Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan imetys tapahtuu samalla tavalla kuin 1,5-vuotiaan!

Vierailija
25.08.2010 |

Laitoin otsikkoon oikein huutomerkin. Huomasitte sen varmaan.

Imetän lastani, joka täyttää tällä viikolla 4 v. Vanhemmat sisarukset saivat imeä 1,5-2 vuotiaiksi. Imetysten lopettamisen syyt oli halussani pitää pieni tauko ennen seuraavan lapsen syntymää. Kuopus saa imeä edelleen, koska seuraavaa lasta ei ole tulossa tai suunnitteillakaan. Mielelläni koen myös erilaisen lapsuuden tämän kuopuksen kanssa, kun tämä on nyt mahdollista.

Olen kyllä lopettamassa imetystä pikkuhiljaa kokonaan. Nyt hän imee kerran tai enintään kaksi ja melkein joka päivä.

Imetyksen historiaa... Äidinpuoleisessa suvussani on aina imetetty lapsia. Ei olla välitetty mistään neuvoloiden suosituksista neljän tunnin välein imettämisestä tms. Lapsentahtisesti vain äidit ja mummit ja mumminäidit ovat imettäneet.

Imetys on joidenkin vauvojen kohdalla loppunut lyhyeen pahan rintatulenhduksen vuoksi tai äidin uupumisen vuoksi. Samat äidit ovat imettäneet kauan toisia lapsiaan, kun se on onnistunut. Kuopukset ovat vieroittuneet tai vieroitettu noin 4 v ikään meneessä.

1,5-vuotias osaa pyytää päästä rinnalle ja niin osaa 4-vuotiaskin. 4-vuotias on ohittanut pahimmat uhmaikänsä rinnalla rauhoittuen. 4- vuotias kykenee jo olemaan ilman rintaa, kunhan siitä puhutaan, mutta on kyllä itse sitä vielä pyytämässä, että jos saisi. hän katsoo mielellään minua silmiin, kun imee. Tunnelma imetettäessä on samanlainen kuin nuorempia imettäessänikin.

Suku on ollut pitkissä imetyksissäni tukemassa. Tämä on heille normaalia ja itse koettuakin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiennytkään, mutta esikoiseni onkin vasta 3 kk.

Vierailija
2/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hän enää äidinmaitoa tarvitsee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hän enää äidinmaitoa tarvitsee?

Ja enenmmän ihminen ihmismaidosta irti saa kuin lehmänmaidosta, jos nyt yhtään asiaa järjelläsi ajattelet.

En ole ap, ja mun pisin imetys kesti n.14kk, mutta ärsyttää tuollainen pällistely.

Vierailija
4/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olisin halunnut imettää kuopustani pitkään, mutta hänpä vieroitti itse itsensä noin vuoden vanhana. Ei vaan enää millään suostunut ottamaan rintaa :(

Vierailija
5/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustulokset ovat ristiriitaisia. Osan tutkimuksista mukaan äidin maito vahvistuu uudestaan, kun on ohitettu laimea vaihe. Ehkä siitä saa ravinteita muun ruoan ohessa ja vasta-aineitakin?

Vierailija
6/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ärsyttää tuollainen pällistely.

Kai nyt aiheesta saa keskustelua käydä?

En ole mikään imetyksen vastustaja, imetin junioria pitempään kuin sinä (15kk).

Olen silti sitä mieltä, että luonnossakin imetys loppuu jossain kohtaa...

Vierailija
7/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin. Samoin uhmakohtaukset hoituu muutenkin kuin lyömällä lapselle tissin suuhun. Aika surkeaa jos tissiä tarvii vielä tuon ikäisen kasvattamiseen.

Vierailija
8/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ottaa imetyksen vakavasti ja tärkeänä vanhempanakin, kun taas toinen ei jää rinnalle opittuaan konttaamaan.

Vierailija
9/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ottaa imetyksen vakavasti ja tärkeänä vanhempanakin, kun taas toinen ei jää rinnalle opittuaan konttaamaan.

päästää lapsesta irti ja myöntää ettei tämä ole enää mikään äidin pieni vauva.

Vierailija
10/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulis kyllä ihan insestifiilis jos lapseni imisivät tissiä vielä vauvaiän jälkeen.. hyi. Tää on mun mielipide, ei tartte vetää hernettä nenään. Oon erittäin tyytyväinen että omat imetykseni loppuivat muutaman kuukauden jälkeen maidontulon ehtymiseen. Mun mielestä on vaan sairasta, että leikki-ikäiset roikkuvat tississä. Kuulostaa siltä että kyseessä on äidin eikä lapsen tarpeiden tyydytys.

Vierailija
11/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin. Samoin uhmakohtaukset hoituu muutenkin kuin lyömällä lapselle tissin suuhun. Aika surkeaa jos tissiä tarvii vielä tuon ikäisen kasvattamiseen.

rauhoitella PIENTÄ lasta olisi erityisesti parempi? En mä nähnyt, että ap olisi tissillä lastaan varsinaisesti kasvattanut.

Vierailija
12/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähes 4-vuotiaan lapsen imettäminen lähtee ennemminkin äidin kuin lapsen tarpeista. Jotkuthan potevat esim. kroonista vauvakuumetta ja tahtovat kerta toisensa jälkeen itselleen pienen tarvitsevan vauvan. Tulee siis mieleen että hyvin pitkään imettävillä äideillä on vaikea hyväksyä oman lapsensa kasvaminen ja kehitys, he tahtoisivat pitää lasta vauvanaan mahdollisimman pitkään.

Vierailija
13/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ärsyttää tuollainen pällistely.

Kai nyt aiheesta saa keskustelua käydä?

En ole mikään imetyksen vastustaja, imetin junioria pitempään kuin sinä (15kk).

Olen silti sitä mieltä, että luonnossakin imetys loppuu jossain kohtaa...

Alkuperäiskansojen lapset vieroitetaan n. 4-6 vuoden ikäisinä. Eli mikään uusi harvinaisuus yämä vauvaiän ohittaneita imettäminen ei ole.

Vierailija
14/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein ärhäkkää tekstiä täynnä oleva, mutta siihenhän ap varmaan pyrkiikin, provosoimaan siis?

Niin ja munkin mielipide on, että kävelevän ja puhuvan lapsen imettäminen on pervoa ja palvelee vain äidin mielihaluja. Läheisyyden voi todellakin hoitaa vain pitämällä sylissä, halailemalla, silittelemällä ja niin edelleen, ei imetystä tarvita läheisyyden tuoman turvallisuuden tunteen vaalimiseen.

Nyt tulee kiviä niskaan, mutta tulkoon. Ap on mun mielestä siis pervo, that's it. Alkuperäiskansojen vetäminen tähän keskusteluun on AIVAN TURHAA, koska viidakoissa ja savanneilla ei ole ole tarjontaa ravintoarvoltaan täysipainoisista lastenruuista.

Vierailija
15/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein ärhäkkää tekstiä täynnä oleva, mutta siihenhän ap varmaan pyrkiikin, provosoimaan siis?

Niin ja munkin mielipide on, että kävelevän ja puhuvan lapsen imettäminen on pervoa ja palvelee vain äidin mielihaluja. Läheisyyden voi todellakin hoitaa vain pitämällä sylissä, halailemalla, silittelemällä ja niin edelleen, ei imetystä tarvita läheisyyden tuoman turvallisuuden tunteen vaalimiseen.

Nyt tulee kiviä niskaan, mutta tulkoon. Ap on mun mielestä siis pervo, that's it. Alkuperäiskansojen vetäminen tähän keskusteluun on AIVAN TURHAA, koska viidakoissa ja savanneilla ei ole ole tarjontaa ravintoarvoltaan täysipainoisista lastenruuista.

Mä olen eri mieltä. Alkuperäiskansoilta voi katsoa mallia siitä, mikä on luonnollista ihmisrodulle ilman teollistuneen maailman luomia mielikuvia siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Länsimaiden ihanteet, kun tuppaavat usein menemään sen mukaan mistä teollisuus tienaa parhaiten ja siksi niitä korvikkeitakin myydään. Suurin osa äideistä, kun voisi itsekin imettää lapsensa niin pitkään, kun tarve olisi.

Minä itse olen imettänyt kolme lasta ja kaikkia kaksivuotiaaksi. Hullunkurista on se kuinka omakin ajatusmaailma on muuttunut heti imetyksen lopetettuani. Kun vieroitus on tehty, on lapsi alkanut tuntua isolta imetettäväksi vaikka tosi asiassa asia ei ole ollut niin ja kuukautta aiemmin lapsi on ollut luonteva imetettävä siinä missä vauvakin. Tiedä häntä mikä psykologinen vaikutus siinä on takana mutta näin on ollut joka kerta.

Minusta nelivuotias ei ole mikään kauhistuksen paikka vaikka itse en ehkä niin pitkälle jaksaisi. Mitään pervoa tai äidin mielihaluja palvelevaa siinä ei kyllä varmasti ole. Luonnollista sanon minä.

Tsemppiä ap:lle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän