Diabeetikoiden äitejä paikalla? Millaiset ensioireet?
Olen huolissani meidän 6-vuotiaasta pojastamme. Hän on jo pidempään (kesähelteistä saakka) valittanut usein janoaan. Nyt ilmojen viilennyttyä jano sen kun pysyy. Poika tulee aina kotiin ihan janoissaan!
Erityisesti sen vuoksi olen huolissani, kun omassa suvussani on paljon 1-tyypin diabeetikoita: molemmat vanhempani, pari serkkua, setä, mummo...Itse olen terve, kuten myös mieheni.
Jano on ainut "oire", jonka olen huomioinut. Ei ole väsynyt, ei käy pissalla sen useammin kuin ennen (paitsi kesälomalla huolestuin, kun tuntui olevan koko ajan pissahätä, mutta ei enää) tms.
Voiko apteekista ostaa jotain pissanäyteverensokeriliuskoja? Miten lähtisimme selvittämään tilannetta?
Kommentit (9)
Eiköhän ne laita verikokeeseen ja mahdollisesti virtsakokeeseen, kun varsinkin lapsella on suvun puolelta oleva rasite.
Kävisin ostamassa apteekista niitä pissaliuskoja tai jos jomman kumma vanhemman mittarilla voisit mitata sokerin? Tai sitten terveyskeskuksen päivystykseen jossa voi helposti mittauttaa sokerin.
tai ennen vai jälkeen ruoan tms.? Vai näyttääkö tulos joka tapauksessa poikkeavalta, jos olisi sairaudesta kyse?
Mitähän arvot on, jos onkin diabeteksestä kyse?
Meillä on neuvola tuloillaan lähiaikoina, voisinkohan sinne asti venyttää? Äitini asuu toisessa kaupungissa ja isä on taivaassa (arvatenkin diabeteksesta johtuen...).
Ap
odotella. Voi kehittyä nopeasti vakavaksi. Kantsii mennä niin pian kuin mahdollista. Meillä kun tauti alkoi hiipiä niin aamupalan jälkeen (esim tunti-kaks) saatiin päivän korkeimmat lukemat.
Pikkusiskona sairastui siis 1-tyypin diabetekseen 12-vuotiaana.
Näin jälkeenpäin ajateltuna oireet olivat ihan ilmiselvät, mutta ei sitä silloin niin heti tullut ajatelleeksi.
Ensinäkin oli se jano, toisena oli se että sisko alkoi juosta yölläkin vessassa, useammankin kerran. Kolmas oli sitten se että siskoni laihtui ihan luurangoksi. Neljänneksi hänen näkönsä huononi nopeasti ja hän sai silmälasit. Meidän olisi pitänyt huomata aiemmin.
Mutta lääkäriin mentiin vasta siinä vaiheessa kun eräällä kerralla oltiin nopeasti käväisemässä kaupassa ja siskolle tuli ihan valtava vessahätä yhtäkkiä ja vaikka kaikki sanoivat että ajetaan nopeasti autolla siihen muutaman km päähän kotiin niin sisko alkoi itkeä että on pakko päästä vessaa. Luulen että silloin tajuttiin että nyt ei ole kaikki kunnossa.
Se oli sunnuntai ja maanantaina terveyskeskuksesta sisko lähetettiin suoraan sairaalaan. Sokeri oli yli 30.
Jos kyse tosiaan on diabeteksesta, niin ketoasidoosi voi edetä nopeasti. Kyse on vakavasta tilanteesta, joka vaatii luultavasti usean päivän osastohoidon!
Verensokeri mitataan pikamittarilla parissa sekunnissa, ja koska teillä on sukurasitetta, ei ole lainkaan kaukaa haettua että kyse on tästä taudista.
Itse kadun syvästi, etten vaatinut pontevammin tutkimuksia kun pieni poikani vuosia sitten sairastui; joi paljon, kuihtui ja laihtui, oli kärttyinen ja kalpea... kun lopulta vaadin diabeteksen tutkimusta, oli verensokeri pilvissä ja lapsi viikkokausia sairaalassa.
Ja toisaalta - jos kyse ei ole diabeteksesta, saat ainakin varmuuden asiasta etkä enää sitä mieti turhaan.
Ainoastaan eskarin aloittaminen ja päiväunien poisjäänti on lyhentänyt iltaa, mutta ihan normaalisti...ehkä. Nyt kun ajattelen, niin on ollut yksittäisiä päiviä, jolloin poika on ollut ihan naatti, mutta kyllä niihin on löytynyt ihan muu syy.
Eli kannattaisko saada mitattua sokeri pari tuntia aamupalan jälkeen? Kertoisko se vastauksen?
Vaikea näillä oireilla uskoa, että olisi sairastumassa, mutta kun on niin lähellä tuota tautia niin paljon. Ikäkin on juuri se, jolloin melkein kaikki ovat sairastuneet. Tietämäni tapaukset ovat saiarstuneet 5-11-vuotiaina. Sedästäni en tiedä, ja mummo taisi sairastua vasta 3-kymppisenä.
Ap
Tutkittiin, kuten myös aikuisiällä. Diabetes löytyi vasta 41-vuotiaana.
älytöntä, lapsi kävi juomassa ja kääntyi takaisin, että uudelleen jano.
Mutta ilman muuta testaamaan, soitat tk:hon ja sanot, että tulette testaamaan verensokerin, ei kannata suostua mihinkään pitkien aikojen odotteluun. Ihan pikamittarilla otette verensokerin, sillähän se selviää.