Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian puheterapeutiksi valmistuva vastailee kysymyksiin hetken aikaa

Vierailija
20.08.2010 |

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: ex-kuolaajan äiti

Vierailija
22/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tarvis kahitysvammaisen kanssa Tampereelle ajaa kerran viikossa 45min takia.

Tulisitko?

En taida muuttaa Poriin kuitenkaan. Enkä sitä paitsi ihan heti uskalla alkaa yksityiseksi ammatinharjoittajaksi. Mieluiten olen muutaman vuoden ensin jossain tk:ssa, jossa on mahdollisuus saada kollegiaalista tukea.

Toivottavasti Poriin saadaan pian Kelan puheterapeutti!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitkä ovat työnäkymät?

noin 4,5 vuotta eli hiukan normaalia nopeammassa tahdissa valmistun. Tavoiteaika taitaa olla 5 vuotta ja 5,5-6 vuotta keskimääräinen opiskeluaika.

Työnäkymät vaikuttaa ihan hyviltä.

ap

Vierailija
24/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumaan oppiminen yleensä paljon? Muuten on kehittynyt hyvin ja kirinyt ikätovereitaan kovasti.

Vierailija
25/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei häiritse asia ollenkaan, joten annanpa minäkin asian olla. Osaa myös puhua selvästi, kun yrittää.

Vierailija
26/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri 3-v täyttäneeltä pojalta puuttuu vielä useita äänteitä puheestaan. Puhuu paljon ja monipuolisesti, mutta hankala siitä on vieraan saada selvää (ja joskus tutunkin). Osaa jotain äänteitä toisissa sanoissa mutta ei toisissa. Jonkinlainen s:n suhahdus on alkanut ihan lähiaikoina kuulua silloin tällöin.

Kielijänne näyttää minun silmiini kovin paksulta ja tiukalta (neuvolantäti ei onnistunut sitä katsomaan ollenkaan 3 v neuvolassa). Poika ei mielestäni saa kielen kärkeä lainkaan ylös vaikka yrittäisi esim. nuolla ruokaa nenänsä alta. Mihin äänteisiin kireä kielijänne vaikuttaisi? Vetryykö se itsestään vai milloin sitä pitäisi tosissaan jonkun ammattilaisen katsoa?

Kireä kielijänne vaikuttaa ns. kielenkärkiäänteisiin eli d, r, s, n, t. Jos edes osa näistä tulee normaalisti, niin muiden äänteiden puuttuminen ei voi siis johtua kireästä kielijänteestä. Käsitykseni mukaan hammaslääkäri katsoo kielijänteen tilanteen hammastarkastuksissa. Kielijänne voi myös itsekseen jonkin verran venyä, mutta joskus se pitää katkaista.

ap

Vierailija
27/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu yksittäisin sanoin, muutama lause "äittä aootta" - tyyliin on käytössä.

Ymmärtää puhetta, tilannesidonnaista ainakin.

On aloittanut nyt päiväkotihoidon.

Mitään tukimuotoja tai terapioita ei ole saanut, voinko pyytää että päiväkodissa käyttäisivät kuvia / viittomia hänelle ilman diagnoosia tms. virallista lausuntoa?

Vierailija
28/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumaan oppiminen yleensä paljon? Muuten on kehittynyt hyvin ja kirinyt ikätovereitaan kovasti.

On kuitenkin mahdotonta sanoa, mikä tilanne on yksittäisen keskosen kohdalla.

Tässä linkki erääseen väitöskirjaan, jossa on tutkittu keskosten kielenkehitystä: https://oa.doria.fi/handle/10024/44853 ja lainaus tiivistelmästä: "Pienipainoisina keskosina syntyneiden lasten ymmärtävän sanaston kehitys oli hitaampaa ja kielelliset taidot heikommat kuin verrokeilla. Kummankin sanaston koostumuksen kehitys tapahtui pienipainoisilla keskosilla hitaammin kuin täysiaikaisina syntyneillä. Kuitenkin, kun sanaston koostumuksen kehitystä analysoitiin suhteessa sanaston kokoon, kehitys oli laadullisesti lähes samantyyppistä kuin täysiaikaisilla lapsilla. Varhaisen sanaston koko ennusti merkitsevästi myöhempää kielellistä kokonaistasoa."

ap

Vierailija
29/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin mahdotonta sanoa, mikä tilanne on yksittäisen keskosen kohdalla.

Tässä linkki erääseen väitöskirjaan, jossa on tutkittu keskosten kielenkehitystä: https://oa.doria.fi/handle/10024/44853 ja lainaus tiivistelmästä: "Pienipainoisina keskosina syntyneiden lasten ymmärtävän sanaston kehitys oli hitaampaa ja kielelliset taidot heikommat kuin verrokeilla. Kummankin sanaston koostumuksen kehitys tapahtui pienipainoisilla keskosilla hitaammin kuin täysiaikaisina syntyneillä. Kuitenkin, kun sanaston koostumuksen kehitystä analysoitiin suhteessa sanaston kokoon, kehitys oli laadullisesti lähes samantyyppistä kuin täysiaikaisilla lapsilla. Varhaisen sanaston koko ennusti merkitsevästi myöhempää kielellistä kokonaistasoa."

ap

Puhun ja höpötön ja laulan lapselle jatkuvasti, voiko tästä olla apua? Ei kai ainakaan haittaakaan?

Vierailija
30/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu yksittäisin sanoin, muutama lause "äittä aootta" - tyyliin on käytössä.

Ymmärtää puhetta, tilannesidonnaista ainakin.

On aloittanut nyt päiväkotihoidon.

Mitään tukimuotoja tai terapioita ei ole saanut, voinko pyytää että päiväkodissa käyttäisivät kuvia / viittomia hänelle ilman diagnoosia tms. virallista lausuntoa?

Mielestäni voit pyytää päiväkodista ainakin kuvien käyttöä ja viittomienkin, jos siellä vain joku niitä osaa. Eri asia tietenkin on, suostuuko henkilökunta toiveisiisi...

Olisiko mahdollista saada jonkun pt:n lausunto tukiviittomien ja / tai kuvien käytöstä, vaikkei terapiaa saisikaan?

ap

Vierailija
31/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Puhun ja höpötön ja laulan lapselle jatkuvasti, voiko tästä olla apua? Ei kai ainakaan haittaakaan?

[/quote]

ei taatusti ole haittaa! Loruttele, juttele, leiki ja laula niin paljon kuin ikinä jaksat! Lapsen kielenkehitystä voi tukea kotonakin paljon juuri juttelemalla ja kielentämällä arkipäiväisiä asioita.

ap

Vierailija
32/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö minun kysymykseni vahingossa välistä, vai oliko vain liian tyhmä kysymys?

T. se joka kyseli 1.5-vuotiaan puheen tuottamisen tukemisesta.

Vierailija
33/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö minun kysymykseni vahingossa välistä, vai oliko vain liian tyhmä kysymys?

T. se joka kyseli 1.5-vuotiaan puheen tuottamisen tukemisesta.

Vastaan siihen pian.

ap

Vierailija
34/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt samaa, ja ekaluokalla pääsin koulussa puheterapetille, jonka kanssa ässä saatiin sitten oikealle kohdalleen hampaiden taakse.

"Valmennanko" itse lastani tässä asiassa? Onko liian aikaista? Onko nykyään enää mitään toivoa päästä oikealle puheterapeutille näin pienestä viasta? (Helsingissä asutaan.)

Kiitos!

Vierailija
35/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla voisi 1.5-vuotiaan puheen kehitystä voisi tukea? Ei sano vielä yhtään sanoja. Ajattelin, että koska puheterapeutille ei vielä kuitenkaan päästä, niin voisi kotona harjoittaa niitä asioita, joita siellä puheterapiaassa tehtäsiin.

Luetaan paljon, ja tyttö on tosi utelias ja osoittelee paljon asioita joita hänelle sitten nimeämme. Ymmärtää kuitenkin hyvin puhetta.

sori kun en huomannut kysymystäsi.

On ihan normaalia, että 1,5-vuotiaalla ei ole vielä sanoja, joskin ehkä hieman viiveistä. Syytä huoleen ei kuitenkaan ole.

Parhaiten puhetta voi tukea kotona katselemalla ja lukemalla kirjoja, nimeämällä niistä kuvia, ääntelemällä eläinten tavoin (tähän lapset lähtee usein hyvin mukaan), kielentämällä omaa toimintaansa (esim. katsos, kun laitan nyt sukat jalkaan; mennäänpä vaihtamaan vaippa) eli puhumalla koko ajan sitä, mitä on tekemässä.

Tärkeää on myös lapsen osoittamien esineiden nimeäminen (vaikka sata kertaa peräkkäin... ;-).

ap

Vierailija
36/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt samaa, ja ekaluokalla pääsin koulussa puheterapetille, jonka kanssa ässä saatiin sitten oikealle kohdalleen hampaiden taakse.

"Valmennanko" itse lastani tässä asiassa? Onko liian aikaista? Onko nykyään enää mitään toivoa päästä oikealle puheterapeutille näin pienestä viasta? (Helsingissä asutaan.)

Kiitos!

Ei ehkä kannata noin pienen kanssa alkaa vielä harjoitella, jos lapsi ei itse huomaa ääntämyksensä poikkeavuutta tai jos ei itse tiedä, mitä on tekemässä.

En tiedä Hgin puheterapiatilannetta. Uskoisin kyllä, että viimeistään viisivuotiaana pääsisi neuvolaan tuollaisen ongelman takia.

ap

Vierailija
37/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli n muistuttaa hiukan d:tä ja m b:tä, ihan terveenä ollessakin. Koko ajan sen kuuloinen kuin olisi aavistuksen dedä tukossa, en tosin tiedä huomaavatko muut kuin minä äiti, joka häntä jatkuvasti kuuntelen.

Tytöllä on korvat putkitettu tulehduskierteen takia viime syksynä (2,5-vuotiaana). Puhumaan hän oppi melko myöhään, kunnolla alkoi sanoja tulla vasta päälle 2-vuotiaana.

Vierailija
38/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on kai virka auki (aina?) ja kauheat jonot ainakin silloin kun meillä oli tarvetta puheterapiaan.

Vierailija
39/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 4,5 vuotta ja käyttää d:tä r:n paikalla. Muuten puhuu hyvin.

Vierailija
40/40 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko PRT- menetelmä sinulle tuttu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän