Päiväkotiin kun kotona sairas veli/sisko?
Tietääkö joku päiväkotien linjauksesta? Saako päiväkotiin siis viedä terveen lapsen, jos toinen on kotona kipeänä?
Kommentit (13)
mutta usein näissä tapauksissa tautia levitetään eteenpäin sisaruksen toimesta, joka usein sairastuu myös muutaman päivän kuluttua.
ja haluaahan nuo aina mielummin päiväkotiin kuin kotona luuhata sairaan sisaruksen kanssa.
Pienempi meillä siis kipeä vein "ekana" päivänä vanhemman tarhaan koska meillä oli lääkäriin menot silloin aamusta(jouduttiin verikokeisiin sun muihin) niin ihan hyv'ä ettei isompi ollut mukana reissu kesti kolmisen tuntia plus pienempi huionossa kunnossa niin lepäiltiin vaan kotona. muut kolme päivää oli isompikin sitten kotona eikä tarhassa
Meillä kehotetaan pitämään kaikki lapset kotona, myös siis terveet. Vielä ei ole käytännön kokemusta asiasta. Jos itse olisin kovasti sairas, ehkä olisi pakko viedä.
jos sairastunut ei tartuta, on vaikka käsi murtunut, niin totta kai voi viedä sisaruksen, että sairas saa levätä kotona.
Mutta mielestäni on moraalitonta viedä vakavahkoa helposti tartuttavaa tautia vievän sisarus, koska siitä se leviää kantajana muihin. Esimerkkinä tulirokko tai rotavirus, jotka molemmat saattavat johtaa sairaalahoitoihin (kuten meillä)
Tavallisia syysflunssia taas ei voi mitenkään edes välttää, ja käypähoidossakin sanotaan että yleiskunnoltaan terveen mutta nuhaisen tai yskäisen lapsen voi viedä pkotiin.
mutta usein näissä tapauksissa tautia levitetään eteenpäin sisaruksen toimesta, joka usein sairastuu myös muutaman päivän kuluttua.
ja tämä ^ei välttämättä pidä paikkaansa, nim. jos tämä sisarus ollut ensin kipeänä?!
tosiaan saa viedä, mutten ymmärrä näitä vanhempia, jotka vievät, varsinkin siis jos kyseessä on joku tarttuva tauti. Eikö sitä voi ymmärtää, että se tauti voi kulkeutua sen toisen lapsen mukana sinne päiväkotiin ja tartuttaa lisää lapsia. Toki taudin voi saada muualtakin, mutten ymmärrä, että ehdoin tahdoin viedään sinne. Vihaksi pistää tuommoinen ajattelemattomuus, ettei piitata toisten lapsista. Väliäkös sillä sitten, sinne vaan tartuttamaan kaikki muutkin.
Äitinä en vie sisarusta hoitoon, jos toinen on kipeä. Päiväkodin työntekijänä olen joutunut katselemaan tapauksia, jossa juuri tästä syystä ei ryhmissä jyllääviä tautikierteitä saada katkaistuksi. Useasti vanhemmat kertovat sisaruksen olevan hoidossa lyhyemmän päivän. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa vähintään sitä 8-16. Usein nämä sisarukset eivät viihdy hoidossa tällöin, koska tietävät, että muut ovat kotona. Joskus sairas sisarus on ollut mukana tuomassa tätä tervettä hoitoon. Että näin, mutta mehän emme voi kieltää tuomasta... Terveen järjen käyttö on kuitenkin suotavaa!
ja olin että miksi ei vois viedä, salmonellaako siellä pelätään... :D :D Vähän väsynyt tänään.
Vakavat ja helposti tarttuvat taudit ovat tietysti asia erikseen, mutta flunssatapauksissa viemme usein terveen sisaruksen hoitoon.
Meillä molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä ja kerrostalossamme ei ole edes omaa pihaa missä terve lapsi voisi itsekseen ulkoilla tms. Ja aina ei ole kahta vanhempaa illalla että terve pääsisi edes ulos tms...
Ihme hysteriaa. Miksi terveen pitäisi olla kotona? Ajatteletteko samoin esim. pienten koululaisten osalta? Jos perheessä joku kipeänä, niin ei saa mennä kouluun?
joku on sairaana niin tervekkin lapsi pitää jäädä kotiin tartuttamasta muita päiväkodin lapsia.
jopa kun olen itse sairaana. En toki täyttä päivää, mutta kuitenkin. Itse ainakin pyrin maksimoimaan sen, että terve lapsi pysyisikin terveenä, eikä saisi samaa tautia.
Lapsi sairaana ja itse sairaana on mitä masentavin yhtälö olla kotona. Koeta siinä sit jaksaa toimia.