Kuinka hyvin tunnette koululaisenne opettajan?
Täällä on varmaan monia koululaisten vanhempia, joten ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka hyvin tunnette lapsenne luokanvalvojan?
Meillä tyttö aloitti ekaluokan tänä vuonna, ja ope on jäänyt meille ihan vieraaksi. Koulun kentällä näin hänet ekana päivänä kun oli nimenhuuto, mutta siinäpä se. Ope ei tullut esim. koulun jälkeen pihaan saattamaan lapsia ja tapaamaan vanhempia... en siis tarkoita että olisi PITÄNYT tulla, mutta se olisi ollut kiva. Reissuvihkoon ei ole kirjoitettu mitään, vain sellaisia kaikille jaettuja monisteita on tullut kotiin. Vanhempainilta on kuulemma "joskus syksyllä". Sähköpostia laitoin kerran opelle, kun kyselin voiko tyttö olla tunnin pois lääkärikäynnin vuoksi, ja vastaus oli "ok". Ei muuta.
Älkää nyt hermostuko ja luulko, että haluaisin ystävystyä open kanssa tms.. tottakai hänen hommansa on ensisijaisesti luoda suhde oppilaisiin, ja vanhemmat eivät ole enää samalla tavalla mukana kuin päiväkodissa ja eskarissa.. mutta jotenkin tuntuu siltä, että olen ihan ulkopuolinen koko jutussa, mikä on hassua, kun ekaluokkalainen on kuitenkin vielä tosi pieni. Olisi vaan mukava nähdä minkälainen tyyppi, jutella miten koulu on alkanut ym. Onko noloa jos joku päivä vaan marssin kouluun sisälle ja menen tapaamaan opea, kun koulu on loppu?
Kommentit (10)
Esikoisella oli sama ope aina 2 vuotta kerrallaan joten siinä oppi tuntemaan, mutta menihän siinä jokunen viikko vuoden alussa ennen kuin tein tikusta asiaa ja menin tapaamaan. Meillä 2 "tavallista" lasta joten yhteydenottoja ei ole juuri ollut. Tapaamisessa open kanssa tein selväksi sen että haluan hänen olevan yhteydessä meihin pienistäkin asioista sillä haluamme tukea lastemme koulunkäyntiä kaikin tavoin.
Ykkösluokkalaisen uuteen opeen tutustuimme keväällä kun hän kutsui kaikki vanhemmat aamiaiselle koululle esikouluopen kanssa. Tosi kiva aloite heiltä!
Ope pyysi ja kertoi itsestään, lapsille ja meille. Oltiin siellä ehkä 5-10 minsaa. Nyt lapsi 4. luokalla ja uusi ope. Opettaja lähetti ekana päivänä kirjeen lasten mukana kotiin, kertoi siinä hiukan taustastaan ja mitä tehdään.
Vanhat oppi jo tuntemaan ihan hyvin, kun opettivat lapsia 4v ja 3v.
Kaipa nämä uudetkin tulevat jotenkin tutuiksi tässä ajan mittaan.
ja kasvoiltaankin tunnistaisin, jos olisi 2 vaihtoehtoa ja toinen olisi mies ja toinen nainen. Lapsi on viidennellä.
opettajan tunnen juuri ja juuri ulkonäöltä vaikka sama luokanvalvoja oli jo edellisvuonna. Sähköisen reissupostin kautta ollaan viestitelty, vanhempainiltoihin en ole päässyt osallistumaan.
Keskimmäinen lapsi sai nyt syksyllä uuden opettajan, jota en tunne ollenkaan. Vanhempainilta on tulossa ja sinne pääsen mukaan joten tutustuminen pääsee ainakin alkuun.
Kuopuksen opettajaa en niin ikään tunne mutta hän on ollut aikanaan miehelläni opettajana - eli voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että on meille oikeinkin tuttu (ja onneksi hyvässä mielessä!). :)
hän on astunut uuteen maailmaan, ja sinun kannattaa tottua siihen ajatukseen, että koulu ei ole päiväkoti.
Ei ole kovin helposti lähestyttävä ihminen ja teki jo alussa selväksi ettei häntä kiinnosta vanhempien kanssa jutustelu...olishan se toki hienoa tuntea lapsensa ope mut minkäs teet, Oli vaan totuttelemista kun pkssa ja eskarissa meininki ihan erilaista!
vähän mua ärsyttää se ettei opettajan kanssa pääse oikein missään keskustelemaan rauhassa. Kerran vuodessa vanhempainilta ja kerran vuodessa vartin keskustelu siitä miten lapsella siellä koulussa menee...vähän tulee välillä tunne että pimennossa ollaan ja tiedän etten ole ajatusteni kanssa yksin!
Mutta tosi hyvin olen tutustunut kaikkiin (se mikä koulunkäyntiin liittyy), oikein hyvä tiedotus koulusta. Ja jos on ollut jotain puhuttavaa, aina heiltä on löytynyt aikaa. Koulukiusaakseen luokassa eka ope puuttui tehokkaasti. Poikien rajuista leikeistä oli kanssa paljon puhetta, kun tarvetta oli. keskusteluja lasten ja vanhempien kanssa. Ja kaikista tapahtumista, muutoksista tulee heti sähköpostia. Lisäksi on Wilma, jonka kautta voi pitää yhteyttä. Olen oikein tyytyväinen. meillä vanhempia rohkaistaan osallistumaan muutenkin koulun tapahtumiin, on järjestetty grillijuhlia yms.
opettajan kanssa. Kyllä se ope jollain lailla tutuksi tulee, vaikkakaan ei yhtä tutuksi kuin päiväkodin tädit tulivat. Ehkä ope haluaakin tehdä eron selväksi verrattuna eskariin? Meillä esikoisen ope on minulle tuttu vuosien takaa, olemme samasta tuttavapiiristä ja bilettäneet yhdessä. Kuopus on tokalla, hänen opettajan oli minulle tuntematon. Juttelemme kun sattualta näemme, muutaman sanan ehtii vaihtaa vaikka just koulun loppuessa ellei opella ole kiire välituntivalvontaan tai toista tuntia pitämään.