Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kirjoja esim. 4. luokkalainen kantaa repussaan?

Vierailija
20.08.2010 |

Kirjat joista ei tule läksyjä jätetään pulpettiin, läksykirjat kotiin. Lukujärjestyksessä ei lue oppiaineen nimeä.



Kuinka paljon näitä läksykirjoja lapsillanne kulkee kotiin?



Voihan olla että useammasta kirjasta tulee läksyä, sillä esim. nelosluokkalaisella on jo oppiaineita moniakin.



Onko liikuntatunnit lapsillanne lukujärjestyksessä mainittu? Luulisi koska opetaja tietää oman luokkansa liikuntasalin vuoron, yhtä aika ei luokat voi mennä...Talvella lisäksi sukset ja monot tai luistimet.



Reput kirjoineen ovat yllättävän painavia, vaikka ei olisi kuin ne kirjat joista tulee läksyä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen aloitti nyt 3-luokan ja juuri eilen opettaja mainitsi minulle että nyt kannetaankin mukana vain läksykirjoja.

Eli lukujärjestyksessä näkyy jokaisen päivän kohdalla mitä oppiaineita on ja liikuntatunnit myös.

Edellisenä päivänä opettaja kertoo lapsille onko sisä-vai ulkoliikuntaa, tänään ollut ulko.

Vierailija
2/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ke eli heti toisena koulupvänä tuli läksyä usemmasta aineesta kuin yhdestä eli matikasta ja englannista.



-2-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljäsluokkalainen rahaa repussaan päivittäin 1-4 kirjaa.

Liikunnan tunnit on tietenkin mainittu lukujärjestyksessä ja aina vielä tiedotetaan onko ulkoliikuntaa vai sisäliikuntaa ja tietenkin luistelut ja hiihdot erikseen.

Jos näin ei olisi soittaisin opettajalle ja kysyisin koska on liikuntaa ja mitä liikuntaa, jotta osaa ottaa liikka kamat mukaan. En varmasti vaatisi joka päivä raahaamaan turhaan liikunta vaatteita repussaan. Tai sitten kysysisin voiko niitä liikka kamoja säilyttää jossain koulussa.

Vierailija
4/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukujärjestyksessä kaikki aineet, ilman rasteja tai a, b tai ab merkintöjä.



No niin, mutta meidän 4.luokkalainen jolla lukujärjestys täynnä vain a,b tai ab, kantaa melkein kaikkia kirjoja mukanaan plus kymmenen vihkoa ja irtomonisteita ja liikuntakamat 2x vko.

Joka päivä on kuulema matikkaa ja äidinkieltä plus paria muuta ainetta. Kirjoja kertyy paljon ja reppu on painava, vaikka muutama kirjoista olisi koulussa.

Repussa on lisäksi penaali, reissuvihko, kotiläksyvihko ja kulmalukkokansio tiedotteille.



ekaluokkalaisenkin reppu,jossa oli eilen matikka,äidinkieli,uskonto vihkoineen ja muinen lippuineen lappuinneen lisättynä liikuntakamoilla painoi todella paljon.



Ja kouluunkin on matkaa noin pari kilsaa.













Vierailija
5/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä tulee muitakin läksyjä kuin kirjaan tehtävät matikkaläksyt tai äidinkielestä, enkusta jne.



Läksyä tulee myös esim. luettavaksi joistain kirjoista jolloin niistä saa usein vastauksen annettuun tehtävään.



Ympäristöopissa joutuu usein ensin lukemaan läksyt ennen kuin osaa vastata kirjoittamalla vastauksen kirjassa olevaan valmiiseen kysymykseen, on historiaa josta tehtävissä vaditaan luultavammin kirjatietoa...



Jos lukee läksykirjat ja vastaa huolellisella käsialalla -ja vieläpä oikeaan tietoon perustuvaa, ei koulussa kovin hyvin kouluaikana pysty tekemään läksyjä ja jättämään kirjat pulpettiin. Ei unohdeta kokeisiin lukemista ja silloin kirjat on otettava kotiin. Ip-kerhoissa voi tehdä läksyjä, kirjat kuitenkin seuravat kotiin.



Toki jos lapsi hutaisee jotenkin "sinne päin" läksytehtävänsä, ehtii hyvin kouluaikana tehdä.



Jotkut opettajat antavat aikaa tunnin lopussa tehdä kotitehtäviä, mutta joidenkin opettajien mielestä läksyt tulee tehdä kotona.

Vierailija
6/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yleensä tulee muitakin läksyjä kuin kirjaan tehtävät matikkaläksyt tai äidinkielestä, enkusta jne. Läksyä tulee myös esim. luettavaksi joistain kirjoista jolloin niistä saa usein vastauksen annettuun tehtävään. Ympäristöopissa joutuu usein ensin lukemaan läksyt ennen kuin osaa vastata kirjoittamalla vastauksen kirjassa olevaan valmiiseen kysymykseen, on historiaa josta tehtävissä vaditaan luultavammin kirjatietoa... Jos lukee läksykirjat ja vastaa huolellisella käsialalla -ja vieläpä oikeaan tietoon perustuvaa, ei koulussa kovin hyvin kouluaikana pysty tekemään läksyjä ja jättämään kirjat pulpettiin. Ei unohdeta kokeisiin lukemista ja silloin kirjat on otettava kotiin. Ip-kerhoissa voi tehdä läksyjä, kirjat kuitenkin seuravat kotiin. Toki jos lapsi hutaisee jotenkin "sinne päin" läksytehtävänsä, ehtii hyvin kouluaikana tehdä. Jotkut opettajat antavat aikaa tunnin lopussa tehdä kotitehtäviä, mutta joidenkin opettajien mielestä läksyt tulee tehdä kotona.


ehtivät tehdä läksyt ne koulussa. Ovat yleensä motivoituneempia ja pystyvät keskittymään paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ehdi lukemaan annettua tekstiä oppikirjasta.



Olen aivan varma kokemukseni perusteella ettei kaikkea vastaustietoa saa vaikka kuinka olisi motivoitunut ja keskittynyt oppitunnin aikana.



On paljon läksyjä joihin ei niin vaan vastailla yhdellä sanalla. Lapset opeteaan kankkimaan tietoa ja se lähtee jo oppikirjoista tuntityöskentelyn lisäksi.



Kun alkaa esim. historia, niin vuosilukuja ja nimiä riittää. Tekemällä läksyt ja lukemalla tekstin oppii ja muistaa kokeissakin asiat, uskonnossa samoin jne.



Miksi sitten olisi oppikirjoja enää heille jotka muutenkin tietävät vastaukset, noin leikillisesti ajatellen.



On ihan OK oppilaallem jos mekaanisen tehtävän voi tehdä jo koulussa muutamalla kynän vedolla, mutta lasta ei saa opettaa siihen ettei lukeminen kannattaisi.



Vierailija
8/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tänään repussa viisi kirjaa, jatkossa tulee olemaan perjantaina vielä yksi kirja lisää kun ei ollut vielä saanut yhtä harjoituskirjaa. Perjantaina on vielä semmoiset tunnit että kaikista tulee yleensä läksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, onko kaikista läksyjä, ainakin kaikki pitäisi päällystää. Ja lukujärjestyksessä on kaikki oppitunnit paikoillaan.

Vierailija
10/10 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ehdi lukemaan annettua tekstiä oppikirjasta. Olen aivan varma kokemukseni perusteella ettei kaikkea vastaustietoa saa vaikka kuinka olisi motivoitunut ja keskittynyt oppitunnin aikana. On paljon läksyjä joihin ei niin vaan vastailla yhdellä sanalla. Lapset opeteaan kankkimaan tietoa ja se lähtee jo oppikirjoista tuntityöskentelyn lisäksi. Kun alkaa esim. historia, niin vuosilukuja ja nimiä riittää. Tekemällä läksyt ja lukemalla tekstin oppii ja muistaa kokeissakin asiat, uskonnossa samoin jne. Miksi sitten olisi oppikirjoja enää heille jotka muutenkin tietävät vastaukset, noin leikillisesti ajatellen. On ihan OK oppilaallem jos mekaanisen tehtävän voi tehdä jo koulussa muutamalla kynän vedolla, mutta lasta ei saa opettaa siihen ettei lukeminen kannattaisi.


ei silloin vielä hissan vuosilukuja päntätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme