Olitko koskaan teini-iässä hoitamassa naapurin lapsia ja sait taskurahaa?
Kommentit (10)
Inhosin sitä happaman maidon hajua, pulautuksia, ällöttävää soseruokaa, huitovia käsiä ja sain hermoromahduksen vauvan itkusta. Taaperot oli idiootteja sössöttäjiä ja leikki-ikäiset rasittavia, "miksi, miksi, miksi, miksimiksimiksi". Koululaiset nokkavia ääliöitä typerien vitsiensä kera.
Vasta kun olin parikymppinen, aloin sietää lapsia. Ja kun olin 25+ aloin ymmärtää heidän käytöstään ja haluta oman lapsen.
mutta sukulaislapsia hoidin, ilmaiseksi.
olin 5v kun olin vahtimassa naapurien 1 ja 3 vuotiaita silloin tällöin lauantaisin. Ja ulkoilutin 1 vuotiasta usein.
13v hoidin usein naapurien lapsia, kun olin ekan kerran hoitamassa lapset oli 2kk ja 2v ikäiset.
jne.
noin 13-14-vuotiaasta lähtien. Naapurin ja tuttujen, äidin ja isän tuttujen jne.
naapurin 3v,2v ja vajaa 1v poikia,kun vanhemmat kävivät leffassa tai ulkona syömässä.
hoitamassa 1 ja 3 vuotiaita.
Ennen oli kaikki paremmin :) Nykyään ei ees 15 v saa hoitaa ketään, ku siitä tehdään ls- ilmoitus.
Eräässä tolpassa luki ilmoitus jossa haettiin lapselle hakijaa päiväkodista ja illalla oloa kunnes yh-äiti tulee kotiin ylitöistä, ei joka päivä..
Siihen aikaan oli tapana laittaa tolppiin ilmoituksia, nykyisen kaupan ilmoitustaulun sijaan.
Silloin sai ala-ikäinenkin hakea pois hoidosta, vanhemman kertoessa kuka hakee.
Sain tämän hakutyön ja olin iltaisin lapsen kanssa. Onneksi oli lähellä kotiani, vanhempien luona, sillä hoitamani lapsen kodissa en voinut juoda esim. kahvia koska ei ollut kahvijauhetta tai edes papuja. Ei ollut myöskään ruokaa, usein äiti neuvoi keittämään makaroonia lapselle illaksi.
Siihen aikaan ei ollut tapana ilmoitella sossuille kuten nyt tekisin. Jos köyhää oli niin oli ja elivät sen mukaan.
Maksuakin sain odottaa pitkään ja jopa jouduin pyytämään, äiti ei myöskään aina ollut ylitöissä vaan jossain työn jälkeen oluella... ja tuli vasta yöllä.
hoidin 14-15v iässä naapurini, Lapinlahden Lintujen Matti Jaarasen, kahta lasta :-)
sukulaislapsia, naapurin lapsia, isojen sisarusten kavereiden lapsia. vientiä oli:-)