Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

annatteko lasten kavereille esim. jacky-makupalat ym.ym..

Vierailija
21.08.2010 |

kaikkia sellaisia vanukkaita ja mitä lie "kalliita" herkkupurnukoita?

minua ärsyttää suunnattomasti. olen opettanut lapselle,että jos itse syö jotain,niin on tarjottava myös kaverille,joka sattuu olemaan kylässä.

ja lapsihan on oppinut "tavoille",että aina kun ottaa jääkaapista jotain,niin kysyy heti kaveriltaan,että otatko sinäkin? esim. vaikka jackya tms...?

alkaa vaan ärsyttämään,kun yksi kaveri on aika usein meillä,niin saan ostaa enemmän tavaraa sen takia,että on sitten kaverillekkin:( ei ole ihan halpoja kuitenkaan..loppupeleissä kun jatkuvasti niitä ostelee. ihan kuin meillä asuisi 2 lasta,vaikka minulla on vain yksi:D

miten te toimitte?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kavereiden läsnäollessa syödä moisia jakkeja. Meillä tuollaiset ovat jälkiruokaa, ei välipalaa. Ja meillä on viisi lasta, ja jakkeja on viisi, joten ei niistä riittäisi jaettavaksi koko pihan pennuille. Jokainen syököön kotonaan, meillä ei ole rahaa syöttää kaikkia muitakin lapsia.

Vierailija
22/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kavereiden läsnäollessa syödä moisia jakkeja. Meillä tuollaiset ovat jälkiruokaa, ei välipalaa. Ja meillä on viisi lasta, ja jakkeja on viisi, joten ei niistä riittäisi jaettavaksi koko pihan pennuille. Jokainen syököön kotonaan, meillä ei ole rahaa syöttää kaikkia muitakin lapsia.

..noin pihiksi ja agressiiviseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri. Tarjoan, koska lapseni kaverin äiti antaa ruokaa myös lapselleni. Se kuuluisa vastavuoroisuus.

Lapsellani oli toinen kaveri, jonka vanhemmat ei päästäneet lastani edes kylään, paitsi joskus ja vain 15 minuutiksi. Antoivat lapselleni peräti yhden keksin kesän aikana.

Tälle lapselle en anna enään mitään. Saa käydä kotonansa syömässä, koska asuu seinänaapurissa ja perhe on osoittanut tavan kohdella minun poikaani.

Vierailija
24/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia on meillä tosi harvoin ja jos on, meillä kysytään aina lupa aikuiselta ennenkuin herkkuja otetaan. Yleensä niitä on yks per nuppi eli ei ole varattukaan ylimääräisille syöjille.

Muutenkin meillä kysytään lupa syömisiin ja juomisiin. Vettä saa toki juoda halutessaan.

Ei siis tarjoilla tai lupailla kaverillekaan vettä kummempaa ilman aikuisen lupaa.

Vierailija
25/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lapset passitetaan ulos tai koteihinsa. Meillä syödään oman perheen kesken.

Poikkeus tietysti, jos on sovittu, että lapsi kyläilee meillä koko päivän.

Vierailija
26/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaapinvartijana. Jos on kavereita, lapsi kysyy mitä voisivat ottaa kun on nälkä. Jos kaveri on pidempään kylässä, hänelle tarjotaan syömistä, mutta minä päätän mitä. Esim. hedelmää. Tai ruoka-aikana oikeaa ruokaa.

Toisekseen tosiaan älä ihmeessä osta jatkuvasti vanukkaita. Ne ovat täynnä sokeria ja jos vielä tuntuvat kalliilta. Ei ole mitään tarvetta kenenkään syödä jatkuvasti sellaisia, ellei ole lihotuskuurilla. Meidänkin lapset söisivät kyllä ihan joka välissä vanukkaita, jos meillä niitä olisi aina ja jos saisivat milloin tahansa mennä jääkaapille. Meillä on ruoka-ajat jolloin syödään, ja jos kauhea nälkä yllättää ennen ruokaa, otetaan esim. vihanneksia.

Vierailija
27/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tytöllesi, että alahyllyiltä voit ottaa margariinia tai pöydältä hedelmiä, mutta herkkujen otosta päätät sinä. Voihan kaverillekin antaa leipää ja hedelmiä, jos ei siis asu ihan lähellä ja ole koko ajan teillä notkumassa?

Vierailija
28/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en koe tarvetta rajoittaa vanukkaiden syöntiä.

kyseessä on vielä maidoton ruokavalio,niin koen nämä kaikenmaailman soijavanukkaat ja kaurahärpäkkeet kalliiksi...

ja vielä (maidottomat)jäätelöt---niitä on pakkasessa, ja nehän maksaa yli euron kappaleelta,niitä sitten jaellaan naapurin kakaroille.....

toisaalta ,saisihan niitä kustannuksia huomattavasti pienemmäksi,kun ostaisi kaupasta tavallisia vanukkaita ja jäätelöitä ja herkkuja naapureiden kakaroille,jotka voi syödä maitoa,mutta hassulta sekin tuntuisi pitää varastoa yllä sen vuoksi.

joo,on mullakin ongelmat:)

ap

Vierailija
29/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan jaksat vielä lukea. Niin en tykkää jos lapselleni tarjotaan vanukkaita saatika jäätelöä ollessaan leikkiessä kavereilla. Herkut syödään kotona ja meillä on karrkipäivä. Ihan jo se että noi lihottaa, ei ole terveelistä. Ja hampaatkin menee pilalle. Itse oon sopinu näistä säännöistä kyllä lapseni kaverien vanhempien kanssa. Ja näin on muutkin toivoneet. Eli terveellistä ruokaa saa antaa muttei herkkuja.

Ja tämä ei ole mitään nuukailua tms. Tässä oli vaan se tilanne kun joku tarjos herkkuja niin siellä oltiin aina notkuus. Kielsin ettei meidän lapselle saa tarjota mitään. En tykkää ett herkuilla "houkutellaan" lapsia.

Vierailija
30/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaisi mielellään kaikille kaikkea ja yrittää vielä pakata vieraille eväitäkin kotimatkalle :-)

Mutta olen kieltänyt kaiken tarjoamisen. Juotavaakin saa kavereiden kanssa vain pyytämällä. (Sitä tietenkin aina saa.)

Kesällä istuttiin naapurin kanssa pihalla ja kun ovet oli auki, lapset juoksi välillä sisään. Me jäimme toisen äidin kanssa jatkamaan juttuamme ja kohta meidän 5v saapui kantaen kahta mehua meidän kalleissa, vitriinistä kaivetuissa laseissa. Oli päättänyt tarjoilla äidille ja naapurin tädille oikein hienosti. Siinä kohtaa kiitin vain kauniisti, mutta toivoin myöhemmin ettei tehtäisi uudelleen. :-D

Vierailija
31/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on ongelmasikin ratkaistu.

Käykö se 5 vuotias itse kaupassakin vai onko vanhemman käsissä mitä kaappiin ostetaan?

Koko homma haiskahtaa vähintäänkin omituiselta jos lapsi käy kaapilla kun huvittaa ja äiti vielä pelkää olevansa tyly jos asettaa rajoja.

Vierailija
32/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minkä ikäinen olet? Jotenkin saan sinusta sellaisen kuvan, että aika nuori..

Lisäksi, oletko kuullut säännöllisestä ateriarytmistä? Ei lapsille missään nimessä kuulu opettaa, että ruokaa/vanukkaita/jogurtteja tai yleensä mitään saa mennä itse hakemaan jääkaapilta milloin vain. Lapsille pitää opettaa ateriarytmi, olivat he laihoja tai lihavia. Se, että lapsesi on nyt laiha, ei tarkoita, etteikö hän alkaisi joskus (vaikka vasta aikuisena) lihoa ja sitten onkin hankalaa, kun on lapsesta asti oppinut napostelemaan. Nimittäin sitä tuo milloin vain jääkaapilla käynti on, napostelua.

Itse en halua toistaa omien vanhempieni virheitä, joten meillä on ateriarytmi kohdallaan ja herkkuja syödään karkkipäivänä sekä juhlissa/juhlapäivinä. Lomalla tietysti tulee herkuteltua enemmän, mutta se loppuu kun arkeen palataan.

Vierailija
33/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ruokarytmi on kaiken a ja o. Kerran viikossa voi herkutella. Ja en tykkää siitä jos lapselleni syötetään herkkuja.

Vierailija
34/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus siis 5v.

olen tietoisesti yrittänyt,että lapsi saa käydä jääkaapilla silloin kun itse haluaa.

TOTTAKAI rajoitan herkkujen ottamista,ei aina saa ottaa.

ja tyttö on ihan normaalipainoinen, ei mikään ahmija. esim. tänään oli karkkipäivä--> tyttö söi karkkipussista 3kpl hedelmämatoja, ja se oli siinä. ei halunnut enempää kun ne riitti.

ja meillä on tarkoituksella jääkaapin alimmaisella hyllyllä aina tarjolla porkkanaa,kurkkua,hedelmiä.joita lapsi sieltä itse valitsee, ei edes aina valitse sitä vanukasta ym.. viimeksi tyttö pyysi,että "osta äiti kiinankaalia" . no, ostin tietty,ja sitä voi hakea ja rouskuttaa aina kun haluaa.

rajoitan makeaa,mutta en koskaan, koskaan en kiellä ottamasta hedelmiä/vihanneksia.

ap

Vierailija
35/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoikille ruipeloillekaan tee hyvää vanukkaat ja muut epäterveelliset sokerimössöt. Hoikka lapsikin tarvii terveellistä ravinteikasta ruokaa eikä turhia lisäainepommeja. Jos energiaa ei meinaa tulla tarpeeksi, käytä ruoanlaitossa enemmän voita ja oliiviöljyä.

Vierailija
36/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttö pyytää "jotain hyvää" heille, laitan esiin hedelmä/vihannestarjottimen,josta he rouskuttavat.

ruoan tarjoan myös aina naapurin kakaroille.

tarjoan niin kauan,kuunes kielletään:)

on sitten niiden vanhempien syytä katsoa peiliin,ja miettiä,kuinka kauan heidänläpsensä meillä oikein notkuu, jos ehdin tarjota lounaan, ja vaikka välipalankin....

ap

Vierailija
37/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me olla mitään köyhiä.

Vierailija
38/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tarjoan kavereillekin, et kai tarkoita että lapsesi söisi herkkujaan yksin kaverin nenän edessä? Jos ei voi tarjota muille syödään namit vasta kun kaverit ovat lähteneet koteihinsa.

yhes toises ketjus just mamma valittaa kun hänen 5-vuotiaalle syötetään lähe kotiinsa millään.

Vierailija
39/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että söisi kaverin nenän edessä yksin,vaan että niitä ei syötäisi ollenkaan silloin,kun kavereita on kylässä. mutta---millä perustelen asiaa lapselle? ap

Meillä lapset ei muutenkaan ta herkkuja kysymättä ensin, vaikka muuten saavat vapaasti jääkaapilla käydä.

Vierailija
40/56 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidottomalla ruokavaliolla, niin miksi ihmeessä annat hänen syödä jotain vanukkaita ja vastaavia sopkerimössöjä? Ei hedelmiäkään saisi napostella pitkin päivää, sitten ei normaali ravitseva ruoka maistu. Eli varmaan pysyykin ruipelona kunnes ehkä teini-iässä lihoo...

Vihannekset ja hedelmät ovat ihan ok tarjottavaa laspen kavereille, jos haluat heitä ruokkia. Oletko sopinut ruokailuista lasten vanhempien kanssa? Itse en ainakaan tykkäisi yhtään, jos meidän lapsillemme joku syöttäisi vanukkaita pitkin päivää. Täytyy sanoa, että meille ei ole ikinä mitään vanukkaita ostettu ja yhtä lailla maidottomalla ruokavaliolla on menty vuosia. Tosin vanhin lapsista (8v) on varsinainen herkkusuu ja juuri hiljattain pyysi vanukasta. Ehkä pitää ostaa kokeeksi, mutta mieluumin annan lapsilleni "oikeita" itsetehtyjä jälkiruokia kuin kaupan vanukkaita.

joten en koe tarvetta rajoittaa vanukkaiden syöntiä. kyseessä on vielä maidoton ruokavalio,niin koen nämä kaikenmaailman soijavanukkaat ja kaurahärpäkkeet kalliiksi... ja vielä (maidottomat)jäätelöt---niitä on pakkasessa, ja nehän maksaa yli euron kappaleelta,niitä sitten jaellaan naapurin kakaroille..... toisaalta ,saisihan niitä kustannuksia huomattavasti pienemmäksi,kun ostaisi kaupasta tavallisia vanukkaita ja jäätelöitä ja herkkuja naapureiden kakaroille,jotka voi syödä maitoa,mutta hassulta sekin tuntuisi pitää varastoa yllä sen vuoksi. joo,on mullakin ongelmat:) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi