Mua ärsyttää tietyissä vanhemmissa mm. tämmöiset asiat:
- pieni lapsi saa matkustaa etupenkillä (en tarkoita vauvaa)
- lapset kuskataan koulumatkat, vaikka matkaa on 1-3 km
- lapset saavat päättää, koska alkavat nukkumaan ja mitä iltaisin tekevät
- lapset saa sanoa, mitä ruokaa tehdään
- lapset päättävät itse koska menevät saunaan/suihkuun ja koska pesevät hiuksensa
jne...
Kommentit (23)
2,8km! Ja takuulla vielä tokallakin.
tokaluokkalainen. ap
tokaluokkalainen. ap
joten ihan hyvin voin viedä autolla, eikös?
Me ollaan perhe, ja päätetään yhessä asioista.
Onneks sentään tuo yks poika polkee kouluun tuon 3,5 kilometrin matkan kesät talvet. Saatiin ees yks pointsi. Jippii.
Hanki kuule ihan oma elämä ja lopeta toi muitten vahtaaminen.
saa pyöräillä. Eka luokan kuskasin, kun oli aamu- ja iltapäiväkerhossa.
Hän haluaa mennä pyörällä, ja siksi SAA mennä..:D Ärsyttävää! Minäkin ärsyynnyn kun joku antaa lapsensa päättää jostain jotain!!
mitä iltaisin tekevät?
silloin jos ei ole harrastuksia illalle, velvollisuudet on tehty (läksyt, lemmikit, kotityöt jne.)??
mutta nään kasvatuksen tulokset
työssäni ja pullamössö-lapsia on liikaa. Mutta onhan se tietenkin jokaisen oma valinta...ap
Lapsen pitää saada päättää itse asioistaan. Jos lapsi haluaa valvoa niin sen se saa tehdä. Samoin jos lapsi haluaa kulkea likaisena ja haisevana niin sen se saa tehdä. Lasta ei saa käskyttää eikä komentaa, pitää vaan näyttää hyvää esimerkkiä ja toivoa että lapsi tekis samoin perässä. Mutta lapsilta ei saa vaatia mitään, muuten on koko kasvatus totaalisen pilalla. Tän mä opin tuolta julma äiti- ketjusta.
- lapset päättävät itse koska menevät saunaan/suihkuun ja koska pesevät hiuksensajne...
jos eivät saa koskaan päättää mitä syödään tai mitä iltaisin leikitään. Lisäksi aamulla seitsemän aikaan ylös ja kävellen kouluun.. huh huh..
Kyllä meillä huomioidaan myös lapset, he kuuluvat perheeseemme .
- lapset päättävät itse koska menevät saunaan/suihkuun ja koska pesevät hiuksensajne...
jos eivät saa koskaan päättää mitä syödään tai mitä iltaisin leikitään. Lisäksi aamulla seitsemän aikaan ylös ja kävellen kouluun.. huh huh..
jos eivät saa koskaan päättää mitä syödään tai mitä iltaisin leikitään.
Joko lapsilla ei ole mitään vaikutusvaltaa omiin asioihinsa tai sitten saavat elää cokiksella ja sipseillä ja valvoa yöt?
ohis vaan
- pieni lapsi saa matkustaa etupenkillä (en tarkoita vauvaa) - lapset kuskataan koulumatkat, vaikka matkaa on 1-3 km - lapset saavat päättää, koska alkavat nukkumaan ja mitä iltaisin tekevät - lapset saa sanoa, mitä ruokaa tehdään - lapset päättävät itse koska menevät saunaan/suihkuun ja koska pesevät hiuksensa jne...
siis onhan meilläkin tietty rytmi suihku, iltala, pisut pusut ja nukkumaan, mutta sitä ennen tehköö mitä huvittaa joskus ollaa menty jopa lapsen toiveesta vaikkapa ulos vielä seiskan jälkeenkin.. nukkuvatpa edes hyvin kun ulkoilaan illalla... ja joo kyllä, siis kyllä kysyn lapsilta mitä ruokaa HE haluatvat söydä ja siis kunnon ruokaa jooja poika toivookin possukastiketta ja perunoita esim.
vääntöä tulee lähinn heillä keskenään ja sen takia tarvitaan äiti tai isä asiaa setvimään.
Einespäivänä saavat lapset joskus jopa kumpainenkin valita oman toiveensa mukaan kaupassa. Jos jompikumpi toivoo jotain ruokaa, niin usein valmistan sitä lähipäivinä. Aktiivisesti harvemmin heiltä kyselen toiveita. Minusta on kiva, että saa välillä toivoa omaa mieliruokaansa.
siis ottaa päähän et lapset saa päättää jostain? ja oma lapsi haluaa pyöräillä kouluun niin ap suostuu mielihyvin. Mua ärsyttää sellaiset ihmiset jotka jaksaa ärsyyntyä jonkun toisen perheen asioista.
Lapsen pitää saada päättää itse asioistaan. Jos lapsi haluaa valvoa niin sen se saa tehdä. Samoin jos lapsi haluaa kulkea likaisena ja haisevana niin sen se saa tehdä. Lasta ei saa käskyttää eikä komentaa, pitää vaan näyttää hyvää esimerkkiä ja toivoa että lapsi tekis samoin perässä. Mutta lapsilta ei saa vaatia mitään, muuten on koko kasvatus totaalisen pilalla. Tän mä opin tuolta julma äiti- ketjusta.
Siivoaminen, roskien vieminen jne. on vähintäänkin lapsiorjuutta. ;)
Ja jos lapselta varastetaan jotain, se on vanhempien esimerkin syytä..
No ei mutta. Meillä haluaisi tokaluokkalainen pyöräillä kouluun mutta koululta on tullut sääntö että vasta kolmannelta luokalta eteenpäin saa lapset tulla pyörällä kouluun. Keväällä on kakkosille erityinen pyöräilykoulu, jossa poliisit opettavat säännöt ja tekevät ns. ajokorttitestit. Testaavat samalla pyörien kunnot ja merkkaavat sotut pyöriin.
Tämä siis siksi että aiempina vuosina on tokaluokkailaiset pyöreilleet niin holtittomasti ja ilman kypärää että kielto on sitten tullut.
Ja oikeastaan ihan hyväkin juttu.
Meiltä on puolitoista kilsaa kouluun matkaa niin kaikki kävelevät sen. Yleensä vuoroviikoin joku vanhemmista kävelee matkan mukana, että eivät hölmöile siinä.
ja ihan kelpo lapsia niistä on tullut. Ei se vanhemman määräämä iltaohjelma lapsesta täydellistä tee.
Siltikään se ei mua ärsyttäis... evvk.
Meillä viedään autolla joskus, lapset saavat välillä päättää, mitä ruokaa tehdään ja saavat yleensä päättää mitä iltaisin tekevät.