota johtamista & organisaatiota :)
ei kyllä vielä anna kovin suuria valmiuksia henkilöstöpäällikön tehtävään. Valitettavasti ap, vastauksistasi paistaa läpi sinisilmäisyytesi ja kokemattomuutesi. Et taida tietää, mitä se HR-ammattilaisen arki pitää sisällään. Se on kuule paljon muutakin, kun murheiden kuuntelemista ja niiden ratkomista. Oletko tehnyt lainkaan töitä HR:n parissa?
terv. se vastaaja, joka kysyi, miksi haaveilet henkilöstöpäällikön tehtävistä (takana 10 vuotta kansainvälisen pörssifirman HR-asiantuntijatehtävissä)
opiskeluvaiheessa saakin olla vielä kokematon ja tietämätön? Kuten moni vastaaja on sanonutkin, niin henkilöstöpäälliköksi ei pääse suoraan, vaan assistentti/asiantuntijatehtävien kautta oppimallla ja etenemällä. Kyllä siinä vaiheessa viimeistään huomaa, onko oikealla alalla. Ja koska ap:n tutkinto ei ole mikään täsmäkoulutus tiettyyn ammattiin, niin sitten voi aina siirtyä muihin tehtäviin.
Ja sitä paitsi... HR:ssäkin on niin kovin monenlaisia tehtäviä. Toiset keskittyvät rekrytointiin, toiset koulutusjuttuihin, toiset hallintokuvioihin jne. Henkilöstöpäälliköt _yleensä_ toki tekevät vähän kaikkea, mutta eri firmoissakin on suuria eroja. Mutta tämänhän 28 ehkä jo tiesikin?
Tsemppiä ap:lle!
t. 26
mutta ihmettelen tätä ap:n suunnatonta unelmaa päästä juuri HENKILÖSTÖPÄÄLLIKÖKSI. Usealla meistä on varmasti unelmia opiskeluvaiheessa, muttei välttämättä tuollaisia täsmäunelmia, ellei ole vielä minkäänlaista kokemusta ko. ammatista / tehtävästä. Olen vaan itse (ja kolleegani myös) huomannut, että usein ihmisillä on kumman positiivinen ja ihaileva kuva HR-työstä, se nähdään jotenkin tosi kivana. Ja kuitenkin tähän työhön liittyy paljon myös niiden ikävien asioiden hoitamista, etenkin päällikkötasolla.
terv. nro 28
mutta ihmettelen tätä ap:n suunnatonta unelmaa päästä juuri HENKILÖSTÖPÄÄLLIKÖKSI. Usealla meistä on varmasti unelmia opiskeluvaiheessa, muttei välttämättä tuollaisia täsmäunelmia, ellei ole vielä minkäänlaista kokemusta ko. ammatista / tehtävästä. Olen vaan itse (ja kolleegani myös) huomannut, että usein ihmisillä on kumman positiivinen ja ihaileva kuva HR-työstä, se nähdään jotenkin tosi kivana. Ja kuitenkin tähän työhön liittyy paljon myös niiden ikävien asioiden hoitamista, etenkin päällikkötasolla.
terv. nro 28
että itse olen ns. ajautunut henkilöstöpäälliköksi, mutta minusta se on tosi kivaa työtä. Huolimatta siitä, että siihen liittyy paljon ikävien asioiden hoitamista - niissä positiivisena puolena taas sitten haasteellisuus. Eikä työ ole pelkästään riitojen setvimistä, kyllä siihen tietenkin liittyy paljon muutakin.
Täsmäunelmassa on se hyvä puoli, että on helpompi jo opiskeluvaiheessa lähteä keräämään rakennuspalikoita unelman toteuttamiseen. Ja tosiaan, missään ei kielletä hylkäämästä unelmaansa, jos jossain vaiheessa alkaakin tuntua siltä. Ja harvalla meistä tuossa opiskeluvaiheessa on muutenkaan kokemusta juuri siitä alasta, mitä ehkä muuten haaveilee työkseen tekevänsä. Ei kai sinua 28 ihmetytä lääkäriksi tai juristiksi opiskelevatkaan?
t. 26
tullut paljon kommentteja :) Kiva kuulla että joku oikeasti pitää henkilöstöpäällikön työstä. Itsekin ajattelen että eikös ne riitatilanteet yms voi pitää haasteina. Mä en jaksais tasapaksua työtä :)
-ap
Ktm tai tradenomi. Oikein muita ei sitten olekaan eikä kannata valita siihen opintoihin mitään poikkitieteellistä vaan ne tarvittavat löytyy sieltä omista opinnoista. Äläkä lue mitään pullamössötutkintoa vaan ota riittävästi myös laskelman, juridiikan ja rahoituksen kursseja. Ei pidä sotkea terveydenhoitopuolen työterveyspsykologi ja opetuspuolen opintoja henkilöstöjohtajan tutkintoon. Henkilöstöjohto on myös tulosvastuullinen, tekee tulosta tyytyväisellä henkilöstöllä. Alaisuudessaan saattaa olla myös henkilöstöhallinto.
Hyvää keskustelua ja mielipiteitten jakamista näin HR-alaa pian lukemaan aloittavan silmille. Kiitosta kaikille jo sillä alalla vaikuttavien kommenteille. Joka alallahan sitä löytyy niin hyvää kuin huonoa ja tässä aika tasapuolisesti tuli kommentteja molempiin suuntiin. Ja onnea ap:n unelman toteuttamiseen! :)
niin harkitsepa jos tekisit yliopistolta JOO-opintoina johtamisen sivuaineopinnot. Niissä voi valita aika paljon HR-suuntaisia opintokokonaisuuksia. Noilla JOS-opinnoilla on hyvät nettisivut, kannattaa katsoa.