Lue keskustelun säännöt.
Parisuhdeväkivalta pahenee vain, mutta tuntuu oudolta hakea apua kun mies ei ole lyönt..
24.08.2010 |
olen tosi tyhmä kun mietin tälläoistä. Mies on 3v ajan harrastanut henkistä väkivaltaa, aina humalassa. Nyt kävi niin että hän kävi jo vähän käsiksi, ei lyönyt, mutta repi vaatteista, puristi niskasta ja piti åäätäni käsiensä välissä kun huusi minulle. Joka paikassa puhutaan lyömisestä, meillä väkivalta on enemmänkin henkistä..mutta nyt se alkoi jo menemään fyysisemmäksi, pistin pillit pussiin ja käskin miestä hakemaan apua. Onhan hyvä hakea apua jo nyt, ennenkuin olen mustelmilla. Henkisesti kyllä olen jo murtunut..
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
(huomasin että viesti olikin jo aika vanha. toivottavasti olet saanut apua tilanteeseesi).
Hei! Väkivalta hiipii yleensä pikkuhiljaa. Usein on ensiksi henkistä väkivalta, mutta se muuttuu fyysiseksi. Väkivallalla on myös tapana raaistua.
Tuo mitä kuvailet on väkivaltaa, ja se on rikos. Väkivalta on paljon moninaisempaa kuin vain lyömistä. Henkinenkin väkivalta on rikos, ja siitä voidaan tuomita. Sinulla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja arvostavaan, hyvään kohteluun.
Sinä tarvitsisit ensisijaisesti apua. Miehen hyvinvoinnista huolehtiminen ei ole sinun vastuullasi. Väkivalta ei usein lopu itsestään. Joka tapauksessa miehen tulee itse haluta muutosta, jotta väkivalta loppuisi. Alkoholi ei oikeuta väkivaltaa.
Voisitko hakea itsellesi apua jostakin? Esim. paikkakuntasi perheneuvolasta, terveyskeskuksesta, lääkäriltä tai mielenterveystoimistosta? Onko sinulla jotakin läheistä kuka ei syyllistäisi sinua ja kenen kanssa voisit jutella? Puhuminen auttaa.
Olisi tärkeää että saisit apua itsellesi. Myös turvakodeista saa apua. Olisi hyvä tehdä myös rikosilmoitus. Tuossa Naisten linjan sivuilla on hyvin kerrottu miten fyysisellä väkivallalla on tapana alkaa. https://www.naistenlinja.fi/fi/julkinen/tietoa+vakivallasta/vaaran+merk…
Voit myös soittaa Naisten linjalle ja jutella mieltäsi askarruttavista kysymyksistä 0800 02400, arkisin klo 16-20.
Myös rikosuhripäivystyksessä voidaan auttaa sinua: http://www.riku.fi/fi/etusivu/
Jaksamista Sinulle!