Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietkö vielä ekaluokkalaisen kouluun?

Vierailija
24.08.2010 |

Vai meneekö itse? Meillä on ihan reipas poika,uskaltaa avata suunsa,ja on kavereita,mutta kuitenkaan ei halua mennä yksin vielä koulun pihalle odottelemaan. Isänsä tai minä on yleensä vienyt sit vähän ennen kun kello soi ja meneekin sit reippaasti sisälle muiden mukana. Onko muilla samaa? kun tuntuu ettei viitsi pakottaa menemään yksin jos se on kynnyskysymys. Tosin meillä ei koulu ihan naapurissa olekaan,matkaa reilut kaks km. Iltapäivällä on tullut koulun viereiselle tielle jossa odotan autossa. Jossain vaiheessa varmaan haluaa mennä itekin mutta harmi ettei samalla suunnalla ole kavereita menossa kouluun.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taistellaan tkaksikyytioikeudesta,oli mukamas kesän aikana matka lyhentynyt.isot sisaret on päässeet taksilla,kun tulee 3km täyteen. noin pitkää matkaa en päästä yksin kulkemaan vielä

Vierailija
2/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten halusi mennä itse. Matkaa ei kyllä ole nimeksikään. Meillä on ekaluokkalaisilla kummit jotka ilmeisesti tulee heti lapsen luo kun tulee pihaan. Ovat kai kolmasluokkalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi pojasta kiinni, niin saisin varmaan viedä ja hakea ainakin jouluun asti.

Ei, ei. Totesin kolmantena koulupäivänä että vaikka se tuntuu vaikealta niin se askel on kutienkin otettava jossain vaiheessa, ja se oli sama tehdä heti silloin.

Hyvin on poika kulkenut matkat ihan itse, eikä valita.

Vierailija
4/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuorempi menee tokalle. Esikoinen on silloin viidennellä.

Kouluun on 15 kilsaa, enkä halua ekaluokkalaisen kulkevan vielä bussilla.

Vierailija
5/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatka on noin puoli km, eikä siinä ole vaarallisia teiden ylityksiä. Lopetan viemisen, jos lapsi niin toivoo, mutta muuten tulen viemään ainakin parin kuukauden ajan.

Aamulla koulun pihalla olen nähnyt itkeviä lapsia, jotka ovat joutuneet itse selviämään koululle. Jopa vaikka vanhempi hoitaisi pienempää sisarusta kotona!!! Tiedän, että yhdelläkin on vaarallinen koulumatka ja nyt jo kulkee yksin! Toinen joutuu selviämään aamuheräämisestä asti yksin! Lapsi saa traumoja, mutta vanhempien mielestä lapsi vain karaistuu. Näkisivät itse aamulla, että miten lapsi itkee selvittyään koulun pihalle!!!

Vierailija
6/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tyttö on reipas, koulumatka jännittää (muutama tienylitys) ja on luvattu, että saa itse sitten sanoa, kun uskaltaa yksin kulkea.

Emme ehtineet kesän aikana harjoitella koulumatkaa, joten tämä on OK.

Vierailija
7/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen että itse sanoo että "älä äiti enää saata kouluun". Koulu on työmatkan varrella ja myöhempään menot vie iskä kun ei haluta aamulla jättää yksin hengailemaan kotiin.

Vierailija
8/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parempi viedä kouluun ja odottaa omaa selviytymistä vasta myöhemmin, kun muut kouluasiat sujuvat jo rutiinilla.

Vien toistaiseksi kouluun. Aika turvallinen matka. Yksi liikenteeltään rauhallinen asuinalueen tie täytyy ylittää.

Vierailija
9/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilemme koulun ohi jonne ekaluokkalainen jää. Pienempien sisarusten kanssa jatkamme matkaa puistoon. Iltapäivällä koululainen tulee yksin kotiin, koulu loppuu päiväuni aikaan enkä pysty hakemaan. Hyvin on sujunut.

Vierailija
10/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa 400 m ja yksi suojatienylitys. Minusta on mukava kävellä lapsen kanssa siihen ja jatkaa sitten vasta autolla töihin.

Vierailija
11/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatka on noin puoli km, eikä siinä ole vaarallisia teiden ylityksiä. Lopetan viemisen, jos lapsi niin toivoo, mutta muuten tulen viemään ainakin parin kuukauden ajan. Aamulla koulun pihalla olen nähnyt itkeviä lapsia, jotka ovat joutuneet itse selviämään koululle. Jopa vaikka vanhempi hoitaisi pienempää sisarusta kotona!!! Tiedän, että yhdelläkin on vaarallinen koulumatka ja nyt jo kulkee yksin! Toinen joutuu selviämään aamuheräämisestä asti yksin! Lapsi saa traumoja, mutta vanhempien mielestä lapsi vain karaistuu. Näkisivät itse aamulla, että miten lapsi itkee selvittyään koulun pihalle!!!

kaikki ihmiset vaan ympärillä vaan sanovat "kyllä se lapsi itse osaa mennä kun täytyy osata" ja meillä on tosi vaarallinen pitkä koulumatka. Olen työttömänä nyt sen vuoksi että saatan lasta kouluun, elämme vain miehen palkalla...

Vierailija
12/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatka on noin puoli km, eikä siinä ole vaarallisia teiden ylityksiä. Lopetan viemisen, jos lapsi niin toivoo, mutta muuten tulen viemään ainakin parin kuukauden ajan. Aamulla koulun pihalla olen nähnyt itkeviä lapsia, jotka ovat joutuneet itse selviämään koululle. Jopa vaikka vanhempi hoitaisi pienempää sisarusta kotona!!! Tiedän, että yhdelläkin on vaarallinen koulumatka ja nyt jo kulkee yksin! Toinen joutuu selviämään aamuheräämisestä asti yksin! Lapsi saa traumoja, mutta vanhempien mielestä lapsi vain karaistuu. Näkisivät itse aamulla, että miten lapsi itkee selvittyään koulun pihalle!!!

Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta viedä vaikka kuinka haluja olisi. Taksia, et saa koska matka liian lyhyt. Bussilla ei voi mennä koska liian hankala matka mahd vaihtoineen. Vaikka kävelymatkakin on pitkä ja hankala on se se ainoa vaihtoehto. Lapsen on vain selvittävä siitä itse. Kaikilla ei ole mummuja/vaareja/kummeja auttamassa arjessa. Ikävää se on on mutta pakko mikä pakko. Onhan pienen lapsen vanhemmilla oikeus työajan lyhennykseen, mutta kaikilla ei ole siihenkään varaa tai se ei auta asiassa.

Näin esimerkiksi meillä. Molemmat vanhemmat aloittavat työt aikaisin (toinen klo 7 ja toinen 7.45) ja siihen työmatkat päälle. Klo 7 menevä vanhempi kulkee autolla (pitkä työmatka), toisella ei ole autoa käytössä. Ekaluokkalainen poika joutuu kävelemään yksin kouluun reilu 2km hankalaa reittiä (tienylityksiä 3, työmaan vierustaa jossa liikennettä ym). Julkisilla joutuisi vaihtamaan bussia matkalla. Koulukyytiä emme saa (taksia tms). Bussilipun sai koululta mutta sitä ei voi hyödyntää kun ei mene kasin aamuina (joka päivä kasin aamuja) bussia suoraan koululle. Ei meillä ole muummeja/kummeja auttamassa aamuissa. Molemmat vahemmat saisi lyhennetyn työpäivän mutta vain iltapäivästä olisi mahd lyhentää.

Ikävää se on mutta pakko mikä pakko.

Vierailija
13/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kohtalaisen vaarallinen koulumatka, pituutta reilu 2 km. En päästä 1. luokkalaista kulkemaan tuota vielä itse.

Vierailija
14/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie. Koulumatka, n. 5 km, taittuu alle 10 minuutissa bussilla. Lapsi kävi samassa rakennuksessa esikoulunsa ja kulki eskarin kaksi viimeistä viikkoa itse bussilla, joten tuttu reitti. Bussissa (vaikkei ole koulubussi) myös paljon lapsen koulukavereita.

Vierailija
15/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään tulee kotiin naapurimme ja parhaan kaverinsa kanssa, pääsivät siis samalle luokalle.

Matkaa n.800m.

Vierailija
16/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole töissä tällä hetkellä, joten kuljettaminen on helppoa.

Vierailija
17/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asutaan kehä I:n kupeessa.

Viedään autolla. En tiedä koska kuljettelu loppuu, koska pienin sisarus menossa vasta 5 vuoden päästä eskariin, joka koulun tiloissa. Häntä kuitenkin taas sitten kuskataan ja samalla pääsee koko jengi.

Jos olisi yksi lapsi, niin varmaankin kolmasluokkalaisen voisin päästää yksin bussilla liikkumaan. Bussi lähtee aivan kotimme vierestä ja pysähtyy 100 metriä koulusta.

Vierailija
18/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on toista koululaista autolla tuova vanhempi, luki jossain tuossa koulujen alkaessa...

Meilläkin koulun ympäristössä on kyllä sellainen härdelli aamuisin, että piti oikein erikseen opettaa lapselle miten selviytyy turvallisesti sinne koulun pihaan

Vierailija
19/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika halusi jo ekana päivänä mennä yksin, saatoin tietty kuitenkin. Ekana päivänä tuli yksin kotiin ja sen jälkeen kulkenut matkat yksin. Asumme koulun lähellä matkaa n. 500 m eikä tien ylityksiä!

Vierailija
20/41 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtee samaan aikaan aamupäiväkerhoon kun minä töihin. Eli osan matkaa kuljemme yhdessä kun menen bussille. Katson tien ylityksen perään luotan lapseen, mutta en autoilijoihin valitettavasti.

Tuommoinen pikkupirpana näkeekö ne sitä edes sinne ratintaakse.

Eli lapsi menee suurimman osan matkaa yksin tai isosiskon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi