Onko täällä oikeasti lestadiolaisia?
Kiinnostaisi tietää, miksi niin moni lestadiolaislapsi käyttäytyy aivan hirvittävän huonosti (ok, niin käyttäytyy moni "tavis" nuorikin mutta minä sinisilmäisyyksissäni odottaisin uskovan perheen jälkikasvulta vähän enemmän ja parempaa...).
Kuulin, että lastadiolaisoppien mukaan on ihan ok tehdä mitä tykkää kunhan illalla pyytää Jeesukselta anteeksi. Onko tosiaan näin? Vai oliko vain sivullisten häijyilyä?
Asun paikkakunnalla, jossa lestadiolaisia on paljon. En ole heidän kanssaan läheisissä väleissä mutta jälkikasvulta saa kuulla haistattelua mennen tullen. Muutenkin ollaan kuin apinat tarhassa.
Kommentit (7)
Sanoisin tähän, että useimmissa tapauksissa se johtuu luultavasti siitä, että vanhemmilla ei ole aikaa olla kuuntelemassa, miten lapsensa käyttäytyy, kun kotona on oltava ruuan teossa ja pienimpiä hoitamassa. Siis tod näk vanhemmat eivät edes tiedä miten lapsensa käyttäytyvät, kun pää täyttyy kaikesta kotihommasta. Lapset kulkevat missä kulkevat.
Näin ainakin meillä oli kotona. Olen kymmenes lapsi kolmentoista lapsen perheessämme ja minua on vahdittu ulkona isompien sisarusten toimesta, kunnes olin vajaa kouluikäinen ja pärjäsin itsekseni ja pienempienkin seurassa. Ja näin oli lähes kaikissa tuntemissani vl perheissä; isommat hoitavat pienemmät ja äiti hoitaa taaperot ja vauvan. Isät tekevät pitkää päivää töissä elättääkseen alati kasvavan perheen (rikkaammissa perheissä tämä ei pitänyt paikkaansa mut meissä köyhissä perheissä..).
En osaa sanoa syyksi muuta ja tämä ei välttämättä edes pidä paikkaansa monessakaan tapauksessa mutta näin itse luulen asian olevan. Itse ihmettelen myös lasten käytöstä vieraillessani sisarusteni ja sukulaisteni isoissa perheissä. Ja huokaan helpotuksesta, kun itse en ole moiseen lapsirumbaan lähtenyt mukaan. Kyllä siinä jää vanhemmat tosi etäisiksi lapsilleen. Ja lapset kaipaa niin paljon henkilökohtaista huomiota vanhemmiltaan mutta sitä ei tuollaisissa lapsikatraissa valitettavasti pysty antamaan. Puhun kokemuksesta...
Anteeksi tästä tuli tosi epäselvä selostus, väsy jo painaa..
että varmaan kyse enemmän yksilöllisen ajan puutteesta kuin mistään muusta. Sehän ei toki olisikaan mikään ihme.
Sitten kuulin - omasta mielestäni - luotettavalta taholta, että lesta-nuori oli käyttäytynyt aivan kaamealla tavalla, aiheuttanut vaaraa ja siihen päälle nimitellyt ja haistatellut ja tämän nuoren ISÄ OLI OLLUT VIERESSÄ JA KUULLUT eikä ollut reagoinut mitenkään. Tähän samaan juttuun kuului tuo "saa anteeksi kun Jeesukselta pyytää". Ja jäin ihmettelemään...
Sitten kuulin - omasta mielestäni - luotettavalta taholta, että lesta-nuori oli käyttäytynyt aivan kaamealla tavalla, aiheuttanut vaaraa ja siihen päälle nimitellyt ja haistatellut ja tämän nuoren ISÄ OLI OLLUT VIERESSÄ JA KUULLUT eikä ollut reagoinut mitenkään. Tähän samaan juttuun kuului tuo "saa anteeksi kun Jeesukselta pyytää". Ja jäin ihmettelemään...
Olen lähes satavarma, että lestadiolaiset vanhemmat reagoivat, jos lapsensa käyttäytyvät huonosti. Tää on taas näitä juttuja, joita liikkuu.
Minäkin olen kuullut jutun, että lestadiolaisperheiden lapset saavat vapaasti laskea pulkalla vaikka autotielle, koska "Herra ottaa, Herra antaa, jos parhaaksi näkee". Eli ohje vanhemmilta olis, että "Herran haltuun vaan, tehkää mitä teette, Jumala tietää elämänne pituuden".. Aika paksua... Varmasti kukaan vanhempi ei halua lastaan menettää eikä lapsiaan näin ohjeista. Lapset saattavat keskenään laskea pulkalla vaikka mihin mutta tuskin siihen vanhemmilta on lupaa saati ohjeistusta.
Kuulin myös, että lestadiolaiset ovat kovia ryyppäämään. Jouduin silloinkin oikomaan käsityksiä...
T. se aiempi vastaaja, olinkohan nro. 4
Ehdottomasta käyttäytyvät paremmin kuin keskiverto muut. eivät kiroile, eivät ryyppää.
Mutta ihmisiä kaikki ovat, virheitä tekevät, mutta vähemmän kuin muut.
Suvaitsematonta aina haukkua lestadiolaisia, ja kateutta!
voin kertoa että loistavasti sujuu kiroilu,valehtelu ja toisen omaisuuden anastaminen/tuhoaminen, paremmin kuin 'ei-uskovilta' lapsilta, valitettavasti.Ja yleensä ilman minkäälaisia seuraamuksia. Tämä vaikeuttaa melkoisesti omien lasten oikeustajun kasvatusta, kun yrität keksiä miten selität miksi toiset eivät joudu vastuuseen teoistaan kun itse joutuu....
että tätä ei tietenkään voi yleistää, samanlaista käytöstä löytyy ihan mistä tahansa uskonto- ja säätyluokista! valitettavasti vain enin osa omista kokemuksista tällaisia... ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, sylettää vain toisinaan niin vietävästi! =D
ketään?