Voiko pyykinpesukoneen homepilkut olla syynä sairauskierteeseen?
Tuli mieleen kun perhe on sairastellut nyt tosi paljon ja talossa ei pitäisi olla hometta, niin voiko esim. pesukoneessa olla hometta joka vaikuttaa perheen terveystilanteeseen. Jos esim. pesukone on liki viikon käyttämättä ja pesen pyykkiä niin seuraavien koneellisien pyykit haisevat ummehtuneelle. Itse pesukone on vain muutaman vuoden vanha.
Kommentit (7)
Tuo zeoliittihan on kuin savea joka kertyy koneen sisään ja tosiaan aiheuttaa ummehtunutta hajua.Käytätkö koskaan 90-asteessa konetta tyhjänä? Jos aina pesee 40-asteen pyykkiä,saattaa myös ihorasvaa kerty koneen seinämiin. En usko kyllä pesukoneen sairastelukierrettä aiheuttavan vaikka olisi homepilkkuja.
Pyöritän konetta tyhjänä 90-asteisena parin kuukauden välein. Millä muulla keinolla zeoliitin saisi pois? Ihan kauheeta kun haju tarttuu puhtaisiin vaatteisiinkin.
kuulemma viinietikalla. pari desia koneeseen ja kuuma ohjelma pyorimaan.
En tieda tehoaako homeeseen, mutta hajujen pitaisi poistua.
vaikka laitoin sitruunahappoa, eikä pesuaineissa ollut zeoliittia. Sitten huomasin puhdistaa luukun (edestä täytettävä) tiivisteet! Ne oli aivan täynnä hirveetä mömmöä, jaiks! Oliko stten sitä zeoliitia vanhalta ajalta, vai muuta kertymää... Ne kun huolella putsasin ei enää haise!
mutta tarkistakaa sen sijaan ilmanvaihto. Sisäilman laatuun vaikuttaa toimiva / toimimaton ilmanvaihto todella paljon. Ei tarvita homettakaan jos ilma seisoo sisällä, sairauskierteeseen saattaa joutua.
sihti (vai mikä sen nimi on) sen pitäisi löytyä luukku koneen ulkopuolelta alaosasta.
Kannattaa myös pestä kuumimmalla sallitulla ohjelmalla kone silloin tällöin, lähtee zeoliitit pois
Jätäthän luukun auki pyykäysten välillä?
Sihtiä olen putsannut ja jätän luukun auki. Kerran se tosin jäi kiinni lomamatkan ajaksi ja ilmeisesti koneessa oli vielä kosteutta sillä silloin homepilkut ilmestyivät.
Mietin että mistä ummehtunut haju tulee, mikä siellä koneessa sen voi aiheuttaa. Jos olisi mahdollista että siellä on jotain homeitiöitä jotka tarttuu vaatteisiin joita sitten puen lasten päälle, niin tilanne olisi kyllä aika huono ja luulen että sellaisesta olisin aiemmin kuullutkin.
ap