Kenen muun 4vee ei tunnista kirjaimia ja numeroita?
Eikä osaa/jaksa keskittyä kuin n. 20 palan palapeleihin.
Ahdisti, kun tossa joku päivä oli ketju tosi taitavista nelivuotiaista...
Ja siis opettatteko te varta vasten noita (koulumaisia) asioita leikki-ikäisillenne? Vai ovatko oppineet muuten vaan?
Kommentit (17)
numerot tunnistaa, siis 1-9. isompia lukuja ei tunnista. en oo opettanut erikseen.
ihan itse on oppinut. Osaa jo lukea sujuvasti. Tosin johtuu varmaan siitä kun on 8-vuotias sisko.
kirjaimista omassa nimessään olevat.
osaa ehkä viisi kirjainta ja 4 numeroa. Isosisko on opettanut..
Mut ei todellakaan tarvis vielä niitä osata.
nyt on alkanut kiinnostumaan niistä
tekee kyllä keposeen 100 palan palapelin.
Just tuli viiden kilometrin pyräily lenkiltä (apupyrät)
ja 4-vuotias jota ei kirjaimet tai numerot saati lukeminen ja laskeminen voisi vähempää kiinnostaa, ei kirjoita omaa nimeäänkään edes.
Molemmat ihan normaaleja terveitä lapsia enkä ole ollut huolissani kummastakaan.
ja numeroita hyvänä päivänä 4-5. Muutamia sanoja osaa "lukea" ulkomuistista (muistaa siis lähinnä sanan kuvanomaisena merkkijonona) kuten oma nimi tai poliisi. Omaa nimeään ei osaa kirjoittaa, just ja just saa sen näköiset kirjaimet aikaa mallista, muttei nekään välttämättä ole vierekkäin :D
Välillä on kirjaimet olleet enemmän mielenkiinnon kohteena, välillä vähemmän. Joskus sit muistaa enemmänkin kirjaimia, jos on kattonut Doraa, saattaa muistaa, että 8 on eight tms. mutta melko nopsaan unohtaakin taas, jos vähään aikaan ei oo ollut juttua...
Tosin täyttää kohta 5-vuotta. Ei ne edes kiinnosta poikaa = ei halua opetella.
tunnistaa kirjaimia siten että esim. I =isän kirjain, Ä =äidin kirjain yms. aika paljon näitä osaa näin. Ja ihan itse on niitä halunnut oppia.
myöhemmin selvisi, että on asperger (heille tosi tyypillistä) ja tokan kohdalla olin tosi tyytyväinen, ettei osannut 4v vielä ollenkaan
tunnistaa ainoastaan kolmosen sekä p-kirjaimen (joka löytyy hänen omasta nimestään). Palapeleihin ei jaksa oikeastaan lainkaan keskittyä koska on ollut aina enemmän kiinnostuneempi liikkuumisesta ja muusta vastaavasta touhuamisesta. Kyllä silti 20 palan palapelin osaa koota mutta isompaa ei.
Heh, ainakaan en ollut ainoa, joka ahdistui tuosta ketjusta =D
Nelivuotias tunnistaa muutaman kirjaimen ja numeron (tosin osaa kyllä tehdä päässään alkeellisia laskutoimituksia), enkä ole ajatellut niitä hänelle mitenkään opettaakaan, kun ei kiinnostunut ole. Osaa kyllä kirjoittaa perheenjäsenten nimet ja tunnistaa ne.
Isoveli oppi kirjaimet pienenä, kirjoitti viiden vanhana ja luki kuusivuotiaana, mutta mitä noihin palapeleihin tulee, niin pikkusisko teki sadan palan pelejä kolme ja puolivuotiaana (joo, varmaan joku asperger...) ja isoveljelle ne vieläkin tekevät tiukkaa. Nuorempi on myös aina ollut motorinen lahjakkuus, isoveli taas normitasoa.
Lahjansa kullakin!
Jos 4 v itse kiinnostuu kirjaimista, opettakaa ihmeessä. Jos ei kiinnostu, antakaa leikkiä vaan.
Koulussa ehtii sitten MONTA vuotta oppimaan kaikenlaista.
Oma just 4 v täyttänyt ei osaa kirjoittaa omaa nimeään, ellen kirjoita sitä ensin malliksi. Tunnistaa ehkä 7 kirjainta ja numerot 1-10, siinä kaikki. Eikä minulla ole mitään kiirettä opettaa sen enempää, oppikoon elämää nyt vaan rauhassa.
oppi kuitenkin ajallaan ihan hyvin
nou hätä
kun AINA ne palaset alkavat lennellä ja päätyvät johonkin ihan muihin leikkeihin esim. leikkiruuaksi tai ihan vain pelinappuloiksi muihin leikkeihin. Mun lapseni eivät siksi osaa tehdä palapelejä juuri ollenkaan.
Esikoiseni ei vielä 4-vuotiaana tunnista kaikkia kirjaimia eikä varmaan kaikkia numeroitakaan, eikä todellakaan näytä siltä kuin olisi kohta osaamassa lukea. Ajatus vähän häiritsee mua siksi että itse kyllä osasin tuon ikäisenä lukea, ja myös kaverien nelivuotiaat tuntuvat osaavan. En kuitenkaan tiedä miten sitä opettaisin.
4-vuotias saa olla leikki-ikäinen kuten kuuluu! Jösses... Eskari-ikäinen on asia erikseen.