Minkä ikäisenä korvakorut??
Minkä ikäisenä vois ruveta ajattelemaan tytölle korviksia??
kiittäen wiuhti.
Kommentit (59)
mutta minulla on tuttavapiirissä paljon tuttuja joiden pienillä tytöillä on korvikset, ja yhtään tapausta en tiedä jossa korvat olisivat tulehtuneet tms. Itäkeskuksen Anttilan lähellä on joku koru' kauppa' jossa laittavat reikiä pikkuisillekin. Itselläni on vain poika joten itse en ota mitään kantaa itse aiheeseen :)
täällä säälittiin vauvoja, vanhemmuuskin oli hukassa, vauva onkin vain oman egon jatke jne....
Ilmaisutaitoja voisi itse kukin opetella. Mä olen itse aika kova sanomaan asioista, mutta täällä kun kasvottomana ollaan, on täytynyt miettiä vähän tapaa jolla asiat tuon esille itsekin.
Kyllä kai jokaisen toimista jotain huomautettavaa löytäisi, melkein tekisi mieli sanoa jotakin äidille, joka täällä niin kovasti sääli, mutta annan olla=)
Tiesittekö että on laitonta reittää mitä tahansa ampumalla?
Kertokaas miksi muka vanhemmilla tulehtuisi korvat helpommin kuin vauvoilla/lapsilla?Ja jos minä saisin päättää kaikkien vauvojen/lapsien puolesta kieltäisin lailla heidän korviensa reittämisen.Vauva/lapsi ei ole nukke!
ainoa vaan ettei sitä kukaan olekaan epäillyt eikä edes kyseenalaistanut vaan tuonut vain sinun kannastasi poikkeavia mielipiteitä esille vaikkakin varsin kovaan sävyyyn.
Tämä ihan kutkuttaa tämä tällainen vääntely ja meuhkaaminen, luulisi nimittäin että sen ei hyväksyvänkin ja jopa kritisoivan kannanoton voisi ottaa vastaan aivan yhtä hyvin ja kypsästi kuin sen omaakin asiaansa ajavan mielipiteen.Lukaisin tuota teidän elokuisten ketjua ja minua näin ulkopuolisena suuresti huvitti se teidän " me ollaan niin hyviä ja muut vain tiukkapipoja mukatäydellisyyksiä" -henkenne siinä=D no hyvähän se on että saa itsellensä ja toimillensa pönkitystä jossakin. Mutta ole hyvä Lintu75,voit kyseenalaistaa minunkin toimiani äitinä ja vanhempana,kysele mitä mieleen tulee niin vastaan jahka ehdin.
No saatto ehkä ollakkin noin.. Joissakin viesteissä. Ja ehkä suhun ne kolahti paremmin...(kun erimieltä olet)
Tosi on että täällä netissä saa mietti kirjottamisiaan vähän tarkemmin - kokemuksen syvällä rintaäänellä ;)
Kaikkee hyvää jatkossa :D
itsesääliin en ole hukkumassa näiden vastausten vuoksi..jos niin olisi niin kannattais hankkia elämä!!! marisinkin vain siitä tavasta ja tyylistä tuoda julki omia kantoja..egon kohotus,vanhemmuus hukassa,ampumassa tappia lapsen päähän,elävällä lapsella leikitään nukke leikkejä!!!! ymmärtänet varmaan mikä on pointtini!? miksi aina täytyy kärjistää ja ilmaista itseään ja mielipiteitään niin radikaalilla tavalla? osa vastauksista oli asiallisia kiitos niistä mutta siellä on joukossa lukuisia.....no joo. aivan kuten lintu sanoi..kun on elämänsä lapsille uhrannut..minä viidelle kappaleelle ja kaikkensa heidän eteen tehnyt..niinkuin varmasti me kaikki..niin tuskin haluan lapsiani millään teoilla tai päätöksilläni koskaan satuttaa millään lailla. mua rupee huvittaa...
Kyl mä ymmärrän! Kuka tahansa joka olis sun tai Linnun paikalla - ihan varmasti, jokainen kokis nuo mielipiteet liian kovina..
Se itsesäälissä - juttu, nyt lähinnä oli huulen heittoo, sorkke vaan jos otit ittees. Tarkotus oli sanoa ettei kannata ottaa näitä niin vakavasti.
Antaa mennä toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos ;D *köh ku huono*
Ihan neutraalisti totean omalta kohtaltani, että sain korvikset pitkällisen tahtomisen jälkeen kun olin täyttänyt 10v. Voi sitä jännitystä kun kultaseppään mentiin ja sai valita ne alotuskorvikset. Sillon reiät ammuttiin, lähinnä säikähin napsausta korvan juuressa niin että olin tuolilta tippua, kipeää se ei varsinaisesti käynyt. Miten ylpeänä sitte kouluun seuraavana päivänä, että kattokaas mitä mulla on! =) Ja tuli ne hoidettua, kun monta kertaa päivässä piti saada peilin eessä pyöritellä ja putsailla. Ite siis nautin että sain ne omasta tahdostani ja reiät olivat ISO juttu silloisessa maailmassani, ja tämän rakkaan muiston siivittämänä olen ajatellut tehdä omien lasten kohdalla samoin; saavat sitten kun pyytävät.
Olen tavannut lukuisia pieniä vauvoja, joilla on korut korvissa jo ennen kuin osaavat kävellä tai puhua. Suomalaiselle vähän vieras asia, pistää silmään, kieltämättä. Mutta varmasti vanhemmat ovat asiaa pohtineet kantilta jos toiseltakin. Olen nähnyt sekä tulehtuneita että revenneitä korvia, mutta myös täysin ongelmattomia tapauksia. On ollut niitä jotka ovat myöhemmin halunneet korun pois ja niitä, jotka ovat niistä kovasti tykänneet.
Jokainen tehköön niin kuin haluaa. Jos on sitä mieltä, että päättämis- ja puolustuskyvytöntä lasta ei saa lävistää, niin eipä ota sitten reikiä. Jos se sopii omaan etiikkaan ja tuntuu oikealta, kunnioittakaamme sitä. Loppujen lopuksi niillä korviksilla ei kukaan pilaa lapsensa tulevaisuutta, ihmisyyttä, persoonaa eikä mitään muutakaan kovin vakavaa. Arpi korvassa on toki ikävä juttu jos niikseen sattuu, mutta kelläpä meistä ei noita lapsuusmuistoja ole tatuoituna ihoon jo ihan muutenkin....?
Kitty odotuspuolelta, pakko oli laittaa lusikka soppaan ;)
Se on kumma juttu kuinka kaikesta täytyy tehdä hyvä äiti/huono(mpi) äiti-polemiikki. Minusta tässä asiassa on kyse vain ja ainoastaan siitä mikä on sen lapsen kannalta paras mahdollinen tapa toimia ja mikä on järkevää, ei siitä että kyseessä on tyttölapsi ja hänen ulkonäkönsä puhumattakaan äidin toiveista ja tahdosta jotka, sanokaa mitä sanotte, kuulostavat tässäkin ketjussa varsin omanapa keskeisiltä.
Minulla on itselläni korvalehti revennyt muista syistä johtuen ja se kipu oli aika saamarin kova puhumattakaan veren määrästä joten sekin vaikuttaa kantaani, aika halju ajatus että altistaisin jo pienen vauvani sellaiseen.
En myöskään hirveästi perusta tästä läpinästä mitä kutakuinkin mantrana täälläkin hoetaan että " jokainen äiti on paras äiti lapselleen" (asiahan ei niin valitettavasti ole) ja " jokainen taaplaa tyylillään ja toimii miten tahtoo" . Osatekijöitä/huomioimisen kohteen on yleensä aina enemmän kuin se minä itse ja kun vastapuolena on puolustuskyvytön vauva joka ei kykene omaa kantaansa asioihin sanomaan niin siltä pohjalta olisi mielestäni aika hyvä toimia-tai olla toimimatta.
En enää muista mitä ja kenelle piti kommentoida.
Jollekin kuitenkin, että tottakai sitä rupeaa puolustuskannalle, kun joku rupeaa väittämään, että lasta pitäisi jotenkin nukkena.
Meillä jokaisella lienee asioita, joita ei tekisi, kuten Hiirekselle toteaisin, että itse en ircissä tai näillä sivuilla vauvastani kuvia laittaisi kaikenkansan nähtäville. Siitäkin voisi todeta, jos ilkeäksi haluaisi, että miksi niin pitää tehdä, onko lapsesi näyttelyesine, sinähän suorastaan altistat vauvasi pedofiileille, jotka levittävät vauvastasi kuvia näille sairaille ihmisille eteenpäin, tai, että ihmiset, jotka pukevat lapsensa kauniisti, ovat yhtä lailla turhamaisia, tai toisinpäin...eikö tuo äiti arvosta lapsiaan, kun lapset puetaan kulahtaneisiin lumppuihin. Joka asian voi kääntää aina päälaelleen. Mullakin on ihan kaikkeen mielipide ja voin sen sanoakin, mutta koska jokaisella on oma elämä ja oma tapansa nähdä asioita, en ole mikään tuomitsemaan. Tupakka, viina ja huumeet, sekä väkivalta ovat kyllä niitä asioita, joihin voi jo kommentoida kärkkäämmin. Ne ovat asioita, jotka eivät kuulu lapsiperheeseen, tai ainakaan lasten ei pidä niille altistua.
Hiires, sen verran vielä, että pikkuvauvalle korviksissa jää enemmän ilmatilaa, eikä vauva niitä muutenkaan näpertele, siksi ne eivät niin helposti tulehdu.
Onhan se selvää, että jos jostakin asiasta on huono kokemus, sitä on paha lähteä markkinoimaan, mutta itse olen kokenut tämän hyväksi vaihtoehdoksi. Nyt taidan lopettaa itse keskustelun tästä aiheesta.
Kyllä minustakin jotkut kommentit ovat olleet hiukan yliampuvia, aivan kuten äskeinen otsikkoni. Useissa maissa, myös Euroopan sivistysvaltioissa, ilmastosta ja uskonnosta riippumatta, tyttövauvoille pistetään korvakorut. Joten jos kyseessä olisi kovasti vahingollinen asia, niin eiköhän siitä olisi tosiaan isot kampanjat jo ihmisoikeusjärjestöillä, ja telkkarissa dokumentteja, yms. Suomessa vaan asia on ilmeisesti pelottava ja vieras monille. Ja huom. minun 3-vuotiaallani ei ole korviksia (eikä tatuointia, tukkaväriä, pulttia pään läpi, jne), joten en vain puolustellut omia ratkaisujani, jos joku niin heti luuli.
Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, laittaako joku lapselleen korvikset vai ei. Ei tässä nyt sentään tyttölapsen ympärileikkauksesta puhuta. Ap kysyi kokemuksia, eikä teidän ahdasmielisiä aatoksia!
Valitettavasti on luvattoman paljon äitejä, jotka eivät tosiaan ole lapselleen " niitä parhaita" .
Itse sain korvikset ekaluokkalaisena. Meinasin pyörtyä, enkä osannut niitä hoitaa, kasvoivat umpeen. Sen jälkeen olen kyllä ottanut useitakin lävistyksiä. Omat lapseni saavat korvikset aikaisintaan kouluiässä. Tekisi mieleni verrata tätä lasten korvien lävistämistä esim. koiranpentujen häntien ja korvien silpomiseen (typistämiseen) joka on onneksi jo Suomessa lailla kielletty. Kasvattajat puolustelivat typistämistä vedoten siihen, ettei niin pieni koiranpentu tunne vielä kipua (!!?) kun sitä silvotaan. Joku toinen vertasi tätä Koiramme-lehdessä siihen, että mitä jos vastasyntyneeltä katkottaisiin sormi tai varvas ulkonäön vuoksi? Että on niin paljon kauniimpi vauva ilman pikkurilliä!
Jokainen voi itse miettiä, miltä omien korvien lävistäminen aikoinaan tuntui ja kysyä sitten itseltään, haluaako alistaa puolustuskyvyttömän vauvansa samaan? Puhumattakaan siitä, että leikki-ikäisenä (tai vauvana) lapsi itse repäisee korviksen irti/se repeää kinastellessa/kiipeillessä tai muissa leikeissä. Teille, joiden vauvoilla on korvikset, esittäisin kysymyksen: miksi?
Mä ajattelen kanssa niin, että sitten kun lapsi osaa niitä itse haluta ja niitä myös itse hoitaa. Aikaisintaan ekaluokkalaiselle itse laitattaisin, kymmenvuotiaana varmaan olis ihan passeli ikä...
Olen joutunut korjailemaan muutamien lasten korvisreikien paikkoja koska korva kasvanut ja muoto muuttunut... Eli ottakaa huomioon että vauvana laitettu reikä, ei ehkä ole enää samassa kohdassa 5-10 vuoden päästä. Vanha reikä jääkin sitten todennäköisesti näkymään uuden viereen. ...jos uutta sitten voi laittaakaan!
Ikävintä on silloin kun vain toisen korvan muoto/koko muuttunut ja reijät eivät enää ole lähimaillakaan samaa tasoa!
Myös " ampumalla" voidaan huolehtia hygeeniasta. Korut ovat muovia joista ei aiheudu allergiaa ja ne ovat steriilissä pakkauksissa yksittäisinä. Kapseli, jossa koru on, asetetaan " pyssyyn" , jolloin niihin ei voi käsin koskettaa. Samalla on tietysti huolehdittu puhdistuksesta.
Itse en laittaisi vauvalle vaikka asiakas pyytäisi. Pyytäisin vielä miettimään asiaa.
Olen joutunut korjailemaan muutamien lasten korvisreikien paikkoja koska korva kasvanut ja muoto muuttunut... Eli ottakaa huomioon että vauvana laitettu reikä, ei ehkä ole enää samassa kohdassa 5-10 vuoden päästä. Vanha reikä jääkin sitten todennäköisesti näkymään uuden viereen. ...jos uutta sitten voi laittaakaan!
Ikävintä on silloin kun vain toisen korvan muoto/koko muuttunut ja reijät eivät enää ole lähimaillakaan samaa tasoa!
Myös " ampumalla" voidaan huolehtia hygeeniasta. Korut ovat muovia joista ei aiheudu allergiaa ja ne ovat steriilissä pakkauksissa yksittäisinä. Kapseli, jossa koru on, asetetaan " pyssyyn" , jolloin niihin ei voi käsin koskettaa. Samalla on tietysti huolehdittu puhdistuksesta.
Itse en laittaisi vauvalle vaikka asiakas pyytäisi. Pyytäisin vielä miettimään asiaa.
Eräällä ystävälläni on kolme tyttöä ja kaikki ovat saaneet korvikset 3-vuotiaina, koska ovat itse halunneet. Kaikki mennyt ok. Oma tyttö kohta 2, enkä kyllä vielä haluaisi muutamaan vuoteen reiittää. Ehkä eskari-kouluiässä, kun osaa itse pyöritellä ja hoitaa niitä. Kun saisi ton ison pojan 37v ensi ottamaan reiän... :) Korvis on nimittäin isille jo hommattu, odotetaan vain että saa (jos saa) kerättyä rohkeutta :)
Wiuhti: Kannattas lukee tää pino uudestaan - vaikka kolmeen kertaan. Ei tainnut olla kuin yksi-kaks, jotka ns. syyllistävästi kirjoittivat. Kaikki muut vaan kertoivat oman mielipiteensä ja miten itse toimivat, kuten alkuperäisellä kysymykselläsi halusit tietää! JOten must on aika turha marista - kun kerta itse kysyit rehellisiä mielipiteitä.
Ja Lintu puhuit siitä kasvatuksesta - no kyl minusta tämäkin aihe liittyy kasvatukseen. Ja siitäkin olisi hyvä keskustella. Mutta kukaan ei haukkunut sinun kasvatustapaasi, saati sinua äitinä!
Ei kannata tästä yhdestä ketjusta ja näistä suht yksipuolisista mielipiteistä, sentään itsesääliin hukkua ;) Tottakai toimit(te) niin kuin parhaaksi näette. Ei siin oo muilla puuttumista.. Mielipiteitähän tässä vaan jaeltiin..
Niin kuin oman viestini loppuun kirjotin - kaikella ystävyydellä! ( ja edelleenkin ) Bombus kirjoitti kyllä osuvasti, pisteet sulle :)