Tuleeko teille ikinä mieleen, että sellaisella ihmisellä, joka ei osaa hyvin kirjoittaa
on lukihäiriö? Minulla esimerkiksi on. Täällä tulee paljon virheitä, eikä varmasti kirjoitukseni kovin selkeätäkään ole (ajatuksenjuoksu kirjoituksissa).
En ole yksinkertainen, vaikka en ole hyvä kirjoittamaan. (Vaikka minusta toki voi saada yksinkertaisen kuvan.) Lukihäiriööni kuuluu muutenkin se, että en osaa sanallisesti (suullisestikaan) ilmaista itseäni hyvin.
Kommentit (22)
mille murteelle nuo on tyypillisiä :D?
argh. ap
Sitten lukihäiriööni liittyy mm. että en jotenkaan kuule sanoja oikein, siksi en välttämättä vähän erikoisempia sanoja osaa oikein kirjoittaa, esim. yksi päivä jouduin googlmaan, että kirjoitan "hamsterin" varmasti oikein...Mietin onko se hampsteri vai hamsteri :) siis minun korviin se kuullostaa "hampsterilta" ;)
Itselleni tuli yllärinä että tarvitsen lukulasit.
on lukihäiriö? Minulla esimerkiksi on. Täällä tulee paljon virheitä, eikä varmasti kirjoitukseni kovin selkeätäkään ole (ajatuksenjuoksu kirjoituksissa).
En ole yksinkertainen, vaikka en ole hyvä kirjoittamaan. (Vaikka minusta toki voi saada yksinkertaisen kuvan.) Lukihäiriööni kuuluu muutenkin se, että en osaa sanallisesti (suullisestikaan) ilmaista itseäni hyvin.
äidinkieli on toinen.En yleensäkään ajattele mikä vika jollakin on jos sanasta puuttuu kirjain,jokaisellahan sattuu kirjoitusvirheitä tai näppäimistö on vialla.
Harmillista, jos harvoin tulee mieleen, että syy voi olla lukihäiriö, jolla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. ap
Itselleni tuli yllärinä että tarvitsen lukulasit.
on lukihäiriö? Minulla esimerkiksi on. Täällä tulee paljon virheitä, eikä varmasti kirjoitukseni kovin selkeätäkään ole (ajatuksenjuoksu kirjoituksissa). En ole yksinkertainen, vaikka en ole hyvä kirjoittamaan. (Vaikka minusta toki voi saada yksinkertaisen kuvan.) Lukihäiriööni kuuluu muutenkin se, että en osaa sanallisesti (suullisestikaan) ilmaista itseäni hyvin.
ja moni täällä usein siitä ilkkuu. Ei ole kivaa koska kun kirjoitan nopeasti niin kirjoitus virheitä tulee, saisin olla jatkuvasti tarkastamassa tekstiä, enkä siltikkään huomaa kaikkia virheitä! Tekstistäni saa kuitenki aina selvän..
mutta yritän aina muistuttaa itseäni eräästä hyvästä ystävästäni, joka kirjoitti äidinkielestä nippanappa a:n. Mahtava tyyppi, älykäs ihminen, joka pääsi yliopistoon opiskelemaan arvostettua alaa ja jolla on valtavan laaja ystäväpiiri.
Ja vaikka huono teksti korreloisikin sivistystasoon, yritän aina muistuttaa itseäni myös BB-Anskusta. Ihan valloittava persoona, vaikka tyhmä kuin saapas. Taatusti tekee lähiympäristönsä onnellisemmaksi kuin minä leuhka maisteri ikinä.
Kiitos muistutuksesta, ap, lukihäiriökin on hyvä pitää mielessä.
kirjoitettua väärin.Mutta joo.Mulla sattuu olemaan tosi vikkelät sormet koneella että siksi omalla kohdalla sattuu joskus virheitä.
Olishan tuollainen lukihäiriö huomattu jo koulussa ja olen jo lähes 40v joten ei mulla ainakaan ole=))
Väittäisin tietäväni, jotakin luki häiriöstä. Oma luki häiriöni on keskiraskasta sarjaa. Tietääkseni luki häiriö vaikuttaa mm. muistiin, yhdyssanoihin, oikein kirjoitukseen (kirjaimet voi mennä sekaisin, lauseissa sanat sekaisin), älykkystehtäviin, joiden perusteena on kirjaimet (mutta esim. palikka testeihin ei vaikuta).
Lukihäiriö ei kuitenkaan vaikuta itse ilmaisuun, toki luki häiriö voi vaikuttaa itseluottamukseen ja sitä kautta itse ilmaisuun mutta ei suoraan itse ilmaisuun.
Näin vältyt siltä, ettemme heti bongaa sinua
provoksi tai tyhmäksi teiniksi ;-)
Laita vaan vastedes nimmariksi lk.
-
Tuttavapiirissä on ollut lukihäiriöisiä ennenkin. Välillä olen tunnistavinani täälläkin. Toisaalta voihan joilakin olla vaan tahmea näppis, kuten mulla. :)
AP, sinun teksti näytti nopeasti vilkaisten ihan normaalilta. Enpä kyllä täällä ikinä jaksa suurennuslasi kourassa kenenkään tekstejä lukea muutenkaan. Enkä juuri viimeistele ajatuksiani itsekään, puhumattakaan että tässä piittais pilkun paikoista... ei ole ihan sen sortin estradi tämä AV kuitenkaan että tulisi mitään paineita otettua. ;)
ei ole maailman tärkein,kaikkien lääkärien käsiala on karmeeta ja pitää aina kysyä mitä reseptissä lukee?Latina ja englanti on tosi tärkeitä kieliä lääkiksessä.Kaikki jutut kirjoitetaan englanniksi ja silleen jos siis haluaa saada julkaistua tutkimuksiaan.Voihan olla että monella on se enkku vahvempi ja suomi niin ja näin.Mutta sama se sitten on kun on jo valmistunut.
selvästi ovat satunnaisia näppäilyvirheitä tai vaikuttavat muuten harmittomilta erehdyksiltä (toistuvat vain kerran tms.).
Eniten on hämmästyttänyt sanojen taivuttaminen. On kuveja ja kivejä. Vihkisormuksen timanttejen pitää kimaltaa. Lemmikeitä on kiva rapsuttaa. Lääkäröitten koulutus on korkea. Mahtaveiden ystävien tuki on tärkeää.
Nämä, jos mitkä, antavat hieman simppelin kuvan.
että joku keksii parempia aloituksia kuin itse ja alkaa sitten kiinnittämään huomiota epäolennaiseen.
Eipä mulla missään muualla kirjoitusvirheitä tule kuin tällaisiä chattipalstoilla jossa tunteet kuohuu.=)
Tuttavapiirissä on ollut lukihäiriöisiä ennenkin. Välillä olen tunnistavinani täälläkin. Toisaalta voihan joilakin olla vaan tahmea näppis, kuten mulla. :)
AP, sinun teksti näytti nopeasti vilkaisten ihan normaalilta. Enpä kyllä täällä ikinä jaksa suurennuslasi kourassa kenenkään tekstejä lukea muutenkaan. Enkä juuri viimeistele ajatuksiani itsekään, puhumattakaan että tässä piittais pilkun paikoista... ei ole ihan sen sortin estradi tämä AV kuitenkaan että tulisi mitään paineita otettua. ;)
mIETI KUN PUHUT ITSE ENKKUA TAI MUUTA VIERASTA KIELTÄ KUULOSTAT ITSE SILLOIN SIMPPELILTÄ!!!!!!!!!!!!HALOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
selvästi ovat satunnaisia näppäilyvirheitä tai vaikuttavat muuten harmittomilta erehdyksiltä (toistuvat vain kerran tms.).
Eniten on hämmästyttänyt sanojen taivuttaminen. On kuveja ja kivejä. Vihkisormuksen timanttejen pitää kimaltaa. Lemmikeitä on kiva rapsuttaa. Lääkäröitten koulutus on korkea. Mahtaveiden ystävien tuki on tärkeää.
Nämä, jos mitkä, antavat hieman simppelin kuvan.
ja moni täällä usein siitä ilkkuu. Ei ole kivaa koska kun kirjoitan nopeasti niin kirjoitus virheitä tulee, saisin olla jatkuvasti tarkastamassa tekstiä, enkä siltikkään huomaa kaikkia virheitä! Tekstistäni saa kuitenki aina selvän..
Ihan suunnilleen yhtä hyvin osaan itsekin kirjoittaa ja olen ihan opinnoissani menestynyt ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut. Ajatuksen kyllä tuostakin teksitistäsi löytää. Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko itsekin pitkälle kouluttautunut? ap
Väittäisin tietäväni, jotakin luki häiriöstä. Oma luki häiriöni on keskiraskasta sarjaa. Tietääkseni luki häiriö vaikuttaa mm. muistiin, yhdyssanoihin, oikein kirjoitukseen (kirjaimet voi mennä sekaisin, lauseissa sanat sekaisin), älykkystehtäviin, joiden perusteena on kirjaimet (mutta esim. palikka testeihin ei vaikuta). Lukihäiriö ei kuitenkaan vaikuta itse ilmaisuun, toki luki häiriö voi vaikuttaa itseluottamukseen ja sitä kautta itse ilmaisuun mutta ei suoraan itse ilmaisuun.
Lukihäiriö ei kuitenkaan vaikuta itse ilmaisuun, toki luki häiriö voi vaikuttaa itseluottamukseen ja sitä kautta itse ilmaisuun mutta ei suoraan itse ilmaisuun.
selkeetä kieltä kirjoittaa? Varmasti vaikuttaa! ap
Vaan vakava pitkäaikaussairaus. Istuminen tietokoneen ääressä voi olla jo vaativa juttu itsessään ja sen myötä teksti vilisee kirjoitusvirheitä.
Äitini ei halustaan huolimatta pysty keskittymään kirjoittamiseen, vaan nopeasti naputtelee tyyliin: "kiva kuulla sinusta. miten jakselet. meilläl oin kesä parhaimillaan."
Äitini on kuitenkin poikkeuksellisen sivistynyt ja veitsen terävä älyltään. Huonoa onnea vain kehon kanssa :/
Opiskellessani sain hyviä kehuja kirjoitustaidoistani. Opettajat olivat hämmästyneitä taidoistani.
Mutta suullinen puoli on surkea. Monet luulee, ettei mulla ole mielipiteitä tai olen tosi ujo. En vaan osaa sanoa selkeästi asioita, mutta paperilla osaan. Luokassa en koskaan avannut suuta, varsinkin koko luokan keskustelutilanteet olivat kammottavia, pienissä ryhmissä keskustelu onnistui paremmin.
Nykyäänkin vielä tuntemattomien ihmisten seurassa en osaa ilmaista itseäni luontevasti.
äidinkieli on toinen.En yleensäkään ajattele mikä vika jollakin on jos sanasta puuttuu kirjain,jokaisellahan sattuu kirjoitusvirheitä tai näppäimistö on vialla.