Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskin just nettotulot 3t ja 4t palkalle, kannattaako edes pyrkiä jälkimmäiseen!!!?

Vierailija
28.08.2010 |

3000e tuloilla käteen jää 2175e/kk ja

4000 tuloilla 2720e/kk

Tonnin ero kk-palkassa kutistuu netossa reiluksi 500 euroksi. Kuitenkin epäilen vahvasti että työn vaativuus, työajat, stressaavuus nousee tonnin palkkaerolla huomattavasti.

Näin nuorena työelämään siirtymässä olevana aikuisena kiinnostaisikin näkemykset siitä, kannattaako noihin 4000e tuloihin edes pyrkiä! Ei se 500e nyt niin paljon rahaa ole!

Itselle tärkeää olisi mielenkiintoinen työ, mutta 10h työpäivät tai liian stressaava meininki ei kyllä RAHAN takia kiinnostaisi. Mieuummin sitten ehkä kuitenki pienemmällä palkalla...?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä kuitenkin selkeät työajat ja paljon vastuuta. Ei hyvä palkka aina tarkoita sitä että joutuu tekemään duunia kellon ympäri, siihen vaikuttaa enemmän työn sisältö ja vastuu. Stressaavuus taas on kiinni täysin omasta persoonastasi, mistä asioista stressaat. Toki jos vastuu hommassa on suuri, aiheuttaahan se jonkin verran stressiä, mutta toisille enemmän kuin toisille - riippuu luonteesta, ja myös siitä pidätkö haastavasta duunista vai etsitkö ns. helppoa 9-17 duunia.

Vierailija
2/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nuo nettotulot keksit? Minulla on reilun 3000 e palkka ja käteen jää aika tasan 2000 e. Miehellä taas 4000 e palkka ja varmasti jää vähemmän kuin 2700 käteen.

Minulla on stressaavampi työ kuin miehellä.

Meillä on iso asuntolaina eikä makseta kirkollisveroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä joudu mitenkään hillittömästi duunia painamaan.

Vierailija
4/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika iso summa.

Vierailija
5/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nettotulot vain 300 €/kk (n. 2800 => 2500)! Samalla lapsen päivähoitomaksu pieneni yli 100 €/kk. Ennen tein töitä kaiket illat/yöt lasten nukkumaanmenon jälkeen ja nyt on mukava ja vastuullinen 8-16 työ. Myös työilmapiiri on paljon parempi. En ole katunut!

Vierailija
6/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verohallinnon veroprosenttilaskurissa.

http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp

Vierailija
7/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä en tosin ole kovin urahakuinen, vaikka korkeastikoulutettu olenkin. Arvostan omaa vapaa-aikaani paljon enenmmän kuin muutamaa ylimääräistä satasta (myönnetään miehelläni on hyvät tulot, joten minä voin "rauhassa" tienata vähemmän).

Vierailija
8/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto 4700 ja netto 3000,

miehen brutto 4000 ja netto 2700.

Voisin mieluusti vaihtaa helpompaan duuniin, jos netto laskisi 500. Nyt vaihdoin kotihoidontuelle ja nettopalkka on nyt 400, eli laskua 2600 :)

Mutta jos olisin ap, kokeilisin tuota paremmin palkattua työtä, ja jos se olisi ihan kamalaa, vaihtaisin iisimpään.

Vierailija
9/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton arvuutella kun ei tiedä mistä töistä on kyse. Palkka kun ei kerro työstä oikeastaan yhtään mitään.

Iso asia on myös kummassa on parempi urakehitys. Pienelläkin palkalla kannataa aloittaa jos saa jalan firmaan jossa pääsee aidosti kehittymään.

Vierailija
10/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeastaan näin olemme valinneetkin. Minä jo lähtökohtaisesti ammatinvalinnan myötä aikanaan valitsin 12 viikkoa lomia ja vapaat viikonloput ilman työmatkoja.

Mies olisi voinut siirtyä työpaikassaan vaativampaan työhön, mutta olisi tarkoittanut isompaa vastuuta, mikä olisi tarkoittanut ylitöitä ja myöskin useita pitkiäkin työmatkoja vuodessa, lähes kuukausittain. Palkkaa olisi voinut saada ehkä 600 enemmän. Myös kokonaan toiseen työpaikkaan vaihtaminen olisi tuonut noin 1000 euroa palkkaan lisää, mutta siinä olisi käytännössä puhelin soinut kaiket illatkin työpäivän päälle ja ollut myös paljon ylitöitä.

Nimenomaan nettotulohyötyä ja ajankäyttöä ja stressiä punnitsimme ja päädyimme siihen että elämänlaadun kannalta nykytyö vastaa tarpeisiimme. On säännöllinen, liukumilla, ei työmatkoja, ei ylitöitä, ei stressiä. Palkka riittävä nytkin elintasoomme.

Arvioit niin että miinukset: mitä vaativampi työ tarkoittaa perheen kannalta, aika, aktiviteetit, rentous/stressaantuneisuus

Toiseen vaakakuppiin sitten nettopalkan tuomat rahalliset edut ja käännät ne konkretian kielelle, että näet mitä parhe saisi. Esim. tyyliin lomamatka/ vuosi, tai isompia auto tai lapsille kalliimmat harrastukset jne.

Sitten vain konkretisoidut asiat tiskiin ja miehen tai jos lapset isompia, niin koko perheen kanssa mietitte. Tyyliin: Olisiko kiva jos kävisimme kerran enemmän vuodessa Thaimaassa? olisiko se silti kiva, vaikka äiti sitten olisi työmatkoilla xpäivää vuodessa ja joutuisi tekemään iltaisinkin välillä töitä kotoa käsin?

Valintojahan se vaan vaatii. Korkea palkka ei aina ole itseisarvo. Etenkään progressiivisen verotuksen takia.

Vierailija
11/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa vastuullista työtä, jossa työaika selkeä 8-16 tms? Siis ettei tarvitsisi pitentää päivää tai tehdä työtä kotonakin. Kertokaa tällaisista ammateista ja työpaikoista... Joka paikassahan periaatteessa on työaika, mutta monessa paikassa viikon tunnit paukkuu reilusti yli. Erityisesti naiset tekee ylitöitä omalla ajallaan, eivätkä saa palkkaa siitä.

ei ap

Vierailija
12/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se reilu 4 000 bruttopalkka ja kellokortti, joten ylimääräistä ei välttämättä tarvitse tehdä. Olen tehnyt väliillä sitten nelipäiväistä työviikkoa ja ensi vuonna ajattelin tehdä vuoden kuusituntista työpäivää. Nyt mulla on vapaus valita teenkö enemmän ja saa enemmän vai päinvastoi, ihan oman ja perheen tilanteen mukaisesti.

Vierailija
13/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se reilu 4 000 bruttopalkka ja kellokortti, joten ylimääräistä ei välttämättä tarvitse tehdä. Olen tehnyt väliillä sitten nelipäiväistä työviikkoa ja ensi vuonna ajattelin tehdä vuoden kuusituntista työpäivää. Nyt mulla on vapaus valita teenkö enemmän ja saa enemmän vai päinvastoi, ihan oman ja perheen tilanteen mukaisesti.

vastaus minulle joka kyseli esimerkkejä ammateista ja työpaikoista missä ei ylitöitä tarvitse tehdä vaikka työ onkin vastuullista? Olinkohan nro 13.

Käsitän viestisi niin että jos joskus joudut olemaan pitempään töissä, voit toisena päivänä olla lyhyemmän päivän.

Joissakin työpaikoissa tuo voi onnistua mutta ei kaikissa. Meillä pistettiin porukkaa pihalla YT:ssä ja jäljelle jääneille jaettiin heidän työtkin tehtäväksi. Työtahti on todella tiukka, velttoilla ei ehdi tai työt jää tekemättä. Vaikka olisin alkuviikosta pitempiä päiviä, en voi perjantaina lähteä yhtään aikaisemmin pois. Käytännössä joka viikko tulee tehtyä ylitöitä, palkattomana tietysti. Työnantajan kanta asiaan on, että työntekoa tehostamalla hommat ehtii tehdä työajalla. Jos työnteon tehostaminen olisi ratkaisu, silloinhan missään työpaikassa ei olisi yhtä työntekijää enempää, koska sama tyyppi ehtisi tehdä kaikki työt siivouksesta toimitusjohtajan hommaan...

Ei se ihan niin mene.

Vierailija
14/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 13 kirjoitti viestiää ilmaisesti samaan aikaan, joten 15 ei ollut vastaus tällä nro 13 kirjoitukselle.

Mulla siis bruttopalkka reilu 4 000 ja se kellokortti. Tarkoittaa, että on liukuma, joskus joutuu olemaan pidempään vaikka ei haluaisi, mutta tehdyt tunnit saa takaisin. Tein ennen kotona pitkiä iltoja, en enää. Se ei tuota mitenkään minulle parempaa palkkaa, asemaa tai muutakaan.

työskentelen asiantuntijana julkisella sektorilla, työssä on myös päätöksentekoa ja jonkinlaista talousvastuuta.

Vierailija
15/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on, kun esim. näitä virikemammoja elätetään ... kututtaa..

Vierailija
16/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän siinä isommassa. Mun palkka on 3000€ ja miehen 4400€ mutta netoissa eroa vain 300€ miehen hyväksi! Hatuttaa tää verotus, varsinkin jos vielä joutuu ottamaan leasingauton.

Vierailija
17/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos työ olisi huomattavasti stressaavampaa.

Se että saisi 500e/kk ei olisi sen väärti että työpäivät olisivat huomattavasti pitempiä ja työ kulkisi mukana kotiin lomille ja viikonlopuille.

Mielummin teen mahdollisimman lyhyttä päivää arkena kuin matkustan lomillani pitkälle. Nykyisillä (minun 3000e ja miehen 4500e) tuloilla matkustamme kerran vuodessa pitemmälle, kerran vuodessa Välimerelle ja teemme useamman hemmotteluhetken (2 yötä per kerta) ihan kotimaassa. Tämä tuntuu ihan riittävältä.

Koska en kuitenkaan halua jämähtää aivan täysin "urallani" (ts. työelämässä) pyrin horisontaaliseen työnkiertoon noin 5v välein. Eli siis etsin (talon sisältä tai ulkoa) toista samantasoista työtä kuin senhetkinen on mutta hieman eri painotuksella jotta kokonaisosaaminen kasvaa.

Vierailija
18/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nettotulot vain 300 €/kk (n. 2800 => 2500)! Samalla lapsen päivähoitomaksu pieneni yli 100 €/kk. Ennen tein töitä kaiket illat/yöt lasten nukkumaanmenon jälkeen ja nyt on mukava ja vastuullinen 8-16 työ. Myös työilmapiiri on paljon parempi. En ole katunut!

Tietääkseni jos mies on edes jonkin moisessa työssä niin 2500 nettotuloilla ollaan kyllä komiasti edelleen korkeimmassa maksuluokassa

Vierailija
19/19 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 13 kirjoitti viestiää ilmaisesti samaan aikaan, joten 15 ei ollut vastaus tällä nro 13 kirjoitukselle.

Mulla siis bruttopalkka reilu 4 000 ja se kellokortti. Tarkoittaa, että on liukuma, joskus joutuu olemaan pidempään vaikka ei haluaisi, mutta tehdyt tunnit saa takaisin. Tein ennen kotona pitkiä iltoja, en enää. Se ei tuota mitenkään minulle parempaa palkkaa, asemaa tai muutakaan.

työskentelen asiantuntijana julkisella sektorilla, työssä on myös päätöksentekoa ja jonkinlaista talousvastuuta.

Järkevän päätöksen olet tehnyt ettet iltaisin väännä kotona töitä. Oikeasti omalla ajalla töitä tekevä ei muuta saa kuin lämmintä kättä ja lisää töitä, kun esimies/työnantaja laskeskelee että tuo tyhmä tekee ilmaiseksi töitä. Nauraa vielä räkänaurut salaa partaansa.

Itse nykyisessä työpaikassa teen jonkin verran palkatonta ylityötä, joka viikko. Etsin kuitenkin uutta työtä, en enää jaksa eikä kiinnosta tehdä työnantajan pussiin ilmaiseksi hommia. Työporukan kanssa ollaan puhuttu että jos jätettäis vain hommat kesken kun työaika loppuu ja jatkettais seuraavana päivänä. Se kuitenkin tarkoittaisi että rästissä olevien töiden määrä kasvaisi koko ajan, jonkun ajan kuluttua se vaikuttaisi koko puljun toimintaan. Teit niin tai näin, homma ei toimi. Porukkaa on jo irtisanoutunut ja lisääntyvällä tahdilla kahvihuoneessa kuulee lähtöaikeista. Sanotaan max vuosi ja työnantajapuoli on ongelmissa, ainahan voi ottaa uusia työntekijöitä mutta kestää ennenkuin heidät on "sisäänajettu".