Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

INHOAN päiväkodin pakkonukutusta

Vierailija
24.08.2010 |

Meillä 2 v on tottunut nukkumaan yleeensä 45 minuuttia ja nelivuotias on jättänyt päikkärit pois jo aikapäiviä sitten. Nyt päiväkodissa heitä pakkonukutetaan, pienempi vetelee siellä paria tuntia ja isompi makaa ja pyörii tylsistyneenä sängyssä ja valittaa kotona kuinka ikävää se on pakollinen sängyssä makaaminen on. Ja sitten joskus nukahtaa ja silloin ei tule illalla uni kuin yhdentoista aikaan. Kuopus on taas aamuvirkku ja noiden megapäikkäreiden ansiosta herää kuudelta. Meillä on siis lapsivapaata aikaa esimerkiksi maksaa laskuja tai jutella rauhassa miehen kanssa tai nukkua itse seitsemän tuntia vuorokaudessa. Olen ihan raivona! Olen yrittänyt puhua päiväkodin tädeille, että voisivatko he vähän rajoittaa meidän lasten päiväunia, mutta he vain jankuttavat, että lapset tarvitsevat unta päiväkotipäivinä. No niin tarvitsisin minäkin öisin! Tuntuu että samaa ongelmaa on muissakin perheissä!

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkonukutusta se on jos kerran lapsi nukahtaa? On selvästi väsynyt ja tarvii päikkärit, ei se uni muuten tule.

Vierailija
2/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta käyvät iltaisin nukkumaan?

Mä sanon omien lasten kokemuksella, että 2v tarvitsee unta vähintään 12h/vrk ja 4v:kin vähintään 11h/vrk. Meillä nuo määrät eivät ole riittäneet kenellekään.

Ei meilläkään lapset aina päiväkodissa nukahtaneet, mutta jos nukahtivat, se oli mun mielestä merkki siitä, että unta tarvitsivat. Ja meillä ainakin on nukuttu yöllä paremmin ja nukahdettu nopeammin, kun on nukuttu päivällä eikä pääse illalla yliväsyneeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, kuinka reilut parikymmentä vuotta sitten minut pakotettiin nukkumaan päiväunet perhepäivähoidossa. Oli maailman tympeintä hommaa makoilla sängyllä ja kuluttaa aikaa tutkimalla huoneen tapetteja päivästä toiseen. Kyllähän sitä joskus pitkästymiseensä nukahti, ei todellakaan unen tarpeeseen.

Vierailija
4/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajien kanssa, että viisivuotiaamme ei tarvitse nukkua päiväunia (ei ole nukkunut päiväunia 2-v jälkeen). Tietty aika pitää olla sängyssä, mikä on mielestäni vain hyvä, vaikka lapsi siitäkin valittaa. Ei pieni lepohetki pahaa hänelle tee. :) Kun tämä aika on kulunut, lapsi saa nousta ja piirrellä toisessa huoneessa kunnes muut heräävät.

Kaksi tuntia hiljaa makaamista joka päivä on varmasti teidän lapsellenne ikävää! :(

Vierailija
5/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama, että 4 v tarvitsee 11 tuntia ja 2 v tarvitsee 12 tuntia. Ja sen he ovat kotihoidossa nukkuneetkin. Lapset ovat olleet reippaita ja tyytyväisiä koko päivän ja virkeitä herätessään. Ovat nukahtaneet noin yhdeksältä ja heränneet noin kahdeksalta aamulla.

Mutta nyt päiväkodin systeemeillä yöt ovat menneet levottomiksi ja huonoiksi ja yöunet lyhentyneet tosi paljon.

Sille joka sanoi että ei ole pakkonukutusta: tottakai sitä lapsi helposti "turhaan" nukahtaa jos laitetaan pimeään makaamaan eikä anneta tulla pois. Päiväkodissa isotkin lapset laitetaan jopa tunniksi makaamaan pimeään.

Tämä päiväkodin systeemi on VÄHENTÄNYT lasten vuorokauden kokonaisunimäärää. Lapset ovat kiukkuisia ja koko perheen rytmi sekaisin. Vituttaa!

t:ap

Vierailija
6/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta käyvät iltaisin nukkumaan? Mä sanon omien lasten kokemuksella, että 2v tarvitsee unta vähintään 12h/vrk ja 4v:kin vähintään 11h/vrk. Meillä nuo määrät eivät ole riittäneet kenellekään. Ei meilläkään lapset aina päiväkodissa nukahtaneet, mutta jos nukahtivat, se oli mun mielestä merkki siitä, että unta tarvitsivat. Ja meillä ainakin on nukuttu yöllä paremmin ja nukahdettu nopeammin, kun on nukuttu päivällä eikä pääse illalla yliväsyneeksi.

että lasten unentarve on yksilöllinen? Sinun lapsillasi on suuri unentarve (lucky you), mutta kaikilla näin ei ole.

Vierailija
7/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herää aina aikaisin, oli sitten mennyt nukkumaan mihin aikaan vaan. Kun on nukkunut hoidossa, niin nukahtaa vasta klo 22-23, herää kuitenkin viimeistään seiskalta, on taas päivällä väsynyt jne. Lapsi 5v, kotona ei noin puoleen vuoteen ole nukkunut kuin äärimmäisen harvoin. Kun ei nuku päivällä niin nukahtaa mukavasti klo 20-20.30 ja herää virkeänä sitten seiskan aikaan.

Vierailija
8/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monessa perheessä sama ongelma! On se niin kumma että hoidossa ei voida joustaa yhtään. Tuntuu kauhealta että lapsen normaali arki on sellaista, että nukkumiset on ihan päin p:tä ja joka aamu tuskaa!

Vierailija
9/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että sinun lapsiasi EI SAA NUKUTTAA yli jonkun tietyn ajan. Etkä jousta yhtään. Sinä itse tiedät parhaiten lapsesi unen tarpeen ja sen, miten päiväunet vaikuttaa teidän perheen arkeen.

Kaikki syyt mitä henkilökunta sanoo, torppaat heti ja sanot että kaikesta huolimatta nyt on sellainen juttu että pienempi saa nukkua vaan 45 min ja isompi lepäilee puol tuntia. Pakko niiden on niin tehdä!

T: lto ja äiti itsekin, joka tällä hetkellä omassa työpaikassa taistelee niiden lasten puolesta joiden ei tartte nukkua ja joita makuutetaan silti tunti sängyssä - voitan tämä taistelun, sen olen itselleni luvannut!

Vierailija
10/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkonukutusta se on jos kerran lapsi nukahtaa? On selvästi väsynyt ja tarvii päikkärit, ei se uni muuten tule.

Kyllä kuka tahansa nukahtaa, jos pakotetaan makaamaan pimeässä tuntitolkulla ilman mitään virikkeitä. Ei siinä ole kyse väsymyksestä.

Vierailija
11/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katson vielä vaikka viikon jos hommat jotenkin lutviutuisivat, mutta jos vaikeudet jatkuvat niin teen juuri noin kuin neuvoit. Eihän syksystä ja talvesta muuten selviä!

Vierailija
12/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapset kiukuttelevat paljon, ovat levottomia, eivät nukahda illalla ajoissa yms. Ja kaikki johtuu yliväsymyksestä. Ei tajuta antaa lasten nukkua riittävästi.

En sano, että ap:n tilanne on sellainen, mutta sitäkin kannattaa varmaan miettiä.

Monelta käyvät iltaisin nukkumaan? Mä sanon omien lasten kokemuksella, että 2v tarvitsee unta vähintään 12h/vrk ja 4v:kin vähintään 11h/vrk. Meillä nuo määrät eivät ole riittäneet kenellekään. Ei meilläkään lapset aina päiväkodissa nukahtaneet, mutta jos nukahtivat, se oli mun mielestä merkki siitä, että unta tarvitsivat. Ja meillä ainakin on nukuttu yöllä paremmin ja nukahdettu nopeammin, kun on nukuttu päivällä eikä pääse illalla yliväsyneeksi.

että lasten unentarve on yksilöllinen? Sinun lapsillasi on suuri unentarve (lucky you), mutta kaikilla näin ei ole.

Vierailija
13/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitäkin päiväkoteja, joissa vanhempien sanaa kunnioitetaan.

Meillä on sellainen.

Vierailija
14/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuku päikkäreitä (4 ja 2). Ovat lopettaneet heti vuoden täytettyään. Neuvolassa sanottiin, että yli 15minuuttia ei kannata nukuttaa, jos lapsi ei tuon 15min jälkeen ole väsynyt. Yöunet ovatkin sen 12h, joskus ylikin. Illalla menevät yhdeksän maissa nukkumaan, ja heräävät aamulla yhdeksän maissa. Jotkut lapset on erilaisia, miksi niitä ketkä ei päikkäreitä tarvi, vois laittaa vaikka eri huoneeseen lukemaan ja piirtelemään tai muuten rauhoittumaan...Kaikki lapset ei tosiaankaan tarvi päikkäreitä! Meillä molemmat nukkui vauvanakin vaan 15-30min pätkiä, kaikki keinot kokeiltiin, mutta mikään ei auttanut. Se oli lääkärinkin mukaan normaalia, koska nukkuivat yönsä niin hyvin ja olivat tyytyväisiä. Meillä on siis vauvasta asti ne yöunet ollut vähintään sen 12h...

Vierailija
15/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuka tahansa nukahtaa, jos pakotetaan makaamaan pimeässä tuntitolkulla ilman mitään virikkeitä. Ei siinä ole kyse väsymyksestä.

vaan itelles. Olet itse todella tyhmä jos et tajua kyllä se lapsi vaan väsymystään nukahtaa eikä "tylsistymistään".

Olet varmaan juuri sellainen äiti joka vie lapset hoitoon 6.00 ja hakee ne 17.30. Et haluaisi olla lastesi kanssa kuin 19.30 asti ja sitten laittaisit ne nukkumaan, mutta kun ne perkeleen hoitotädit nukuttaa sun lapsia päiväkodissa, niin joudutkin hoitamaan niitä itse jopa 21.00 asti illalla.

Vierailija
16/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt onneksi enää 1 lapsi tarhassa mutta lapsi ei tosiaan enää nuku vaan joutuu makaamaan siellä kopissa tunnin ja sitten pääsee pois. Ikää 5v.

Muistan ajan kun ne nukutti 2-3h ja illalla lapset meni klo 23.30 nukkumaan ja herätys oli 5.45. Rytmit ihan sekaisin. Ja ei ihme että nukkuivat päivällä. Tätä jatkui vuosia.

Vierailija
17/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan itelles. Olet itse todella tyhmä jos et tajua kyllä se lapsi vaan väsymystään nukahtaa eikä "tylsistymistään".

Olet varmaan juuri sellainen äiti joka vie lapset hoitoon 6.00 ja hakee ne 17.30. Et haluaisi olla lastesi kanssa kuin 19.30 asti ja sitten laittaisit ne nukkumaan, mutta kun ne perkeleen hoitotädit nukuttaa sun lapsia päiväkodissa, niin joudutkin hoitamaan niitä itse jopa 21.00 asti illalla.

Olen kotiäiti :D Mene laukomaan typeriä arvauksiasi muualle.

Vierailija
18/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ei vät ole antaneet lapsensa nukkua päiväunia, mutta ovat myöhemmin peruneet sanansa. Syynä, se että lapset "kiukkuisia" iltaisin kotona. Ovat sitten halunneet päiväkodista kotiin hyväntullisemman lapsen. Kannattaa myös muistaa rauhoittaa viimeinen tunti ennen nukkumaan menoa. ei juoksentelua ja riehasta menoa. ei kukaan nukahda sellaisen jälkeen helpolla;) Monet vanhemmat myös ruokkivat tuota valveilla pysymistä menemällä mukaan lapsen vedätylksiin. Esimerkiksi pissalla juoksemiseen, unilelun vaihtamiseen yms. Kun sänkyyn mennään ei sieltä enää poistuta;)))

Vierailija
19/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutussasi. Millä tavalla pk:ssa pakkonukutetaan lastasi, jos hän siis kotona on nukkunut 45 min ja pk:ssa pari tuntia? Lasta ei tuon väitteen mukaan ensinnäkään voida "tuntitolkulla" pitää pimeässä huoneessa, jolloin hän "väkisin" nukahtaa, koska päiväkodeissa syödään lounas n.klo 11-12 (2-vuotiaat nukkarissa n. 11.30-12, jota ennen ainakaan pakkonukuttaminen ei ole mahdollista) ja välipala klo 14.

Tässäkin ap:n ongelma loppuviimein kohdistuu vanhempiin. Vanhemmille ei jää "lapsivapaata" aikaa kuin 7h, eikä se ap:n mukaan riitä aikuisen yöuniksi. Ehdotan vuorottelua nukkumisen suhteen, toinen menee illalla nukkumaan vaikkapa klo 21 ja toinen jää lasten kanssa valvomaan. Sitten viikonloppuina (ainakin la ja su-illat) voitte nauttia aikaisin nukkumaan menevistä lapsista.

Meillä 2 v on tottunut nukkumaan yleeensä 45 minuuttia ja nelivuotias on jättänyt päikkärit pois jo aikapäiviä sitten. Nyt päiväkodissa heitä pakkonukutetaan, pienempi vetelee siellä paria tuntia ja isompi makaa ja pyörii tylsistyneenä sängyssä ja valittaa kotona kuinka ikävää se on pakollinen sängyssä makaaminen on. Ja sitten joskus nukahtaa ja silloin ei tule illalla uni kuin yhdentoista aikaan. Kuopus on taas aamuvirkku ja noiden megapäikkäreiden ansiosta herää kuudelta. Meillä on siis lapsivapaata aikaa esimerkiksi maksaa laskuja tai jutella rauhassa miehen kanssa tai nukkua itse seitsemän tuntia vuorokaudessa. Olen ihan raivona! Olen yrittänyt puhua päiväkodin tädeille, että voisivatko he vähän rajoittaa meidän lasten päiväunia, mutta he vain jankuttavat, että lapset tarvitsevat unta päiväkotipäivinä. No niin tarvitsisin minäkin öisin! Tuntuu että samaa ongelmaa on muissakin perheissä!

Vierailija
20/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin äidin ratkaisut oman ajan saamiseksi lapsen jaksamisen kustannuksella.....? Vai onko äiti sitten onnellinen, kun itse jaksaa pirteänä katsella vastaavasti kiukkuavaa ja väsynyttä lasta?

Tarhassa lyhyempiin päiväuniin tottuneet (=yöllä tarpeeksi nukkuvat?) saavat nousta aikaisemmin ylös, joissain tarhoissa ei-nukkujat saavat rauhoittua vaikkapa kirjan ääressä. Keskustelkaa hoitajien kanssa. Tokihan se väsymyksestä kertoo, jos lapsi sitten nukahtaa, soviteltavissa varmasti aika, milloin herätellään ylös. Mutta lapsen ikä huomioon ottaen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme