Mun tuleva sijainen tulee kuuntelemaan tuntejani ens viikolla, taidan
tarkoituksella vetäistä ne tunnit "hatusta", ettei hänelle tule paineita tuntisuunnitelmien kanssa. Näkee, että hommat voi tehdä näinkin ja keskittyä ilta-aikaan muihin töihin.
Kommentit (6)
Meillä on luokassa käytössä ainoastaan liitutaulu, sain manguttua piirtoheittimen ja itse toin kotoa mallia 1982 Saloran tv:n ja videot. Ei siinä oikeasti voi kovin loistokkaita tunteja vetää mutta hyvin pärjätään näinkin. Sijaista kävi sääliksi, kun oli aiemmissa kouluissa tehnyt hienoja powerpoint-esityksiä eikä nyt siis voinut mitään materiaaliaan käyttää. Kaikki alusta...
Ai niin, ja kaikki vanhemmat voisivat yrittää kunnissaan vähän lobata näiden opetusmateriaalien päivittämistä. :)
T. 5
smartboard luokassa :) Mä just mietin, että en juuri kahta vuotta samalla materiaalilla vedä peräkkäin vaikka aina samat opetusaineet. Mä niin tykkään tehdä niistä materiaaleista "hienoja". Toki tavallinen taulu ja jopa kalvotkin vielä välillä käytössä. Ja kirjat.... niitä ei syrjäytä mikään :)
ap
Pitäisikö oikeasti sitä koulua vaihtaa?
Ei, pidän opettajatovereistani ja myös oppilaista, joilla kärsivällisyyttä riittää kivikautisiin menetelmiin, vaikka ne aina välillä noita teinejä ottaa päähänkin. Siinä sitten esitelmöidään kunnan päätöksenteosta (opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia) ja ihastellaan anoppini äidin 60-luvun verhoja ja mietitään muodin muuttumista. Joskus se oleellinen löytyy ilman hienoja jippoja!
Mutta sen modernin tv:n ottaisin kyllä vaikka heti! Ei ole kiva yrittää lukea tekstitystä siitä Salorasta...
Nosta sitä rimaa. Samat oppilaat saat takaisin kun palaat ja kiva olis jos ne ois oppineet jotain siinä välilläkin.
Eli ei mitään erikoisjippoja mutta ihan normaalisti ne suunnittelen.
En todellakaan halua antaa sijaiselleni paineita, mutta kyllä sen sijaisen pitää tietää, että tunnit hoidetaan kunnialla eikä vasemmalla kädellä hutaisten. Ei siinä saa kunnon kuvaa opettajan ammatista, ja pahimmillaan kuvittelee, että lusmuilu kuuluu asiaan.
erityisiä tehtäviä tai powerpointeja etukäteen. Tietenkin opetuksen laatu tärkein! Sijainen tosi innoissaan, mutta äärettömän jännittynyt tulevasta pestistään. ap