APUA! Mitä tehdä tässä taloudellisessa katastrofissamme?!
Olen aivan neuvoton. Mitä tehdä tässä tilanteessamme?
Olisikohan täällä kellään hyviä neuvoja, nyt ne tulisivat todella tarpeeseen!
Olen jäänyt juuri äitiyspäivärahalle ja siitä minulla jää käteen n. 800¿/kk. Mieheni on joutunut pitkälle sairaslomalle, jota hänellä oli ensin keväästä loppukesään/alkusyksyyn. Tuolloin Kelalla kesti 4 kk tehdä sairaspäivärahapäätös. Nyt miehen sairaslomaa on jatkettu ja uusi hakemus on sisällä Kelassa. Edelliset sairaspäivärahat tulivat takautuvasti juuri reilu kuukausi sitten. Saimme kesällä jossain vaiheessa toimeentulotukea, mutta pääasiassa emme saaneet, koska minä sain tuolloin vielä täyttä palkkaa. Jouduin olemaan raskauden loppuvaiheessa paljon sairaalassa.
Nyt olen siis jäänyt tuolle äitiyspäivärahalle ja odottelemme taas Kelan päätöstä sairaspäivärahan maksamisesta. Siihen menee todennäköisesti vielä n. 3 kk.
Meillä on maksamattomia sairaalalaskuja, lainoja ja muita laskuja arviolta 1000 ¿ nyt, jotka menevät seuraavaksi perintään. Emme saa toimeentulotukea, koska Kela on maksanut takautuvasti niin paljon sairaspäivärahoja ja asumistukia, jotka lasketaan nyt sitten himmeiksi tuloiksi monta kuukautta eteenpäin. Todellisuudessa emme voineet maksaa velkojamme Kelan päätöksiä odotellessamme ja kaikki takautuvasti maksetut etuudet ovat menneet saman tien jo erääntyneiden laskujen maksuun.
Mitä tehdä!?
Kommentit (98)
Monissa tapauksissa tuki nousee, kun perhe kasvaa.
Vierailija:
Ap sanoi jäävänsä juuri nyt äitiyspäivärahalle. Sehän tarkoittaa sitä, että vauva ei ole vielä edes syntynyt. Viimeisillään raskaanako töihin??
ja ukon sairaspäivärahakin voi olla vaikka mitä. Toimeentulotukea saa jos jää vajetta tuloissa ja se on erittäin helppo laskea, mutta jos kerran hyvät tulot niin ei siihen mitään sossua tarvita.
Ihmisten määrähän taloudessa sen suuruuden määrää.
joten kannattaa ainakin katsoa laskurilla.
Vierailija:
ja ukon sairaspäivärahakin voi olla vaikka mitä. Toimeentulotukea saa jos jää vajetta tuloissa ja se on erittäin helppo laskea, mutta jos kerran hyvät tulot niin ei siihen mitään sossua tarvita.
Vierailija:
Sinä tarvitset oikeasti jo jotain apua lääkäriltä. Ärsyttää tuollainen kielenkäyttö myös, oletko edes aikuinen ihminen? Ei ihmekään jos ei yritys pyöri jos et osaa käyttäytyä muutenkaan!t. toinen yrittäjänainen + yrittäjämiehen kanssa naimisissa oleva, emmekä silti ole veloissa.
Se mikä minua vituttaa, että ap. on niin surkea ruikuttaja, että itkee jo sitä kun velat menee perintään ja huutaa sossua apuun.
Ei se maailma kaadu, jos lasku menee perintään. Ap on hyvä ja sopii asian perinnän kanssa. Luottotiedotkaan ei mene välittömästi, niin kuin monet täällä tuntuvat kuvittelevan.
Ole sinä vain menestyvä yrittäjä miehesi kanssa, kun kerran olet niin loistava. Me emme ole, mutta yritys tuo silti toimeentulon, niin ja velkaakin on. Eikä meidän tarvitse esittää mitään kiiltokuvaa, niin kuin teidän kaikkien muiden ja olla sitten paniikissa, kun kiiltokuvaan tulee pieni kolhu. Just toi teidän asenteenne tekee teistä niin haavoittuvia ja kaatuvia.
mies sairasäivärahalla,suht kohtalaisilla tuloilla,asumistuki 189e,tosin meillä 4 lasta ja 3h ja kt.vuokra 620e
Vierailija:
Ihmisten määrähän taloudessa sen suuruuden määrää.
Eli neliöt ja neliövuokra ovat olennaisia. Opiskelijoillehan voi käydä niinkin, että asumistuki on pienempi kuin perheenlisäystä edeltänyt asumislisä, mutta tässä tapauksessa ei ole tätä ongelmaa.
miljoona pankkia mainostaa ainakin täällä Helsingissä, että antavat käteisluottoa kenelle vaan. tietty siihen tulee sitten korot päälle, mutta tuollaisella lainalla selviätte pahimman yli. Toinen vaihtoehto olis tietty tehdä pimeästi jotain hanttihommia lastenhoitoa, siivousta, puutarhanhuoltoa jne.
että jostakin ap:n katastrofi ei kuulosta katastrofilta, jos itsellä on velkaa satoja tuhansia tms. Kuitenkin se tie, että antaisi vain laskujen mennä perintään ja sitä tietä edelleen ulosottoon, on vielä ap:n kohdalla estettävissä. Ja minusta on ymmärrettävää se, että jos on niitä satoja tuhansia siellä ulosotossa, ei jaksa surra jotain pientä summaa - seinä vastassa. Ymmärrettävää on myös se, että 1000 euron velka, jota pitäisi saada nyt lyhennettyä, tuntuu hirvittävän isolta - ja sitä se onkin siinä mielessä, että jos summa menee ulosottoon, kulut kasvavat ja kasvavatm ja kohta velka on kaksinkertainen kaikkine perintäkuluineen - ja siitä alkaa velkaantumisen kierre.
Ap, älä välitä vähättelevistä kommenteista. Jos olet nyt jäänyt äpr:lle, tarkoittaa se sitä, että sinulla on kotona se pikkuinen parin-kolmen kuukauden ikäinen vauva. Tärkeää on myös sinun jaksamisesi, puhu asiasta myös neuvolassa - kyseessä ei ole vain raha, vaan myös henkinen hyvinvointinne. Jotenkin luulisin, että Kelan käsittelyaika jatkohakemuksessa ei ole niin pitkä kuin se oli siinä ensimmäisessä hakemuksessa, Kelanhan ei enää tarvitse tehdä laskelmia sv-päivärahan suuruudesta jne, koska ovat ne jo tuohon edelliseen päätökseen sen laskeneet. Seurakunnnan diakoniatyö voi myös tulla vastaan, mutta kyllä se sosiaalitoimeenkin yhteydenotto kannattaa. Se työhönmeno noin pienen vauvan kyseessä ollessa ei itsestäni tuntuisi kovin hyvältä vaihtoehdolta, ellet sitten ole alalla, jossa voisit tehdä keikan silloin ja toisen tällöin - ikävä puoli siinä on se, että tulotkin tulevat vasta joskus tulevaisuudessa, palkkaahan ei samana päivänä käteen saa.
Ja se, mitä teidän kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun ne sv-päivärahat tulevat on jatkaa laskujen lyhentämistä erissä, eli varautua siihen, että mikäli sairausloma vielä jatkuu, ettei tule uudelleen pattitilannetta vaan pikkuhiljaa saatte taloutenne tasapainoon.
Voimia sinulle ja perheellesi!
vaan siksi, koska rahaa ei vain silloin ole yksinkertaisesti ole ollut.
tiedän sen kun olen luottoyhtiössä ollut töissä. Et saa vakuudetonta luottoa, et hoasin vuokra-asuntoa, yksityisetkin voivat tarkistuttaa luottotiedot joten et välttämättä edes vapailta markkinoilta vuokra-asuntoa, puhelinliittymää yms. lista on loputon.
Menisin sinne sossuun keskustelemaan asiasta ja pyytämään neuvoa. Luulisi että rahaa heltiää kun on vauvakin. On tämä käsittämätöntä että noin voi käydä. Ajatella jos olisi vielä ihka uusi 300 000 ¿:n talo maksettavana.
Tuo viimeinen lause oli ilkeä. Jos perhe asuu vuokra-asunnossa, ei asuntolainoja ole maksettavana. Ja luottoyhtiössä työskennelleenä tiedät saletisti sen, että asuntolainoissa on myös lainanmaksuvapaita kuukausia, jolloin voi maksaa pelkästään korot.
Vierailija:
tiedän sen kun olen luottoyhtiössä ollut töissä. Et saa vakuudetonta luottoa, et hoasin vuokra-asuntoa, yksityisetkin voivat tarkistuttaa luottotiedot joten et välttämättä edes vapailta markkinoilta vuokra-asuntoa, puhelinliittymää yms. lista on loputon.Menisin sinne sossuun keskustelemaan asiasta ja pyytämään neuvoa. Luulisi että rahaa heltiää kun on vauvakin. On tämä käsittämätöntä että noin voi käydä. Ajatella jos olisi vielä ihka uusi 300 000 ¿:n talo maksettavana.
Mutta pointti on se, että ne luottotiedot ei mene hetkessä, vaan ap:n pitää sopia veloista perinnän kanssa, eikä olettaa, että sossu hoitaa perintään menneet laskut. Perinnästä saa maksu-aikaa ja maksut voi sopia erissä. Ja rahoja ap:lle on kuitenkin tulossa, joilla laskut hoitaa.
Vierailija:
tiedän sen kun olen luottoyhtiössä ollut töissä. Et saa vakuudetonta luottoa, et hoasin vuokra-asuntoa, yksityisetkin voivat tarkistuttaa luottotiedot joten et välttämättä edes vapailta markkinoilta vuokra-asuntoa, puhelinliittymää yms. lista on loputon.
En nyt ihan yksityiskohtaisesti voi kertoa, miten tilanteeseen on päädytty, koska en halua, että meitä tunnistetaan, tuttuja palstalla....
Siis asumistukea on haettu, se on myönnetty, mutta se ei ratkaise millään muotoa rahatilannetta.
Sitten tuolla oli joku katkeroitunut henkilö, joka ei ymmärrä lukemaansa. Olen selvästi kertonut, että maksusopimuksia on hieman vaikea tehdä, kun päätös miehen sairaspäivärahasta tulee ensi vuoden puolella. Juuri soitti KELA:aan ja kertoi, että joutuvat neuvottelemaan työnantajan kanssa, muutenkin siellä on 4 kk jono.
Eli siis mitä maksusuunnitelmia me tässä teemme, kun emme voi luvata mitään lyhennyksiä..
Ja kyllä minä ruikutan näistäkin veloista. velkaa on ehkä yhteensä
15 000 euroa (opintolainat & vanha kulutusluotto sekä luottokorttilasku) ja se on hitsin paljon erääntyvien laskujen lisänä, kun ei ole edes rahaa, millä maksaisi juoksevat menot.
Toki minä ymmärrän, että on paljon vaikeampaa selvitä, jos on mennyt yritykset ja asunnot konkkaan. Sellaista on ihan omakohtaista kokemusta lapsuudenperheessä ihan muutamien vuosien takaa. Mm. tämän takia noilla sukulaisilla ei ole kauheasti rahaa antaa (takaajina muitakin lähisukulaisia).
Kyllä mä huudan sossua apuun ja ketä vaan muutakin, kun rahat eivät mitenkään voi riittää elämiseen.
" Se mikä minua vituttaa, että ap. on niin surkea ruikuttaja, että itkee jo sitä kun velat menee perintään ja huutaa sossua apuun.
Ei se maailma kaadu, jos lasku menee perintään. Ap on hyvä ja sopii asian perinnän kanssa. Luottotiedotkaan ei mene välittömästi, niin kuin monet täällä tuntuvat kuvittelevan."
Joku ehdotti myös, että jättäisin lapsen miehelle hoitoon. Lapsi on tosiaan ihan vastasyntynyt ja lisäksi mies on tosiaan sairas. Hän ei kykene hoitamaan lasta. Ei auta, vaikka pistäisin tän vauvan päivähoitoon, sillä yksi ongelmista on verotoimiston mokailu (oli liian pieni veroprosentti, vaikka vartavasten lasketutin sen uudestaan äityspäivärahaa ajatellen). Jos siis menisin nyt töihin ja äitiysraha putoaa minimiin, niin tuloistani menisi niin paljon veroa, että tulos olisi plus miinus MIINUS (vielä ne päivähoitomaksutkin).
Yritämme kyllä ajatella, että tämä on vain rahaa, että on meillä vielä toisemme. Vuokra me just pystytään maksamaan, joten ei meitä heti taivasalle laiteta. Maanantaina vasta voidaan edes yrittää aikaa sosiaatoimistoon, kun oma sos.työntekijä ei ota meitä vastaan:( Pitää yrittää jollekin sosiaaliohjaajalle mennä?
Sitäpaitsi miten Kelan päätös voi kestää niin kauan?
Sossu maksaa velkanne ja sitten voitte lähteä ylimääräisillä rahoilla vaikka shoppailemaan.
Nuo laskut ovat vain järjestelykysymys.
myös yrittäjä, joka menestyy ja jota ei kukaan potki päähän.