Jos peruskoululainen saa toisen koulupaikan toisesta kaupungista,
voiko oman kaupungin ja oman koulun rehtori jotenkin estää siirron?
Kommentit (8)
linja se, että naapurikunnasta ei voi koulupaikkaa hakea, ei vaikka olisi valmis hoitamaan itse kuljetuksen.
Mutta jos te olette siis saaneet jo paikan, niin se on varmaan ok. Koulukuljetusta ette varmaan saa, koska vaihdos oli teidän vapaaehtoinen valinta kaueammas kuin lähikoulu.
vai onko ilmoitusluontoinen asia?
eiköstä vaan?
vai onko ilmoitusluontoinen asia?
eiköstä vaan?
kyllä uusi koulu tietää jo syyn, mietin miten omaan kouluun kerrotaan? ilmoitetaanko vain vai miten?
Systeemihän on se, että kunnallisessa koulussa lapsen kotipaikkakunta maksaa viulut. Jos kotipaikkakunnassa on lapselle koulupaikka, voi olla ettei maksusitoumusta anneta.
Sipoossa hirveän moni lapsi koulua.
Huoltaja saa anoa lapselleen koulupaikkaa käytännössä ihan mistä Suomen kunnasta tahansa ja mikäli tuon kyseisen kunnan kouluun mahtuu, ei varsinaisesti ole syytä kieltää koulunkäyntioikeutta tältä lapselta. Koulumatkat huoltajan pitää maksaa itse, mikäli lapsi käy jossain muualla kuin oman kotikuntansa osoittamassa lähikoulussa.
Kotikunnan sivistystoimistoon pitää ilmoittaa, että lapsi ei aloita koulunkäyntiä lähikoulussaan, vaan jossain muualla. Oppilaskortit siirtyvät sitten viranomaisten pyynnöstä kunnasta toiseen. Tämä menettely on hyvin tavallista ja itse huseeraan näiden asioiden parissa työni puolesta päivittäin.
En ole ikinä kuullut, että jokin kotikunta kieltäisi lasta käymästä koulua toisessa kunnassa, sillä kyseessä on vastaanottavan kunnan päätös. Vastaanottava kunta voi kyllä puolestaan kieltäytyä ottamasta vieraskuntalaista lasta, mikäli opetusryhmät ovat täynnä oman kunnan koululaisia.
Meillä lapset vaihtoi yksityiskouluun ja sivstystoimessa itkettiin, kun valtionosuudet meni samantien. Mutta ei sitä voi estää.