kuinka kauan teillä kestää 12 sivuisen esseen kirjoittamisessa?
Kommentit (33)
niin olenko silloin ihan paska?
Mitä pitää tehdä, että saa 5?
voi hyvinkin saada tentistä 4:n jos tentistä puuttuu pari pistettä jne. Eli 5:n raja on useinkin todella tiukka ja olisin erittäin tyytyväinen 4:een.
ja se on mulle ihan riittävä.
en pyri täydellisyyteen, vaan pyrin saamaan riittävän hyvän esseen aikaiseksi minimiajassa eli silloin kun saan lapset hetkeksi pois kotoa.
Meillä on sellaisia 10-15 sivun tehtäviä paljonkin, esim. monikulttuurisuudesta kirjoitin 12 sivua just viime viikolla n. 6 tunnissa. Bussissa selailin yhtä väitöskirjaa ja netistä katoin muutaman muun lähteen. Mulle ei oo ikinä ollu vaikeeta kirjoittaa, lukiossakin aina tein liiankin perusteellisia tekstejä.
TÄmä pätee yliopistoihin ja korkeakouluihin, amkeista ja lukioista en osaa sanoa.
Please, lukekaa se tehtävänanto. Ja tosiaan, noudattakaa niitä ohjeita.
Ja muistakaa, että essee ei ole testi siitä, kuinka pitkästi pystytte kirjoittamaan. ja jos pituus on annettu niin se tarkoittaa niin ja niin monta sivua ASIAA. 12 sivua diipadaapaa ei ole opintosuoritus. Myöskään siellä ei kannata kauheasti jeesustella siitä, mitä kaikkea teidän mielestä olisi ollutkiinnostava lukea lisää ja selvittää, jos ette kumminkaan lukeneet ja selvittäneet. Samoin oppimispäiväkirjoissa ei ole tarpeen kauheasti selittää, miten tietä olisi kiinnostanut olla jollain ihan toisella luennolla ihan toisesta aiheesta, koska vaikka se olisi voinut olla hyvä luento niin se ei kerro mitään teidän oppimisestanne tästä nyt puheena olleesta aiheesta.
Ja vaikka te saisitte kirjoitettua ne esseet salamannopeasti bussissa palautuspäivän aamuna niin olkaa jooko kilttejä ja oikolukekaa ne kuitenkin kertaalleen ennen palauttamista.
Tämä aika sisältää aineiston keruun kirjastosta, aineistoon perehtymisen, esseen kirjoituksen ja oikoluvun.
Yleensä yhteen pötköön, nukkumatta välillä. Vessassa voi käydä ja tilata pizzan kotiin.
Ei kauaakaan, koska olen nopea kymmensormijärjestelmän käyttäjä. Mutta from scratch - riippuu ihan aiheesta, mistä pitää se essee vääntää. Wordillähän mä sen tietenkin tekisin alusta lähtien, ensin miettisin jäsentelyn ja kappalejaon ja sitten kirjoittaisin... paha sanoa, mitä tuohon voisi mennä.
TÄmä pätee yliopistoihin ja korkeakouluihin, amkeista ja lukioista en osaa sanoa. Please, lukekaa se tehtävänanto. Ja tosiaan, noudattakaa niitä ohjeita. Ja muistakaa, että essee ei ole testi siitä, kuinka pitkästi pystytte kirjoittamaan. ja jos pituus on annettu niin se tarkoittaa niin ja niin monta sivua ASIAA. 12 sivua diipadaapaa ei ole opintosuoritus. Myöskään siellä ei kannata kauheasti jeesustella siitä, mitä kaikkea teidän mielestä olisi ollutkiinnostava lukea lisää ja selvittää, jos ette kumminkaan lukeneet ja selvittäneet. Samoin oppimispäiväkirjoissa ei ole tarpeen kauheasti selittää, miten tietä olisi kiinnostanut olla jollain ihan toisella luennolla ihan toisesta aiheesta, koska vaikka se olisi voinut olla hyvä luento niin se ei kerro mitään teidän oppimisestanne tästä nyt puheena olleesta aiheesta. Ja vaikka te saisitte kirjoitettua ne esseet salamannopeasti bussissa palautuspäivän aamuna niin olkaa jooko kilttejä ja oikolukekaa ne kuitenkin kertaalleen ennen palauttamista.
Tehtävien ohjeissa usein lukee, että kirjoita mitä jäit kaipaamaan, eli mistä olisit halunut tietää enemmän. Jne.
Kyllä ne "olisin ollut kiinnostunut siitä ja siitä" on siellä ihan vain siitä syystä.
Ihmettelen tosiaan jos olet oikeasti opettaja tai joku yliopistossa, että et ole itse perillä tehtävien annoista.
Itse kirjoitin kerran esseen minälähtöisesti, koska ohjeissa luki, että niin täytyy kirjoittaa. Palautteessa luki, että olin kirjoittanut liikaa itsestäni. Okei, ehkä olin ymmärtänyt ton "minälähtöinen" väärin,
mutta pointtini on se, että opettajat voisivat joskus olla itsekin perillä tehtävien ohjeista silloin kun lukevat opiskelijoiden esseitä. Aina kun eivät ole.
Myönnän kyllä ton, et vois oikolukee ees kerran ennen palauttamista :) Itse joskus pelkään oikolukemista, koska jään sitten hiomaan tekstiä loputtomiin!
Riippuu aiheesta. Onko kiinnostava vai ei.
ensinnäkin, minä en koskaananna sellaista ohjetta, että kirjoita,"mitä jäit kaipaamaan" oppimispäiväkirjaan. Tuo kirjoitetaan erikseen luentopalautteeseen, joka analysoidaan ja arkistoidaan laitoksella seuraavia kursseja varten. Se ei kuulu luentopäiväkirjaan. TOisaalta olet saattanut ymmärtää väärin myös sen, mitä tällä tarkoitetaan. Sillä EI tarkoiteta sekavaa sepustusta siitä, mitä muuta olisi ollut kiva kuulla, vaan analyysiä siitä, mihin tämä liittyy esimerkiksi omissa harkkatöissäsi, tai nykypolitiikassa tms. Ei siis mitä sattuu diipadaapaa.
MInälähtöinen ei myöskään tarkoita sitä, että kirjoitetaan itsestä ja omasta korvienvälistä, vaan nimenomaan sitä, että yhdistetään se tällä kurssilla opittu johonkin, mitä aikaisemmin on opittu tai mielellään just graduun tai kandintyöhön tms. Siis AKATEEMISTA ja AMMATILLISTA "minä", argumentoituna ja asiassa pysytellen. Ei mitä sattuu "kun tänään aamukahvilla heräsin, huomasin että minun pitäisi lukea tenttiin" -jorinaa.
Niin että ehkä se sittenkin olet ollut sinä, joka ei vaan ymmärtänyt, mitä tehtävänannolla tarkoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
niin olenko silloin ihan paska?
Mitä pitää tehdä, että saa 5?
Miksi ihmeessä sun pitäis saada 5? Aika paljon vaadit itseltäsi, lastenhoidon ohella.
Kyllähän se riippuu aiheesta. Pitääkö tuottaa ihan itse vai onko kirjallisuutta apuna.
Ei se nyt kovin hidasta kirjoittajalle ole. Kyllähän noita tenttivastauksia kirjoitetaan esseenä tunnissa. Kunhan on aihe ja tieto tai tarina, niin ei kauaa.