Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määrittelisit nykyaikana arjen moraalin?

Vierailija
21.08.2010 |

Eli jos tiivistäisit pariin lauseeseen, mitä on hyvän (tai riittävän hyvän) moraalin mukainen elämä juuri sinun etiikkasi mukaan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha ratkaisee

Vierailija
2/6 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tämänsuuntaista:

ole oma itsesi. Arvosta tunteita, herkkyyttä, kauneutta. Älä polje muiden oikeuksia mukaanlukien luonnon, äläkä anna itseäsi poljettavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aluksi typerältä, mutta toimii hyvin kaikkeen!

Vierailija
4/6 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraali on moraali. Sun kysymyksesi kuvaa hyvin nykyaikaa. Ettäkö arjessa olisi omat moraalisäännöt ja juhlapuheissa omat?

Vierailija
5/6 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen arkisessa jokapäiväisessä elämässä olevaa moraalikoodistoa. Että missä sen rajat on. Tällä "arjella" tarkoitin, että en nyt kysele esim tuomioistuintasolla moraalia vaikkapa eri rikosnimikkeiden ja tuomioiden kohdalla, tai vaikkapa median tai suurvaltojen moraalia, vaan sitä ihan itse kunkin oman "pikku" elämän etiikkaa. Halusin nostaa teeman keskusteltavaksi. Ei tainnut kovin sytyttää.

Vierailija
6/6 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen arkisessa jokapäiväisessä elämässä olevaa moraalikoodistoa. Että missä sen rajat on. Tällä "arjella" tarkoitin, että en nyt kysele esim tuomioistuintasolla moraalia vaikkapa eri rikosnimikkeiden ja tuomioiden kohdalla, tai vaikkapa median tai suurvaltojen moraalia, vaan sitä ihan itse kunkin oman "pikku" elämän etiikkaa. Halusin nostaa teeman keskusteltavaksi. Ei tainnut kovin sytyttää.

Moraali on kaiken perusta. Pidän sitä tärkeinpänä asiana opettaa lapsilleni.

Minun moraalini sisältää mm seuraavia asioita:

Rakasta elämää.

Kunnioita muita. Oma tapa ei ole ainoa oikea tapa elää. Ikä, sukupuoli, ekonososiaalinen asema, historia, kulttuuri jne. vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan. Muiden tavat ovat heille tärkeitä ja lain puitteissa kun toimitaan, pitää erilaisuus hyväksyä. Kuten haluan muiden hyväksyvän minun tapani elää.

Auta muita ihmisiä. Pienikin apu voi olla toiselle iso juttu. Auttamisesta saa hyvän mielen ja se kyllä "kiertää takaisin" tavalla tai toisella.

Lakia pitää kunnioittaa ja noudattaa. Aina, ei valikoiden.