Minkä ikäisenä lapsesi on osannut kertoa sukunimensä?
Tyttäreni (4 v.) oli tänään tanssikoulussa ja siellä oli toinenkin lapsi, jolla sama etunimi kuin omalla tyttärelläni ja opettajan nimilistassa oli vain yksi tämän niminen lapsi (eli oma tyttäreni). Tanssiopettaja ei sitten ollut uskonut tytärtäni kun tämä sanoi olevansa kyseinen henkilö, koska tämä toinen lapsi ei tiennyt sukunimeään ja väitti myös olevansa tämän listassa mainitun niminen.
(Ja mistäkö tiedän, että juuri oman tyttäreni nimi on listassa? Ekalla kerralla olin seuraamassa tanssituntia ja hänen nimensä mainittiin.)
Harmi, että oma lapseni kertoi tästä vasta kotimatkalla suuren harmituksen vallassa niin jää asian selvittäminen seuraavaan kertaan. Oli mennyt tanssitunti tuon takia pilalle. Sanoin vielä varuiksi, että näyttäköön oman juomapullonsa, siinä lukee niin etu- kuin sukunimi jos tulee vielä epäselvyyksiä henkilöllisyyden suhteen.
Itse olen yllättynyt ettei 4-vuotiaat tiedä sukunimeään. Meillä on jo pari vuotiaana kunnolla puhumaan opittuaan osannut kertoa koko nimensä.
Kommentit (4)
Tosin sanoi sukunimen aluksi hieman erikoisesti, mutta se onkin kyllä kaikille aika vaikea nimi.
mutta koska sukunimi lausutaan kolmena kirjaimena, ei aikuiset yleensä sitä tajua vaan vänkäävät, että ei täältä listalta löydy, mutta missä olisi "lausuvat sukunimen kuin se kirjoitetaan". Lapsi ei sitä tunnista omakseen, ja soppa valmis.
Meidän pimu on luetellut sukunimensä jo kaksi vuotiaana, hiukan alle 3-vuotiaana.. Koko nimensä toisia nimiä myöden on osannut jo kolmen vanhana. Myös minun sukunimeni osaa sanoa, vaikka on vaikea. (Meillä on eri sukunimet) Liikkarissa kun piti esitellä oma vanhempansa, muut sanoivat etunimen, mutta meidän neiti pamautti minun sukunimeni.. Oli porukalla hauskaa, kun meillä ollaan niin "virallisia" ,että ihan sukunimellä pitää omaa äitiä kutsua. On kutsunut minua ja isäänsä myös etunimillä 2-vuotiaasta saakka, jos on paljon isejä ja äitejä paikalla.
Ei ole mitenkään epänormaalia, jos tuon ikäinen ei vielä tiedä. Kunhan ekalla luokalla jo tietää, niin hyvä :)