Liian pieni vauva?
Heips, Kuinka tarkaan vauvan paino pystytään kohtuun arvioimaan? Olen 36 viikolla raskaana ja lääkäri totesi lapseni olevan liian pieni. Paino arvio vain 1,800kg Mitään ongelmia ei missään raskauden vaiheessa ole ollut, eikä rakenneultrassakaan löytynyt mitään. Kysymys siis kuuluu et onko lapseni vain pieni vai onko jotai pahasti vialla? Itselläkin pituutta vain n,154cm
Ymmärsin lääkärin puheesta että pituutta on normaalisti mut ei painoa.
Terv. Huolestunut
Kommentit (21)
pienikokoisina. Esikoinen 2880 g syntyi vko 42 ja kuopus 2200 g vkolla 37 syntyi. Virtauksessa todettiin kuopuksella ongelmia loppuraskaudessa jonka vuoksi leikattiin jo viikolla 37. Sama ongelma ollut varmaan esikoisellakin, sitä vaan ei tajuttu silloin seurata ja kuopusta seurattiin tarkemmin. Nyt molemmat jo koululaisia, vieläkin luokkansa pienimpiä, mutta terveitä lapsia. Mitään syytä ei koskaan selvinnyt miksi saan pieniä lapsia.
aikaan rv36 painoarvio 2200g, vauva painoi syntyessään rv41+2 3020g, eli pieni viikkoihin nähden.
On aina ollut pieni ja hoikka, mutta terve ja vähintäänkin ikäistensä tasolla kehityksessä aina, jokainen lapsistamme, sattuvat vaan olemaan pieniä.
Samoin kaksi isompaa lasta, vaikka syntyivät reilusti la:n jälkeen, ei syntymäpainot silti olleet kuin 3300g ja 3470g (tämä raskaus meni 2 viikkoa yli), eli jos olisivat syntyneet la:n aikaan, olisivat varmasti olleet paljon pienempiä. Toiset vaan on pienempiä.
Ei tarkoita välttämättä sitä, että olisi mitään vialla.
Painoarvio tehtiin ultras. Istukan virtaukset on kunnossa, sydän äänet on hyvät, liikkeet tuntuu. Verikokeistakaan ei luultavasti mitään ole löytynyt.(ei ole otetttu sairaalasta yhteyttä) Rakenneultras ei tehty mitää havantoja poikeavuudesta. Laskettu aika siirty n,2 viikkoo aikasemmaks. Niskaturvotusta ei ollu, joi ja pissas normaalisti jne.
Päälisin puolin kaiken pitäs olla kunnossa, mut huolestuttaa silti hirveesti.
Onhan kyse ekasta lapsesta.
Lohduttaa kuulla etten ole ainoo jolla on pieni vauva todettu. Toivotaan ny et saadan kukin terve taapero elämäämme:)
Itse tosin olin vain 2,890kg syntyessäni (10 päivää yli aikasena)
Terv. Huolestunut
Tehtiinkö sinulle lapsivesipunktio vai otettiinko nyt uusi verikoe? Minulle tuo punktio tehtiin ja nyt odottelen sydän syrjällään tuomiota. Tänään tai huomenna tulee tieto kromosomitestin pikatuloksesta, odottelen kuin viimeistä tuomiota.
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!
T. Kohtalotoveri
Ei oo viellä otettu. Perjantaina on uusaika sillo varmaa tekee lisä tutkimukssii. Kyllähän tää odottelu ja miettiminen käy tuskaliaaks. Luulen silti et kaikki on kunnossa nii meillä ku teilläki:) Ei oo vauvalle hyväks jos äippä kävelee pitkin seinii. Ollaa niinku ei oltaskaa vaikka se onkin vaikeeta
T. Huolestunut.
huomattiin minun olevan liian pieni. Vaikeampaa se oli silloin painoarvioita tehdä, n. 30 vuotta sitten. Mutta lääkäri oli oikeassa, olin pieni kirppunen. Äitini leikattiin heti piakkoin sen jälkeen lääkärit arvioivat painoni.
Synnyin rv 36+ jokunen päivä päälle, olin 1620g ja 45cm
Syyksi löytyi pahoin kalkkeutunut istukka.
Äitini tupakoi raskauden aikana.
Olen normaali, elämässä hyvin pärjännyt nainen. Lapsia olen saanut (ei siis tupakointi vaikuttanut minun hedelmällisyyteeni, onneksi)
Ymmärsin, että vakvasta asiasta oli kuitenkin kyse, eli jos mutsia ei olisi leikattu, en ehkä olisi selvinnyt raskautta loppuun asti hengissä mahassa.
Ja painoarviotkin heittelee aika paljon. Esikoisesta en muista, mut tokasta painoarvio 2 viikkoa ennen syntymää oli 3,2kg väitin kyllä kivenkovaan lääkärille, ettei ole niin pieni. Ei sit ollut, oli syntyessään 4,5 kg ja en usko tuollaista painoa saaneen 2 viikossa.
Kuopuksesta lääkäri totesi, et nelikilonen on, seuraavana päivänä syntyi, niin painoa oli 3,6kg
Meillä vauva parisen viikkoa mitoiltaan jäljessä ja saatiin kontrolliaika parin viikon päähän. Vauva oli kasvanut kyllä, mutta edelleen sen pari viikkoa jäljessä. Rakenteet ja kaikki muu vaikuttaa olevan kunnossa, vain koko on pieni.
Kaksi edellistä lastani ovat myös tosi pienikokoisia, mutta raskauden aikana ei kuitenkaan heidän kasvussaan ole vielä ollut mitään ongelmia. Olen myös itse melko pieni.
Nyt sitten seuraillaan muutaman viikon välein ja toki olen huolissani. Mitään verikokeita tai muita minulta ei ole otettu eikä passitettu sairaalaan tutkimuksiin.
Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?
Jälkeenpäin todettiin, että istukassa oli ollut jotain vikaa. Lapsi syntyi keskosena ja niihinkin viikkoihin nähden ihan liian pienenä, mutta on nyt terve ja vilkas leikki-ikäinen.
Paljon tsemppiä sinulle, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Rv 38+5. En tupakoinut raskausaikana tms.
Vauva vain oli pieni.
Kuopus olikin sitten jo isompi. 3400g. Ja syntyi myös rv38+5
esikoisesta painoarvioissa. Ja koko ajan sanottiin, että iso vauva tulee reilusti yli 4 kg tulee olemaan syntymäpaino.
Vielä ennen syntymään kätilö koitti vatsan päältä ja kuulemma ainakin 4.5kg vauva tulossa.
No poika syntyi 39+5 ja painoi 3.5kg, sanottiin, tää olikin näin pieni. Kakkosesta ei tehty arvioita ja syntyi 40+4 painoa 3.5kg. Nyt ihan jännittää mitä kolmas painaa =)
Ultralla? Käsin?
Mitä rakenneultrassa painoksi arvioitiin? Tai vastasiko koko viikkoja? Millaisella laitteella se tehtiin?
Puoli kiloa heittoa arviossa saattaa olla helpostikin.
Minä hakeutuisin nyt heti yksityiseen ultraan hakemaan toisen mielipiteen!
Viikkoja 36+4, painoarvio tehtiin ke 18.8. Jorvissa synnytystapa-arviossa jossa lääkäri arvio ultralla painoksi vain 1855 g. Aivan liian pieni kuulemma. Heti seuraavaksi päiväksi järjestyi aika lisätutkimuksiin. Lapsivesipunktio tehtiin ja virtaukset tutkittiin. Virtaukset ja sikiön sydänkäyrät kunnossa, myöskään istukan vajaatoiminnasta ei ollut kyse. Lapsivettä ei ole paljon, mutta ymmärsin että normaalin rajoissa kuitenkin. Nyt sitten odottelen kauhun sekaisin tuntein kromosomitutkimuksen pikatestin tulosta. Sikiön pieni koko voi johtua kuulemma 5-10 %:n tod.näk. myös kromosomipoikkeavuudesta. Yksi mahdollisuus on myös että vauva on vaan pieni, jokainenhan me olemme yksilöitä alusta lähtien. Pituutta ei minullakaan ole kuin 156 cm ja painoa oli ennen raskautta 52 kg ja nyt reilu 60 kg.
Voin kertoa, että tuosta päivästä lähtien en ole öitäni nukkunut kun niin paljon huolettaa ettei lapseni olekaan terve. Kahdessa edellisessa ultrassa ei todettu mitään poikkeavaa, raskaus on edennyt normaalisti ilman mitään sen kummempia vaivoja.
Olen lukenut todella paljon netistä tästä aiheesta ja ne ovat hieman tuoneet lohtua. Vain muutamassa tapauksessa sikiön pieni koko on ollut merkki vakavammasta, esim. down syndroomasta tai muusta kromosomipoikkeavuudesta.
Tehtiinkö sinun kohdallasi painoarvio käsituntumalla vai ultralla?
Voimia sinulle, tiedän mitä käyt läpi! Toivottavasti lapsemme kuitenkin syntyvät terveinä *halaus*
rv 36 ultralla ja käsituntumalla, arvio oli "nippanappa 2000g".
Poika syntyi rv 40+0 ja mitat olivat 53,5 cm ja 4005 g. Esikoisesta oli kyse. Eli reilunkokoinen ja terve poika meillekin tuli.
Tsemppiä!!
kuopusta seurattiin äitipolilla, koska Sf-mitta oli niin pieni. Kokoarvio oli 36 vkon ultrassa 2,2 kg. Tyttö syntyi 40+1 ja painoi 2,75 kg. Esikoinen (tyttö myös) syntyi 38+1 ja painoi 2,8 kg. Äitipolilla mitattiin virtauksia ja seurattiin sydänääniä, mutta mitään syytä vauva pienelle koolle ei löydetty. Lähinnä oltiin vain sitä mieltä, että siro koko johtui minusta. Olen 168 cm ja painan 48 kg. Molemmat tytöt olivat syntyessään 48 cm ja tällä hetkellä pituudessa 0-käyrällä. Meidän tyttö oli tietenkin hieman isompi kuin teidän, mutta mitään paniikkia ei ainakaan meillä lietsottu. Liikkeitä kehoitettiin seuraamaan tarkasti, mikä ei tämän kuopuksen kanssa ollut ongelma, se kun liikkui kokoajan. Tsemppiä loppuraskauteen!
Minä sain eilen tietää lapsivesipunktion loputkin tulokset ja kaikki olivat normaalit. Eli mitään syytä sikiön pienelle koolle ei ole toistaiseksi löydetty. Perjantaina uusi kokorvio ja jos pieni edelleen niin sitten kai uusi lapsivesipunktio josta katsotaan keuhkojen kypsyys. Jos ovat kypsät niin sitten harkitaan josko vauvan olisi parempi kasvaa kohdun ulkopuolella.
Kirjoittelehan mikä tilanteestasi kun jotain taas selviää!
oli myös liian pieni vauva.
Seurattiin ja painoarvio oli likeemmäs samoissa kun sinulla noilla viikoilla.
Se lääkäri joka viimeisen painoarvion teki,
sanoi vaan että tulee yhtä pieni ja kaunis tyttö kun äitinsä :D
Syntyessää painoi sitten 2,6kg 39+4.
Ei mitään ongelmia,ottanut oman ikäisensä kiinni ja nyt normaalikokoinen.
Pojan kanssa kaikki ok,
ei ollut pienipainoisuutta. Syntyessään 3340g 40+0.
kolmatta odottaessa ollaan taas joutumassa seurantaan,
sf-mitta ihan liian pieni.
oon viikolla 28,eikä sitä huomaa vieläkään.
Ultrassa sukupuoli tyttö,
joten olisikohan se ihan sukupuolesta kiinni miten ne kasvaa?
Mulla ei ekaa odottaessa näkynyt mahaa vielä edes viikolla 32 :D
Itse olen 159cm/ ennen raskauksia 47kg :)
Älä hätäile,
hyvin se menee :)
Esikoinen arvioitiin 3200 rv 37 alussa. Syntyessä kokoa 2800g. Istukka kunnossa ja virtauksia mitattaessa olivat oikein hyvät.
Välissä meille syntyi reilu 3kg vauvoja 3.
Viides olikin sitten 2600 ja risat. Istukka ja napanuora kunnossa, istukka pieni.
Pieneen kokoon vaikutti kaiketi geenit. Itse olen ollyt alle 3kg syntyessä.
Noin rv36 arvioitiin olevan noin 2200g ja ei kai lääkäri sitä pitänyt mitenkään omituisena. Sanoi, että mitat ovat kasvurajoen sisällä. Lisäsi vielä, että pää ja reisiluu ovat hyvän mittaiset ja että maha pienempi, joten tulossa pieni siro poika.
Syntyi rv 39+4 ja oli 2600g ja 49cm. Perätilassa, joten tarkkaa mittaa ei saanut, koska jalat ei ollut suorassa.
Kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri vain totesi, että miksiköhän poika on näin pieni. Tarkasteli hetken ja totesi, että mainio, virkeä ja eloisa poikalapsi!
Isänsä myös pieni syntyessään, vaikka oli yliaikainen. Nyt isi on iso mies! :) Ja poika otti käyrät kiinni jo noin 2kk:n iässä ja nyt on jo yli 1-vuotias reipas poika ja tavallista pitempi. Edelleen hoikahko, mutta täysin menee normaalikäyrässä painonkin suhteen.
Joten sama juttu kuin viikon 36 ultrassa, pää ja reisiluu hyvän mittaiset, mutta mahan kohdalta hoikahko.
Joten älä huoli, hyvin menee. Meille myös kätilö sanoi jo synnärillä, että vaikka syntyy pieni vauva, niin ei se tarkoita, että jotain olisi vialla. Kuulemma nykyään syntyy tosi paljon pienikokoisia vauvoja, niinkuin syntyy myös iso kokoisia vauvoja.
Meillä huomattiin loppuraskaudessa, että lapsi on pieni. Moni lääkäri ultrasi ja pari päivää ennen syntymää osaston ylilääkäri sai ultralla painoksi 2800g ja käsi kokeilemalla yli kolme kiloa.
Vauva syntyi 40+1 ja painoi vain 2540g. Aikaisemmissa ultrissa oli saatu pieniä lukemia ja muistan olleeni ihan paniikissa ja lukeneeni kaikkea mitä pienipainoisuus aiheuttaa.
Ultrissa oli aina kaikki muut asiat hyvin, eli napavirtaukset yms.
Onko sinulla sf-mitta laskenut ja mitä sanoo kokenut neuvolan tätisi? Neuvolan tädit osaavat aika hyvin käsikopelolla arvioida vauvan painon.
Seuraavan lapseni arvioitiin olevan 32 viikolla pieni, mutta seuraavassa ultrassa hän taas olikin normaalikokoinen.
Ja muutaman lääkärin kanssa asiasta juttelin ja he sanoivat, että rv 30 jälkeen mittojen ottaminen hankaloituu huomattavasti, mittavirheitä tulee paljon. Esim. se päänmitta muuttuu heti jos vauvan kallo on hieman vinossa. Siihenhän piirretään se ympyrä pään mukaan ja jos pää ei olekaan ihan suoraan vaan kallellaan, niin mitta muuttuu.
Ja mittaajalla on myös väliä.
Jos sinulla on kaikki napavirtaukset ja sellaiset kunnossa, yritä ottaa rauhallisesti. Uni kasvattaa vavaa ja suklaa.
Meillä tuo 2540g vauva on ihan terve, vieläkin vaan pienikokoinen. Syntyessä verensokerit eivät pysyneet ja joutui tippaan, mutta se on yleistä pienillä.
Toivotaan, että kaikki on kunnossa!