jos tarkemmin tutkittaisiin Suomi-äitien vähää imetystä, löytyisi kenties syy->
se on tämä viinanjuontikulttuuri! Eli pitää päästä pitkän tauon (odotusaika) jälkeen juomaan, toiset enemmän, toiset vain vähemmän. Erittäin pienenä vähemmistönä on kuitenkin se osuus äideistä, jotka ei juo lainkaan JOTTA IMETYS LÄHTISI KUNNOLLA KÄYNTIIN. Ekat sidukat otetaan viimeistään vaaleanpunaisen synnytysherkän ajan jälkeen, n.muutama viikko synnytyksestä...
Sen takia varmaan imetys loppuu niin aikaisin; pitäisi imettää vauvaa, hoitaa kotia, esikoista, ja miehet ei tunnu tekevän "mitään", joten äidin elämä käy liian rankaksi, jota suomalaiseen tapaan helpotetaan ottamalla drinkkiä. Miehet ottavat kaljaa niinkuin ennen vauvaa.
Kukaan samaa mieltä? Kuka tekisi tutkimuksen aiheesta?
Kommentit (25)
vissiin puoli vuotias, kun koitin juoda ensimmäisen kerran alkoholia, yhden sauna oluen. Ei maistunutkaan.
Harmi vaan että imetyksen olin joutunut lopettaa jo kolme kuukautta aiemmin kun maitoa ei tullut. Mutta kyllä, alkoholin täytyi olla syynä.
Millaisia imetysaikoja siellä mahtaa olla? Tai Ranskassa?
myös allekirjoita sitä. Itse olin imettänyt jo puolivuotta ja sitten vetäsin yhen saunasiiderin. Vauvalle tuli varmaan traumat, etenkin kun imetin vielä tuon siiderin jälkeen toiset puolivuotta.
Ensinnäkään ei mun tietääkseni äidit Suomessa imetä erityisen vähää. Täysimetys on aika harvinaista, mutta siihenkin tutkitusti on yhtenä isona syynä jo synnytyslaitoksella (hoitajien) antama lisämaito.
Munkaan lapseni ei ole täysimetetty, koska sai päivän ikäisenä kahdesti lisämaitoa. Ei vaikka sen jälkeen olen imettänyt häntä puolitoista vuotta, josta lähes puoli vuotta sai yksinomaan äidinmaitoa. Ja ongelmana ei ollut maidon riittävyys vaan enemmänkin se, että lapsi olisi reiluun vuoden ikään elänyt mieluusti lähes pelkästään äidinmaidolla.
Mutta silti: Nuo desi-pari päivän ikäisenä tekivät sen, että tilastoissa lapsi ei ole ollut täysimetetty kuin päivän vaikka muuten on juonut äidinmaitoa kuin vasikka.
Tuttavapiirissä kokonaan aikaisin imetyksen lopettaneilla syyt ovat olleet:
- Rankan synnytyksen jälkeen maito ei noussut ja äiti ei saanut kunnollista imetysohjausta
- Kolmella lapsella tiedän niin pahat allergiat, jolloin on ollut ainoa järkevä ratkaisu siirtyä korvikkeelle.
Ainoastaan yhden tai kaksi tiedän sellaista, joilla maidon tuotanto on saattanut vähentyä siksi, ettei ole imetetty riittävästi. Näistäkään paha sanoa olisiko maitoa tullut riittävästi muutenkaan.
Pari kolme tiedän, jossa äiti on hyvin satunnaisesti pitänyt taukoja imetyksessä alkoholin vuoksi, mutta näissäkään en usko sillä olleen mainittavaa merkitystä imetykseen. Yhtään alkoholiongelmaista en tiedä.
Eli en usko ap:n väitteeseen tai sitten meillä on tosi erilainen tuttavapiiri.
ihan tunnettu faktahan on, että OLUT stimuloi maidontuottoa eli mun mielestä sun johtopäätökset on ihan vääriä.
Mä en ole juonut pisaraakaan alkoholia kohta puoleentoista vuoteen.Mulla 7 viikkonen vauva enkä pysty imettään.Sähkökäyttöisellä rintapumpulla saan enimmillään 40 milliä vuorokaudessa aikaseksi.Ei tolla määrällä pysyis hiiren poikanenkaan hengissä.=(
On yritetty selvittää neuvolassa mistä johtuu mut ei niin ei.Vauva on jo niin tottunut pulloon et se vaan leikkii nännillä,yritän silti päivittäin kokeilla josko maito nousis mut taitaa olla jo liian myöhästä.Annan silti niin pitkään kuin vaan tippakin tulee pumpulla vauvalle jos se vähäkin auttas ees jonkun verran antaan vastustuskykyä.
En tiiä johtuuko sit siitä et olen niin vanha ensi synnyttäjä 35v.No,lääkäritkin on kyl sanonu et ei kannata surra niin paljon mut mulle tästä taitaa pahempi trauma jäädä kuin vauvalle.Ehkä joidenkin kohdalla aapeen alotus pitää paikkansa mut ahdistavaa silti lukee noita syyllistäviä kommentteja.
Eihän noin tyhmillä ihmisillä vain ole lapsia, eihän? Sääliksi käy lapsiraukkoja, jos on noin tyhmä vanhempi...
Mulla ei oo maitorauhasia ollenkaan.
Joku tääl joskus kyl väitti, et kaikilla on, ettei oo mahdollista niiden puttuminen. Kummasti sitten voi käsi, jalka yms. puuttua.
Mulla yks tuttu joka suoraan sano syyksi, ettei voi olla ilman alkoholia. Eli lopetti imettämisen ryyppäämisen vuoksi kun vauva oli 3kk ikäinen.
imetetään vauvoja eniten ja pisimpään. Esim. Ranskassa imettävä äiti on täysin poikkeuksellinen, käytäntönä on antaa jo synnytyssairaalassa lääkitys, jolla maidonnousu lopetetaan, kun ei ole tarkoituskaan imettää. Briteissä, jenkeissä ym. imetys on myös aika harvinaista, lähinnä joku "luomuekoviheräitien" juttu, tavikset siirtyy heti tai ainakin muutaman viikon sisällä pullomaitoon.
Viinankäytöllä ei imetysvalintaan ole useimmilla mitään merkitystä; imetysaikana esim. saunaolut tai viinilasillinen ruuan kanssa ei ole mikään ongelma ja ei pienen vauvan äiti kännejä voi ottaakaan. Sitten on tietty tää pikkuporukka, jolla on kiire kännäämään ja joista osa on juonut ja polttanut jo raskausaikanakin, heillä taas imetys ei ole se kynnyskysymys, koska imetys ei muutenkaan usein ala, on liian vaativaa ja on helpompaa lykätä pullo suuhun vauvallekin jo laitoksella. Mutta näitä ei kovin montaa prosenttia ole ja näille vauvoille se imetyksen poisjäänti ei ole se ratkaisevin ongelma elämässä, on paljon isompiakin ongelmia usein...
Äläkä välitä yhtään tällaisista idiooteista, jotka ei tiedä mistään mitään.
Itselläno kävi samoin kuin sinulla ja itsesyytökset oli kovia, titesti. Kesti kauan päästä sinuiksi asian kanssa. Nyt toisen lapsen kanssa olin jo varautunut tähän, mutta päätin silti tehdä kaikkeni, että saisin imetettyä. No kappas, kuinka kävikään; kaikista pyrinnöistäni huolimatta maito alkoi taas heti noustuaan hiipua. No, nyt tiedän ainakin varmasti, ettei vika ole minun. Jostain syystä en vaan pysty imettämään, vaikka niin tahtoisinkin.
Ja mainittakoon nyt vielä, että pisaraakaan alkoholia en ole ottanut. Juuri siksi, ettei imetykseen tulisi taukoja.
koska suomalaiset juovat nyt enemmän kuin koskaan. Ja nimenomaan naisten alkoholinkäyttö on kasvanut.
Mulla on kolme lasta ja kahta olen imettänyt yli 1-vuotiaaksi. KEskimmäistä imetin vain 3 kk (sairastuin ja söin sellaisia lääkkeitä, joiden kanssa lasta ei voinut imettää, mutta eipä tuo näyttänyt korvikkeesta kärsineen). Viinaa olen juonut humaltumistarkoituksessa piskeluaikojen jälkeen vain pari kertaa vuodessa ennen ja lasten jälkeen. Lapsilla ei ole ollutl tähän mitään viakutusta. Viiniä olen juonut aina lasillisen ravintolaillallisen aikana. Myös imetysaikana.
lopettamisen syy on puutteellinen imetysohjaus.
Tottakai osa lopettaa teknisesti hyvin sujuvan imetyksen monista eri syistä, joista yksi voi olla bilettäminen, mutta tuskin toi nyt ihan sentään eka syy on suomalaisiin huonoihin imetyslukuihin.
Kaikki tuntemani pienten lasten äidit täällä juovat muuloinkin hyvin vähän tai ei lainkaan alkoholia, itse olen absolutisti. Taitaa olla kiinni kyllä siitä millaisella alueella asuu.. Ekan imetys ei minulla oikein sujunut muuttostressin ym. takia, mutta tokaa imetin yli vuoden, pelkästään rintamaitoa puoli vuotta.
Kun se maidon alkoholimäärä on sama kuin veren (eli PROMILLEJA, ei prosentteja) niin mitään pitkiä taukoja ei edes tarvita. Eli vaikka humalassa ei vauvaa voikaan käsitellä, niin kyllä aamulla voi jo imettää jos illalla on muutaman ottanut. Eli en ymmärrä koko keskustelua.
Kun se maidon alkoholimäärä on sama kuin veren (eli PROMILLEJA, ei prosentteja) niin mitään pitkiä taukoja ei edes tarvita. Eli vaikka humalassa ei vauvaa voikaan käsitellä, niin kyllä aamulla voi jo imettää jos illalla on muutaman ottanut. Eli en ymmärrä koko keskustelua.
verrattuna moniin muihin länsimaihin. Meillä on pitkä äitiysloma ja esim Ranskassa naiset eivät halua "pilata" rintojaan. Ranskalainen feministihän julisti Hesarissa puolisen vuotta sitten, että Suomessa on tosi epätasa-arvoista, kun imetetään niin pitkään.
Mä en tiedä millaisissa piireissä keskustelunavaaja liikkuu, mutta mun piireissäni pikkuvauvojen äidit käyttävät alkoholia tod vähän. Yks tuttu lopetti imettämisen kun laps oli 6kk, ja hän onkin sitten paahtanut baanalla kaikki viikonloput. Itse join viikko sitten lasillisen keskikaljaa, ja siitäkin tuli paha olo kun olen niin sairaan väsynyt.
t: 11:n kk:n univelat
Eihän alkoholi ole mikään syy lopettaa imetys. Rintamaidossa alkoholia on niin vähän että sen sidukan voi hyvinkin juoda. Erityisesti kun isompia lapsia usein imetetään vain pari kertaa vuorokaudessa, niin eipä siinä maidossakaan ole yhtään promillea.
t: Yksi, joka on imettänyt lapsiaan 1,5 -vuotiaiksi ja kuitenkin juonut alkoholia imetysaikana ihan tavallisesti.