Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietkö vielä ekaluokkalaisen kouluun?

Vierailija
24.08.2010 |

Vai meneekö itse? Meillä on ihan reipas poika,uskaltaa avata suunsa,ja on kavereita,mutta kuitenkaan ei halua mennä yksin vielä koulun pihalle odottelemaan. Isänsä tai minä on yleensä vienyt sit vähän ennen kun kello soi ja meneekin sit reippaasti sisälle muiden mukana. Onko muilla samaa? kun tuntuu ettei viitsi pakottaa menemään yksin jos se on kynnyskysymys. Tosin meillä ei koulu ihan naapurissa olekaan,matkaa reilut kaks km. Iltapäivällä on tullut koulun viereiselle tielle jossa odotan autossa. Jossain vaiheessa varmaan haluaa mennä itekin mutta harmi ettei samalla suunnalla ole kavereita menossa kouluun.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kevyen liikenteen väylät erotettu täysin autoliikenteestä koulun läheisyydessä. Tienylityksiä ei tarvita, on alikulkutunnelit.

Pienten, ja miksei isompienkin, koululaisten pahin vaaratekijä on toista koululaista autolla tuova vanhempi, luki jossain tuossa koulujen alkaessa...

Meilläkin koulun ympäristössä on kyllä sellainen härdelli aamuisin, että piti oikein erikseen opettaa lapselle miten selviytyy turvallisesti sinne koulun pihaan

Vierailija
22/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se autorumba koulujen liepeillä aamuisin on tosiaan kamala ja vaarallinen! Viekää kävellen tai bussilla, jos viette.

Oma kuopukseni aloitti nyt ekan ja kulkee itse bussilla kouluun. Pari ekaa päivää antoi saattaa, isoveljien kanssa tuli silloinkin kotiin. Tänään ilmoitti, että haluaa kävellä kotiin yksin, jotta saa rauhassa olla. Ei siis halua enää hakijaa, ei halua tulla helpolla bussiyhteydellä (matkaa 2 km) vaan haluaa olla kuten isommat sisarukset ja sen hänelle sallin.

En ymmärrä sitä, että jopa muutaman sadan metrin päässä asuvat lapset kuskataan autolla kouluun, isommatkin. Pieni liikunta tekisi vain hyvää lapsillekin ja koulun ympäristö olisi turvallisempi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se autorumba koulujen liepeillä aamuisin on tosiaan kamala ja vaarallinen! Viekää kävellen tai bussilla, jos viette.

Oma kuopukseni aloitti nyt ekan ja kulkee itse bussilla kouluun. Pari ekaa päivää antoi saattaa, isoveljien kanssa tuli silloinkin kotiin. Tänään ilmoitti, että haluaa kävellä kotiin yksin, jotta saa rauhassa olla. Ei siis halua enää hakijaa, ei halua tulla helpolla bussiyhteydellä (matkaa 2 km) vaan haluaa olla kuten isommat sisarukset ja sen hänelle sallin.

En ymmärrä sitä, että jopa muutaman sadan metrin päässä asuvat lapset kuskataan autolla kouluun, isommatkin. Pieni liikunta tekisi vain hyvää lapsillekin ja koulun ympäristö olisi turvallisempi kaikille.

Vierailija
24/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai meneekö itse? Meillä on ihan reipas poika,uskaltaa avata suunsa,ja on kavereita,mutta kuitenkaan ei halua mennä yksin vielä koulun pihalle odottelemaan. Isänsä tai minä on yleensä vienyt sit vähän ennen kun kello soi ja meneekin sit reippaasti sisälle muiden mukana. Onko muilla samaa? kun tuntuu ettei viitsi pakottaa menemään yksin jos se on kynnyskysymys. Tosin meillä ei koulu ihan naapurissa olekaan,matkaa reilut kaks km. Iltapäivällä on tullut koulun viereiselle tielle jossa odotan autossa. Jossain vaiheessa varmaan haluaa mennä itekin mutta harmi ettei samalla suunnalla ole kavereita menossa kouluun.

kuin se onnistuu helposti oman työmatkan ja pienempien pk:hon viennin ohessa. Koulumatkaa on 4km, ja bussilla kyllä pääsisi ihan helposti ja nopeasti.

Jos välillä tulee kotiin eikä mene ip-kerhoon, silloin tulee bussilla.

Vierailija
25/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten pakko on saattaa autolla. En kyllä lähde kävelemään ekaluokkalaisen ja eskarilaisen kanssa 4 km koulumatkaa. Busseja ei täällä kulje kuin muutama päivässä - kaikki eivät katsos asu kaupungeissa!

Meillä on onneksi hyvät liikennejärjestelyt, koululla, jalankulkijat ja pyöräilijät myös alikulun kautta.

Älkää viekö autolla! Se autorumba koulujen liepeillä aamuisin on tosiaan kamala ja vaarallinen! Viekää kävellen tai bussilla, jos viette.

Vierailija
26/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se autorumba koulujen liepeillä aamuisin on tosiaan kamala ja vaarallinen! Viekää kävellen tai bussilla, jos viette. Oma kuopukseni aloitti nyt ekan ja kulkee itse bussilla kouluun. Pari ekaa päivää antoi saattaa, isoveljien kanssa tuli silloinkin kotiin. Tänään ilmoitti, että haluaa kävellä kotiin yksin, jotta saa rauhassa olla. Ei siis halua enää hakijaa, ei halua tulla helpolla bussiyhteydellä (matkaa 2 km) vaan haluaa olla kuten isommat sisarukset ja sen hänelle sallin. En ymmärrä sitä, että jopa muutaman sadan metrin päässä asuvat lapset kuskataan autolla kouluun, isommatkin. Pieni liikunta tekisi vain hyvää lapsillekin ja koulun ympäristö olisi turvallisempi kaikille.

Elä sinä nillitä siellä. Sun lapsen takiako muut eivät saisi viedä lapsiaan kouluun? HAH!

Vierailija
27/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa ei kulje busseja 15 välein, ei edes kerran tunnissa.. Ja toiset vievät siinä samalla pikkusisaruksia päivähoitoon ja jatkavat matkaa siitä töihin, kauaksikin. Tajutkaa nyt, että tilanteita on erilaisia.

Älkää viekö autolla! Se autorumba koulujen liepeillä aamuisin on tosiaan kamala ja vaarallinen! Viekää kävellen tai bussilla, jos viette.

Vierailija
28/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan niin kauan, kun vaan itse haluaa. Kyllä lapsi saa kokeilla omin päin menoa heti, kun huksii, ei tämä ole mikään reippauskysymys.

Muistakaa, että monessa maassa lapsia ei edes SAA päästää yksin koulumatkalle vielä alaluokilla.

Vierailija
29/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei saatettu kuin ekana päivänä.

Meillä on tosi turvallinen ja lyhyt koulumatka, n. 300 m, ei kadun ylityksiä.

Monesti koululaiset lähtevät (tai lähtivät jo silloin ekalla) koulutielle samaan aikaan kun lähden viemään kuopusta autolla päiväkotiin, mutta haluavat silti mennä itsekseen kävellen.

Meillä on tarkka ohjeistus siitä, miten autolla tuotavat lapset tulisi jättää, eli läheiselle parkkipaikalle jossa pääsee ympäri ilman peruuttamista. Silti on kerrassaan hämmästyttävää kuinka vanhemmat, etenkin miehet, rikkovat tätä sääntöä ja vievät lapsen koulun portin eteen. Siinä sitten syksyn hämärässä 3-4 autoa sinksailee siinä portilla ja vaahtosammuttimen kokoiset ekaluokkalaiset siellä seassa. Ja tämä n. 50 m kävelyn "säästämiseksi".

Vierailija
30/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö kulki jo eskarista silloin tällöin yksin kotiin sen jälkeen kun täytti 7v ja matkaa oli noin 1km (melkein koko matka tosin hiekkatietä puistometsän läpi, yksi pieni sivutie oli ylitettävänä.) Ja liikkahallille 100m päähän kulki itse jumppakerhoon ja takaisin. (Kännykkä tytöllä oli aina mukana, kun yksin liikkui)

Kouluun on matkaa noin 200m eikä tenava joudu edes ylittämään yhtään katua. Mä näen keittiön ikkunasta koululle saakka :P

Vierailija
31/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parempi viedä kouluun ja odottaa omaa selviytymistä vasta myöhemmin, kun muut kouluasiat sujuvat jo rutiinilla.

Vien toistaiseksi kouluun. Aika turvallinen matka. Yksi liikenteeltään rauhallinen asuinalueen tie täytyy ylittää.

Enkö ole tällä hetkellä töissä, vaan hyvin on mulla aikaa viedä ja mennä vastaan

Vierailija
32/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siellä ne autot vaan seikkailee kävelytiellä

koulun takana, että pääsevät lähemmäs eskarin ovea. Idiootit!

No, kerran yksi isä ajoi todella lujaa moottoripyörällä suoraan eskarilaisten hiekkalaatikon viereen!

No, onhan se nyt mageeta näyttää pojan kavereille:)

Vierailija
33/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kun kommentoitte. Oliskin matkaa muutama sata metri,ihana tilanne. Mutta ei tämä reilut kaks km oo mikään matka pyörällä taittaa ja monesti mennäänkin pyörällä,eskariinkin mentiin. Mut jätän pojan koulun pihalle jatkossakin ja kun niin haluaa saa mennä yksin. Meilläkin nuorempia sisaruksia(joita kotona hoidan) mut miehellä aamu- ja iltavuoroja ja vapaita siihen päälle,niin kuskaaminen onnistuu ihan ok. Vielä poika ei haluais jäädä odottelemaan koulun alkua yksin vaan haluais että odotellaan kellon soittoa. Viedäänkin niin että ei joudu odotella käytännössä ollenkaan. ap

Vierailija
34/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullaan viemään varmaan koko syksyn ajan. Olen joka tapauksessa itse vauvan kanssa kotona eikä ekaluokkalainen halua kulkea yksin. Matkaa on n. 2km ja reitti on turvallinen (ei yhtään kadun ylitystä) mutta lapsi on todella arka. Eli annetaan aikaa opetella kulkemista sitten kun on siihen valmis. Aamuisin koulun pihalla katson, että ystäväperheen lapsi on myös saapunut (haluaa tulla yksin; vanhempia hieman "jännittää"). Ja lupasin myös katsoa yhden toisen melko aran pikkukaverin perään, kun ensi viikosta alkaen kulkee itse kouluun (ei haluaisi yksin odotella pihalla kellon soittoa, joten tulee pihalla meidän luokse).

Vierailija
35/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä haluias niin mutta tänään meni jo reippaammin. Ja sanoin että ei käytännössä joudu odotella lainkaan kun muutenkin viedään niin et kellot suurinpiirtein soi samantien. Olisko se nyt ihan kamalaa jos joku isä tai äiti siellä pihan laidalla seisoskelis? On siellä odottelijoita muitakin kun esim. käy hakemassa koulusta. Onko se sit syy alkaa kiusaamaan jos jollakin lapsella vanhempi poistuu autosta kun tuo lapsen kouluun? ap

Vierailija
36/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just noin meilläkin vaikka poika ei ole edes kovin arka. Tarvii vain sen että saa itse sanoa että on valmis. Ootko sinä ainoa vanhempi joka niin tekee teidän koulussa? ap

Vierailija
37/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien niin pitkään kun poika itse haluaa. Uskon että kertoo sitten minulle kun on itse valmis menemään yksinään. On siellä vielä monia muitakin jotka satetaan kouluun.

Minä itse pienenä jostain syystä koin hyvin vaikeana kouluun menemisen yksin. Teimme sitten äitini kanssa niin että hän saattoi minua ensin koulun pihalle ja odotti että kello soi, sitten ei enää odottanut kelloa vaan saatoi vain pihalle. Vähitellen koulun pihan rajalle, koulun tie risteykseen, edelliselle suojatielle yms. Sain totutella koulumatkaan vähitellen eikä pieni lisä yksin käveltävään matkaan tuntunut ylivoimaiselta. Kun lopulta joskus marraskuussa lähdin ensimmäisen kerran yksin kouluun kotoa muistan että tunne oli hieno ja oli ylpeä siitä että uskalsin mennä yksin. Minulla vain totuttelu vei pidemmän aikaa kun kavereilla.

Vierailija
38/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavat yhdeksän vuotta.

Koulumatka on liki 20km. Bussia ei reitillä kulje, joten vaihtoehtoja ei ole.

Mutta tämä onkin meidän valintamme. Kyyditsemme, koska emme valinneet lähikoulua.

Vierailija
39/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin 3 päivää, sitten tyttö totesi että "älä äiti enää". Matkaa on 1,5 km.

Vierailija
40/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pihalla on toistakymmentä vanhempaa saattamassa pieniä koululaisiaan (ja odottamassa kellon soimista). Ja sama juttu iltapäivällä. Saa nähdä muuttuuko tilanne ensi viikolla (meillä koulut alkoivat vasta viikko sitten), kun monilla varmaan loma loppuu. Joten olen ehkä pian ainoa, joka lastaan on saattamassa. =)

36

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän