Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä terveydelle haitallisia ongelmia valvominen voi muka aiheuttaa?

Vierailija
25.08.2010 |

Minä olen valvonut jokaisen lapsemme kanssa eikä minulle ole koskaan tullut mitään ongelmia terveyden kanssa ja olen siis pahimmillaan pari vuotta nukkunut vartin tai puolen tunnin pätkiä. Ainoa mitä oli oli se, että olisin voinut nukahtaa vaikka seisoalleni, mutta ei mitään tuon pahempaa.

Mikä voi olla niin vakavaa, että joutuu sairaalaan, jos ei saa nukkua?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta valvominen teki tyhmän

Vierailija
2/13 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilmeisesti erään kroonisen sairauden, jonka vuoksi joudun leikkaukseen. Ainakin ylirasitus on vaikuttanut sen puhkeamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi pinnan kiristymistä, masentumista, hiustenlähtöä, ihottumaa, hormonihäiriöitä...

Kävin lääkärissä kun olin varma että on kilpirauhasongelmia, testit olivat ok ja lääkäri tarjosi masennuslääkkeitä, mutta päätimme kokeilla melatoniinia ensin kun sanoin että nukun katkonaisesti ja nukahtaminen on vaikeaa. Puoli vuotta parempaa unta ja olen kuin uusi ihminen.

Vierailija
4/13 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnukaan missään. Itse olen nukkunut viimeksi kunnolla helmikuussa 1980. Tuli joku reumasairaus, josta seurasi ympäri kehoa rajuja lihas ja hermosärkyjä. Huhtikuussa 2010 psykiatri kirjoitti minut tämän loppuvuoden kestävälle sairauslomalle. Pitkäaikainen masennus, krooninen kipuoireyhtymä, vähäinen uni. Joten revi siitä sitten

Vierailija
5/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko näin pöljää kysymystä ollakaan?

Vierailija
6/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että putosin kupsahdin tuolilta kesken kahvittelun, vauva sylissä. Pyörryin vaan ihan silkasta väsymyksestä. Onneksi oli naapuri kylässä, eikä vauvaan sattunut.

Laitoin suosiolla sitten keskimmäisen virikehoitoon kolmena aamupäivänä viikossa, että sain nukkua päikkärit. Yritin vaan pärjätä itse (oletin siis automaattisesti, että pärjään tietenkin!), mutta en sitten pärjännytkään ja sain apua. Luojan kiitos.

Vierailija
7/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai muuta selitystä noin typerälle asenteelle ole..

jos itse en saisi nukuttua tarpeeksi:

pinna kiristyisi

> päänsärkyä

> armotonta vittuilua

> masentuisin

> sairastuisin kaikkiin mahdollisiin flunssiin

> lopulta kääntyisi hypomaniaan ja maniaan

Vierailija
8/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkalla päiväkodista töihin

Vierailija
9/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi tietenkin kognitiiviset toiminnot häiriintyvät väliaikaisesti, joillakin erittäin pahastikin. Ihmiset ovat yksilöitä, unen puute ei vaikuta kaikkiin täysin samalla lailla. Eräiden tutkimusten mukaan valvominen altistaa myös masennukselle ja oliko sillä jopa linkki diabetekseenkin vai kuvittelenko vain?

Säännöllinen herättelyhän on eräs maailman tunnetuimmista väkivallattomista kidutuskeinoista. Ei se ihan vaan huvin vuoksi sellainen ole. Unenpuute saa ihmisen pettämään maansakin, kun vain saisi taas nukkua.

Vierailija
10/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään jatkunut univaje on haitaksi terveydelle. Se aiheuttaa stressiä, heikentää vastustuskykyä, pienentää kasvuhormonin tuotantoa ja sokerinsietokykyä aiheuttaen näin ylipainoa, muistin, tarkkaavaisuuden ja päättelykyvyn heikentymistä sekä aiheuttaa tapaturmia. Liika valvominen aiheuttaa torkahtelua, ärtymystä, keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kipukynnyksen alenemista. Voi esiintyä myös mikrounia. 24 tunnin valvominen vastaa promillen alkoholihumalaa.

Suorituskyky heikkenee jo 4–5 tunnin yötyön jälkeen, 12 tunnin jälkeen tapaturmariski on kaksinkertainen ja 16 tunnin lopussa kolminkertainen normaaliin verrattuna. Lisäksi valvomisajan pidentyessä virheiden määrä kasvaa. Monet auto-onnettomuudet ovat johtuneet liiasta valvomisesta [5]. Liian pitkä valvominen laskee kehon vastustuskykyä ja VOI JOHTAA KUOLEMAAN elimistön immuniteettikyvyn laskettua.

Jopa muutama valvottu tunti keskellä yötä voi aktivoida immuunijärjestelmän hyökkäämään omia kudoksia vastaan. Pitkäkestoisen univajeen terveysongelmat on tunnettu jo pitkään, mutta uutta on, että pienikin univelka heikentää terveyttä. Naiset ovat miehiä herkempiä univajeen aiheuttamille tulehduksille.

Koska univaje aiheuttaa useita epäedullisia muutoksia myös verenpaineessa, sisälmyshermoston toiminnassa, sokeriaineenvaihdunnassa ja hormonierityksessä, unenpuute voi olla myös diabeteksen riskitekijä.

Fyysinen väsymys poistuu ja samalla päivällä opitut asiat tallennetaan pysyvään muistiin. Jo pelkkien päivänokosten on todettu parantavan muistia. Sorminäppäryyttä vaativat tehtävät sujuvat nekin paremmin unen jälkeen.

Liian lyhyt, alle 6 tuntia, tai liian pitkä, yli 9 tuntia, yöuni on liitetty moniin terveyshaittoihin kuten masennukseen. jopa solujen jakautumiseen.

Vierailija
11/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset ollaan ensinnäkin kaikki erilaisia. Eli varmaan joku muu kestää univajetta paremmin kun toinen. Itse en tosiaankaan ole kestänyt ikinä univajetta mitenkään kovin hyvin.

Meille syntyi tuossa vuosi sitten kaksoset. Meni ensimmäiset kuukaudet valvoessa. Sain nukuttua ehkä n. 5h joka yö, sellaisissa puolen tunnin pätkissä. Päivällä olin usein niin yli väsynyt ja kierroksilla että vaikka joskus vauvat nukkuivatkin samaan aikaan en saanut itse nukuttua.

Tarkoitan siis sitä että tsemppasin itseäni olemaan mahdollisimman hereillä kahvin yms. voimalla että jaksoin hoitaa vauvat. Sitten kun tuli mahdollisuus nukkua minullekkin päivällä en onnistunutkaan heti nukahtamaan, vaan saatoin kaameasta väsymyksestä huolimatta pyöriä vain sängyssä tunninkin ja mahdollisuus nukkua meni ohi kun vauva heräsi.

Lopulta sain 5kk valvomisen jälkeen kaamean flunssan. Olen varma siitä että jatkuva väsymys aiheutti vastustuskyvyn laskemisen ja siksi flunssa ei meinannut millään parantua. Lopulta sain keuhkokuumeen jota hoidettiin 3viikkoa sairaalassa! Sielläkin useampi lääkäri sanoi väsymykseni varmasti vaikuttaneen siihen että tauti meni niin pahaksi.

Vierailija
12/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran nukut kuitenkin puolikin tuntia kerrallaan. Kroppasi on treenattu tuollaiseen unirytmiin. Valvoppa vaikka 3 vuorokautta putkeen ilman lisäaineita niin puhutaan sitten. Toiset pystyvät vaipumaan jopa semiuneen eli nukkuvat valveilla ollessaan. Esim, istuu ruokapöydässä, silmät on auki ja koordinaatiokyky toimii, mutta aivot ovat unitilassa. Sitä ei kylläkään kestä kuin joitain sekuntteja. Monasti ihmetellään kuinka kukaan voi nukkua autonrattiin. Kyllä voi ja havahtuu esim, ajokaistan täryviivoihin, silloin ihminen on semiunessa, kroppa toimii (ei ole lysähtänyt kasaan ratin päälle) mutta nukkuu silti.

Vierailija
13/13 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semiuni? :D Ehkä se mikrouni olisi parempi termi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi