Poika vauva tulossa, minkä kokoista vaatetta...
Tässä eskoista odottaessani meitin että kannattaako ostaa nuita ihan pikkuisia 50cm vaatteita? Onko monet niitä tarvinnet vai käyttäneet samantien 56cm vaatetta? Meille siis poika tulossa ilmeisesti.
Kommentit (47)
poikavauvamme mahtui 50 senttisiin melkein kaksi kuukautta. Tosin isosiskonsakin käytti kyseistä kokoa yhtä kauan.
meillä ne on kaikki olleet 50-51 cm syntyessään.
On se ihan kiva olla ainakin muutama 50 cm vaate, osa 56 cm vaatteista näyttää niin isoilta ihan pienellä. Ei joka päiväksi tartte, mutta kiva olla ihmisten ilmoilla suht sopivilla vaatteilla.
Tosin jos olette itse tosi pitkiä, niin voihan vauva olla 54 cm tai enemmän syntyessään ja sitten ne 50 cm vaatteet ei oikein kannata --- mutta varsinkin jos syntyy alle 50 cm kokoisena, niin on se kiva olla...
poika käytti heti alkujaan 60 senttisiä vaatteita kun 56 senttiset menivät juuri ja juuri päälle (hihat lyhyet jne.).
Itsekkin olen kyllä ajatellut että kannattaa varmaan ostaa niitä 50cm ainakin jonkin verran. Tutut äidit kaikki kuitenkin sanoneet että menevät hukkaan, siksi aloin asiaa miettiä.
Itse olen vain 156cm pitkä... mieheni melkein 190cm.
on eka koko johon kannattaa edes vähän satsata, kun pienempiä käytetään niin vähän aikaa. 56cm ehdottomasti alkuun.
eivät kovin paljoa venyttäneen salissa kun mittasivat. Pituudeksi saatiin 50cm. 50cm vaatteet bodyt, potkupuvut yms eivät mahtuneet edes sairaalassa päälle. En tiedä onko vauvalla pitkä selkä vai onko oikeasti paljon pidempi kuin tuo 50.
Esikoisella, joka oli tyttö, käytettiin 50cm vaatteita monta kuukautta, syntymäpituus 48cm.
Oletko itse ollut pieni syntyissäsi? Ei tietenkään kaikilla mutta meillä on lapset olleet samaa kokoluokkaa kuin äitinsä eli minä syntyessään, eli hieman alle 3kilon. Meillä muutenkin samat mitat kuin ap:lla, siis oma ja miehen pituus. Hoikalla vauvalla sama koko menee yleensä pitempään.
Mutta osta toki pari suloista 50cm vaatetta, huutonetistä löytyy myös 5o senttisiä käyttämättöminä. Käyttövaatteeksi sitten enemmän 56cm.
Itsekkin olen kyllä ajatellut että kannattaa varmaan ostaa niitä 50cm ainakin jonkin verran. Tutut äidit kaikki kuitenkin sanoneet että menevät hukkaan, siksi aloin asiaa miettiä.
Itse olen vain 156cm pitkä... mieheni melkein 190cm.
Poika oli syntyessään 54cm ja suoraan käytettiin 56 vaatteita. Minäkin olen vain 160cm pitkä ja mieheni 186cm. Tyttö sai sitten syntyessään vähän pientä pinkkiä lahjaksi, kun oli sen 49cm.
Meillä käytettiin ekat kaks kuukautta pelkästään 50-56 cm:n vaatteita! 3-kuisena otettiin 62-senttisiä käyttöön. Niitä 74-senttisiä otettiin käyttöön vasta yli puoli vuotaina, eikä niitäkään erityisen kauaa ehitty pitään.
Että mua vieläkin ottaa pannuun ne, ketkä sanoo, ettei niitä pienimpiä kannata ostaa kun jää kuitenkin niin pian pieniksi! Kyllä pienellä vauvallakin on oikeus sopivan kokoisiin vaatteisiin, kun ei niistä nyt niin älyttömän kalliita ole. Eri asia jos vauva on jo syntyessään jotain 55 cm pitkä, mutta se on aika harvinaista kuitenkin.
Mun lähipiirissä aika monet on heti synnäriltä tullessaan joutunu lähettään miehen ostaan ison kasan niitä ihan pienimpiä vaatteita, kun on varauduttu vaan ihan ylisuuriin, pussittaviin vaatteisiin.
meillä oli pari 50cm bodya, nopeasti pieniä. 56cm käytettiin alusta asti, vähä kääräsee hihoja jos on iso. Ne kasvaa niin kovaa vauhtia, et meillä ei ainakaa menny ku pari vkoa niin oli jo 50cm pieniä. syntyessä oli 51cm. kuukauden vanhana pituutta oli jo 56cm.
menee vielä 68cm ja 74 on reiluja, poika 10kk. Syntyessään 48cm ja olisi hukkunut 56 vaatteisiin. Ostettiin vasta kotiuduttua muutamia pieniä vaatteita. Vauvaa on helpompi käsitellä kun on oikean kokoisia vaatteita.
Kyllä niille 50-senttisille on aluksi käyttöä mitä todennäköisimmin, ellei sitten oo tulossa iso vauva. Nuo 54-senttiset vauvat on kuitenkin pieni vähemmistö ja keskimääränen pituus taitaa olla se 50 cm. Vastasyntyttä on muutenkin hankala pukea, niin helpottaa kyllä (myös vauvan oloa), jos vaatteita ei tarvi joka päästä turhaan kääriä.
Ja onhan ne pikkupikkuvaatteet myös aika söpöjä, eli osta ihmeessä kun kerrankin on hyvä syy!
syntyi 52cm pitkä poika.. vanhemmat olemme 160cm ja 174cm joten ei kovin pitkiä.. 50cm vaatteet meni noin 3-4viikkoa ja sen jälkeen 56cm.. pituutta tuli lisää 2 viikossa 2 cm.. ja silloin meni myös 50cm vaatteet..
Pärjättiin alkuun parilla 50 cm bodylla, housuilla ja potkareilla, 56 cm bodyt käärin hihoista. Aika pian kaverin vauvalta jäi pieneksi paljon 56 cm ulkomaalaisia (ranskalaisia) vaatteita ja ne olivat yllättäen sopivia. Reilu kuukausi mentiin 50 cm esikoisen kanssa, kuopukselle otin samalla heti käyttöön kaikki 56 cm vaatteet mutta kyllä niitä 50 cm vaatteitakin käytettiin ainakin eka kuukausi. Esikoinen piti vielä 3 kk:n ikäisenä 56 cm:n vaatteita, mutta kuopuksella teki tiukkaa jo reilun 2 kk:n iässä.
En tiedä, miksi aina stressataan liian isoista vaatteista. Pärjättiin hyvin esikoisenkin kanssa todella suppealla vaatevarastolla ensi alkuun, kun vaan käärittiin hihoja tai pienennettiin sukilla. Kyllä se eka kuukausi sujahtaa ohi ilman että koko vaatepartta kannattaa pienentää. Tosin jos vauva pysyy hoikkana (niin kuin meillä molemmat), ne vaatteet menevät pidempään.
Osta vain jotain kolmisen bodya ja potkuhousua tuota 50-52 cm, älä ainkaan enempää. Niitä ei tarvi kauaa kun kasvaa niin pian siihen seuraavaan kokoon.
Äitiyspakkauksen toppahaalari on ainakin auttamattoman suuri eli varaudu ostamaan vaikka 62 cm suuruinen lämmin haalari, jos vauva syntyy syksyllä tai talvella.
Meillä ei ollut varastossa yhtään pieniä kokoja, kun kaikki sano "ettei pieniä vaatteita tarvita".
Poika syntyessään 49 cm (äiti 168 ja isä 190 cm)
Pakko oli mennä kauppaan samantie ostamaan pieniä vaatteita koska poika hukkui potkareihin ja muihin vaatteisiinsa.
Mutta ihan hyvin ehdittiin silloinkin käymään kaupassa...
Eiköhän me lähdetä liikkeelle siitä että ostetaan vaan muutama sitten nuita ihan pikkuisia. Ehtiihän sitä tosiaan sitten ostaa jos syntyykin tosi pikkuinen vauva. Toppahaalari vinkistä kiitos, syntyy meinaan marraskuussa poika, eikä olis tullut kyllä mieleenkään että se äitiyspakkauksen toppis voi olla ihan liian iso. Vaikka kai se asia olis valjennut kun jossain vaiheessa vihdoin pakkauksen saan! :)
Katsoin muuten juuri tossa että itse olen ollut synytyessäni 46cm pitkä ja mieskään ei ole ollut kuin 49cm että voi olla ettei kovin iso tämä vauvakaan ole. Tiedä sitten vaikuttaako se jotain minkä kokoinen itse on ollut...
ja pituutta 49cm. ja ihan kyllä mentiin äippäpaketinhaalareilla ym. Minusta se oli juuri hyvä ulkonanukutus ym. puku. Sai tarpeeksi lämmintä alle ja ei tarvinnu esim. hanskoja kun hihat oli niin pitkät ym. Jokainen tyylillään.
Se äippäpakkauksen toppahaalari on myös niin jäykkä, että en minä ainakaan mitenkään voinut vauvaa siinä nukuttaa kun vauva hukkui sinne haalarin sisään kokonaan ja se materiaali on sellaista jäykähköä, että lopulta jäi koko haalari käyttämättä. Vanuhaalari oli myös hankala. Ostin sellaisen pehmeän ja taipuisan Lennen "karvalanka" haalarin ja se oli tosi hyvä ja pehmeä sekä lämmin. Nuo äippäpakkauksen haalarit olivat silloin ainakin jotain kokoa 68-80 cm en muista tarkkaan.
Minusta kaikkein järkevimmät vaatteet arkeen olivat bodyt (ihan pienillä sellaiset kietaisutyyliset) sekä puolipotkarit. Ulkoiluun sitten niiden päälle ja lämpöhaalarin alle sellainen velour kokopotkupuku, sillä se on pehmeä ja lämmin sekä joustaa eikä mene pesuissa huonoksi. Yleensä sisällä on niin lämmin, ainakin meillä, ettei sisällä tarvinnut paksuja potkupukuja kuin ihan vain joskus kovilla pakkasilla tai sitten voi käyttää sellaisia oloasuja, joissa paita ja housu ovat erillisiä, jotenkin en tykännyt potkupuvuista noin yleensä.
Jalkoihin puuvillaisten sukkien (parhaimmat on H&M) päälle ulkoiluun oikeat villasukat ja käsiin lapaset (kahdetkin, jos ohuet) ja jokin ihana lämmin hattu kypärähupun päälle. Tietysti jos kamalan kylmä niin sellainen kunnon villasta tehty villatakki on todella hyvä ja lämmin lisänä.
Äippäpakkauksessa oli hyviä ne toppahanskat ja tossut eli suojaa hyvin muiden päällä.
Ihan vaan kunnon käyttövaatetta kannattaa ostaa. Meillä muuten ei tykätty lappuhaalareista eli ne jäi kyllä käyttämättä kokonaan.
Yöhaalareita eli siis vauvan yöpuku on myös ehdoton eli ne oli hyviä hankintoja.
suoraan käytin 56cm ja niitäkin ehdittiin käyttää vain muutama viikko