Äitini suosii veljeäni ja tämän lapsia
Äitini asuu veljeni kanssa samalla paikkakunnalla n. 100km päässä. Veljeni käyttää tilaisuutta hyväkseen hoidottamalla lapsiaan monta kertaa viikossa eläkkeellä olevalla äidillämme. Äiti pitää lapsista ja on hyväluontoinen, mutta ei enää täysin terve. Äiti siis hoitaa lapsia ilmaiseksi puolipäiväisesti, lisäksi monesti iltaisin ja viikonloppuna. Minua ja lapsiani hän näkee muutaman kerran vuodessa. Olen pyytänyt äitiä käymään muutaman kerran vuodessa, mutta viimeiseen viiteen kertaan hänelle ei ole sopinut, kun on luvannut hoitaa veljen lapsia. Minusta tämä tuntuu epäreilulta ja siltä, että äiti asettaa veljeni ja tämän lapset aina edelle :(
Kommentit (49)
vaan harmittaa kun ei itse saa ilmaista lastenhoitoapua
tätä tää on nykypäivä, ei ole mummolla muuta virkaa kuin olla ilmaisena lastenlikkana
voi voi
mihin on jäänyt mukava leppoisa yhdessäolo lapsien ja mummon sekä lastenlasten kanssa ?
mukavat retket
ja leikit yhdessä ??
miettikääpä nyt nuoret äidit?
ensin itse hoidatte ne omanne ja kun ovat aikuisia ja saavat lapsia, niin teidän pitäisi hoitaa vielä niitäkin ties kuinka monta ?
kaiket päivät ja viikonloput?
sitäkö haluatte?
kyllä mummo on vain mukava mummo, ei lastenhoitaja 24h7
menkää siis itseenne ! ja hävetkää
Ei mummo laita lapsia eriarvoiseen asemaan, vaan ap ja vastaavat valittajat itse!
Hienoa, että näinkin naiiveja ja hyväuskoisia ihmisiä on olemassa. Tosielämässä isovanhemmat ovat aina osanneet laittaa lapsenlapsiaan eriarvoiseen asemaan, omista lapsista nyt puhumattakaan.
Ja sille jollekin matikkanerolle joka laskeskeli että koska ap:n pitäisi mummolla vierailla kun veljen lapset ovat siellä kolme päivää viikossa ja kaikki viikonloput... Jos ehdottomasti ei voi vierailla samaan aikaan veljen perheen kanssa, niin miten olisi vaikka ne kaksi jäljelle jäävää arkipäivää..?
Mitenhän jos mummo haluaakin levätä omissa oloissaan niinä kahtena jäljelle jäävänä arkipäivänä? Kieltämättä tuntuu olevan joillekin outo ajatus, että myös vanhojen ihmisten kuuluisi saada joskus omaa aikaa.
vaan harmittaa kun ei itse saa ilmaista lastenhoitoapua
tätä tää on nykypäivä, ei ole mummolla muuta virkaa kuin olla ilmaisena lastenlikkana
voi voi
mihin on jäänyt mukava leppoisa yhdessäolo lapsien ja mummon sekä lastenlasten kanssa ?
mukavat retket
ja leikit yhdessä ??miettikääpä nyt nuoret äidit?
ensin itse hoidatte ne omanne ja kun ovat aikuisia ja saavat lapsia, niin teidän pitäisi hoitaa vielä niitäkin ties kuinka monta ?
kaiket päivät ja viikonloput?sitäkö haluatte?
kyllä mummo on vain mukava mummo, ei lastenhoitaja 24h7
menkää siis itseenne ! ja hävetkää
tämähän se harmitti juuri ap.ta. Ymmärsit hänen pointtinsa hyvin. On tosiaan ikävä jos mummo on jollekin vain hoitoapu eikä muita lapsenlapsia halua nähdäkään.
Ihmettelen, millaisia vastauksia sait! Kyllähän tuo ihmeelliseltä vaikuttaa, että mummo on asettanut lapsenlapset eriarvoiseen asemaan. Eikä tuo ole edes mitenkään tavatonta nykyään.
Kyllä minäkin odottaisin mummon järjestävän aikaa myös muille lapsille ja perheille. Vieläpä ihan oma-aloitteisesti. Kysymys taitaa olla siitä, että jostain syystä lapset ovat mummolle eriarvoisia ja tämä siirtyy myös lapsenlapsiin, ikävä kyllä.
Kun kaikki serkukset ovat paikalla, isovanhempi puhuu vain lapseni serkulle, ei omalle suloisellle, hyvätapaiselle leikki-ikäiselle lapselleni. Ei edes tervehdi ovella. Muita pidetään sylissä ja vastaillaan kysymyksiin, mutta ei tätä yhtä.
Tasavertaista kohtelua tosiaankin?
Jotkut isovanhemmat ovat huonompia kuin toiset, aina ei mene tasan.
No tuota, en minä ainakaan kertakaikkiaan jaksanut alkaa hoitamaan vielä lasten serkkujakin. Jos pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Mummo olisi kyllä mielellään tullut näiden serkkujen kanssa meille lomalle tai me olemme tervetulleita hoitamaan näitä serkkuja omien lastemme kanssa, mutta en minä halua. Minä siinä tapauksessa mieluummin ihan hoidan vain omani ja mummo saa itse hoitaa nämä serkut, jos he ovat päättäneet majoittua mummoalaan ja jos mummo ei osaa tai pysty sanoa ei kuin joillekin lapsilleen.
Kyllä pikkulapsiaikana kaipaisi apua ja vapaata lapsista, eikä sitä, että menee mummolaan hoitamaan lasten serkkuja omiensa lisäksi. Jos siihen olisin suostunut, niin toki mummot tyytyväisiä, mutta en halua kynnysmatoksi kiitos.
tottakai niistä lapsista joita mummo näkee usein , niin tulee väkisinkin läheisempiä kuin niistä joita näkee kerran kaks vuodessa ! ei se ole este, että mummo hoitaa viikonloppuna veljen lapsia, niin sille ettei ap voisi mennä mummolaan ! ei kun menoks vaan, sitten mummon kanssa rupattelettte kun lapset leikkii keskenään, ja yhdessä mummon kanssa hoidatte ja vahditte niitä HALOOOOOO ja ajoissa kutsut mummon teille, tyyliin tuletko meille viikonlopuksi9-10.10 miten mummo jaksaa ajella tai tulla juna/bussi systeemillä? onko rahallisesti tiukkaa? eli kyllä edelleen suosittelen, että te nuoret ihan itse menette mummolaan, kun on lomaa on vapaapäiviä jne jos kerran mummo on aina kotona niin menoks vaan omat eväät mukaan ja lakanat niin ei tule mummolle liian rankaksi ja veljeen yhteys, ja asiallisesti keskustelua, et milloin heidän lapset ei olis siellä hoidossa ja keskustelua mummon jaksamisesta yms ap edelleen kysyn auttaako veli vaimoineen mitenkään mummoa ? vieko kauppaan, lääkäriin tms ? eli mummon hyväksi käyttöön on kyllä puututtavva miten mummo itse jaksaa hoitaa veljesi lasia, onko kunto mikä jaksaako, nauttikko siitä ? mummot ei ole ilmaisia lastenvahteja! joten ap ei pidä odottaa vain ilmaista lastenhoitoa, vaan sitä mukavaa YHDESSÄOLOA mummon kanssa, viekää mummo rentoutumaan lasten kanssa vaikka syömään ulos, tai risteilylle, tai ihan vaan piknikille, tai tee ihana ateria mummolle ja perheellesi joko mummolassa tai kotonasi jne eli toimikaa ihan itse ! muumokin kaipaaa jotain mukavaa, ei vaan olla ilmainen orja milloin kellekin ja te kehtaatte vielä täällä valitttaa kun ette saa tuota ilmaista palvelua HYI hävetkää
ja tuli aina meille yöksi, kun ei halunnut jäädä toisten vaivoiksi. Saapui meille aina iltaisin vauvan nukkumaanmenon aikoihin, jolloin meidän lapsi meni ylikierroksille ja unensaanti vaikeutui. Ja siten vielä jälkikäteen valitti, kun meillä on niin ahdistavaa, kun piti hissutella iltaisin kun piti varoa ettei herätä lasta. Voi voi.
Eivät ne isovanhemmat ole tasapuolisia, vaikka asuisi lähelläkin.
Asia nyt vaan menee niin, että vuorokaudessa on 24 tuntia ja viikossa 7 päivää, ja jos yhdelle lapselle ei pysty tai halua sanoa ei, ja tämän lapsille, niin silloin ei jää aikaa muille. Jos tämä yksi on sellainen röyhkeä tapaus, että mieluummin ottaa ilmaista hoitoapua monta kertaa viikossa kuin maksaa normaalisti päiväkodille/MLL:lle tai vastuuttaa puolisonsa töihin hoitamaan omia lapsiaan.
Kivahan se on olla yrittäjää tai tehdä pitkää päivää tai harrastaa, kun isovanhemmat eivät koskaan sano ei.
Ja itse ajattelen niin, että tällaiset isovanhemmat eivät ole sen arvoisia, että kannattaisi märehtiä.
Tosin sillä erotuksella, että asumme samalla paikkakunnalla. Siskoni lapset ovat äidillämme hoidossa monesti arkisin ja pari viikonloppua kuukaudessa yökylässä. Omat lapseni "pääsevät" sinne pari kertaa vuodessa yökylään.
Olen yrittänyt antaa asian olla, mutta kyllähän se mieltä painaa kun näkee miten paljon tärkeämpänä toisia pidetään. Ja meillä oli sellainen tilanne, että olimme siskon kanssa jo lapsena eriarvoisia, siskoni sai tahtonsa läpi joka asiassa ja muutenkin kaiken mitä vaan osasi toivoa.
veli oli kyllä jo pikkuisen suosikki. Mutta erityisen pahalta tuntuu, että lapseni varmasti huomaavat, että mummi ei kohtele heitä samanarvoisina... ap
ja veli ja hänen vaimo käyttää sitä sumeilematta hyväkseen. Joka viikonloppu äiti tulee junalla 300 km päästä hoitamaan heidän lapsia. Ja veljellä ja hänen vaimolla on AINA viikonloppuisiin menoa. Jos äitiä ei saa paikalle, soittaa minulle. Muuten ei soita ja ei ikinä kutsu meitä kylään "kun on niin kiire"
Minua on esikoisena aina kohdeltu pärjääjänä enkä ehkä sen vuoksi ole juuri saanut taloudellista tai muutakaan apua, mutta vastuuntunnottomalle siskolle järjestyy aina rahaa tai lastenhoitoapua.
veli oli kyllä jo pikkuisen suosikki. Mutta erityisen pahalta tuntuu, että lapseni varmasti huomaavat, että mummi ei kohtele heitä samanarvoisina... ap
Ei ainakaan kannata kertoa tuntemuksistasi
on aika luonnollista, että mummo hoitaa mielellään lapsia, jotka asuvat lähellä. Hoitaisi takuulla sinun lapsiasi, jos asuisitte lähellä.
Ap:lle kysymys niistä viidestä viime kerrasta: Miten pitkällä varoitusajalla pyysit äitiäsi käymään, kun oli jo ehtinyt luvata veljellesi hoitoapua? Tuliko mummo sitten toisena ajankohtana vai pyysitkö toisena ajankohtana? Mitäs jos seuraavaksi pyytäisit mummoa tulemaan hänelle sopivana ajankohtana, tulisiko hän?
tai käymässä, mutta heille ei löydy aikaa. Ei siitä minun tarvitse kertoa. Vanhempi tytär jo siitä mummille sanonutkin. Eivät lapset tyhmiä ole. ap
eri paikkakunnalla ja me veljeni kanssa samalla.
Mummilla ja papalla riittää huomiota veljeni lapsille niin (tänä kesänä useampi viikko), ettei meidän lasta ehdi nähdä kuin kerran kesässä. Ihan kuin veljen lasten hoito ja näkeminen joka viikko tulee kuin taivaasta annettuna, asiana, mihin ei itse voi vaikuttaa - sillä ainakin perustellaan sitä, ettei meidän lasta ehdi ja jaksa nähdä oikein ikinä.
Kaikenlaista eriarvoisuutta on muutenkin, niin räikeää, ettei siitä edes kehtaa tässä kirjoittaa.
Silti muka kaikki ovat yhtä rakkaita ja etenkin KAIKKIA KOHDELLAAN SAMANARVOISESTI.
Turhauttavaa ja alkaa olla jopa niin sietämätöntä, että olen ajatellut laittaa välit poikki kokonaan.
eli mummo hoitaa veljesi lapsia silloin kun he itse ovat töissä? ja sä ihmettelet, miksi mummo ei voi tulla käymään silloin kun sinä pyydät ja hän on sopinut hoitovuorosta veljesi kanssa? kysytkö ihan tosissasi?
ei lapsia ole pakko laittaa hoitoon, kyllä mummo osaa varmasti hoitaa lapsia jopa paremmin kuin tarhassa!