Raskaus ja lääkkeet
Hämmästyttää miten erilaisia neuvoja eri lääkäreiltä saa. Odotin esikoista 2006 ja silloin kiellettiin refluksiin tarkoitettu närästyslääke sekä suun kautta otettavat allergialääkkeet. Ummetukseen kehotettiin ottamaan pellavansiemen rouhetta. Osa neuvolan lääkäreistä kieltää pellavansiemenet, mutta omani suorastaan käski ottaa sitä, kun ummetus oli niin paha.. Viikko tai parikin meni kakkimatta. Nyt kun olen raskaana, saan ottaa närästyslääkettä sekä allergiaan Zyrtekiä.. Onko tiedot sivuvaikutuksista muuttunut vai johtuuko lääkärin vaihtumisesta? Olen vähän hämmentynyt. Lisäksi mieheni sisko sai syödä fetaa ja maksalaatikkoa kohtuudella odotusaikana ja minulta sen on täällä lääkäri kieltänyt.. Alueellisia erojakin siis on. Mieheni sisko asuu Oulussa ja itse asun Turussa.
Kommentit (2)
sekä lääkkeissä että ruokavaliossa. Neljässä vuodessa ehtii tulla paljon uutta tietoa. 2008 raskaana ollessa en saanut syödä ollenkaan maksaruokia, nyt saa syödä kohtuudella maksamakkaraa ja -laatikkoa. Mutta paikkakuntakohtaisissa ohjeissa on tosiaankin pieniä eroja.
Suosituksen muuttuu vuosien varrella varmasti on myös lääkäri- ja paikkakuntakohtaisia erojakin. Lääkkeitä tutkitaan ja todetaan, että ne eivät raskautta haittaa. Siksi ne saattavat päästä pois pannasta. Nykyäänhän on sallittua syödä buranaakin raskauden kahden ekan kolmanneksen aikana. Vielä reilu pari vuotta sitten se oli kiellettyjen listalla.