mielipidekirjoitus kirkko ja kaupunki-lehdessä:
hysteerinen äiti syyttää tuntematonta miestä pedofiiliksi. syy: epäili miehen ottaneen 7-v tyttärestään kuvan bussipysäkillä.
näin meillä vuosaaressa!
http://www.kirkkojakaupunki.fi/mielipiteet/pedofiilit-kuvaavat-lapsia
Kommentit (12)
Kauhea nainen, pakko sanoa.
Ja poliisi on aivan oikeassa. Julkisella paikalla saa kuvata. Piste.
Pitäköön siis lapsellaan vaatteet päällä.
Tuo hysteerikko siis oikeasti pelkää sitäkin, että pedofiili katselee hänen lastaan kadulla. Se on inha ajatus, mutta mahdoton estää.
- valokuvausta harrastava nainen -
mitä jos mies loukkaantuukin syytöksistä ja nostaa oikeusjutun?
ei kai tuntematonta voi alkaa tuolla tavalla syyttää? pitää itsekin alkaa katsoa, mihin kännykkänsä suuntaa vaikkapa silloin kun tekstaa viestiä!
Minusta tuo äiti ilmaisi selkeästi, että mies nimenomaan _oli_ ottanut tytöstä kuvan. Jos tuo mies olisi ollut rehti, niin hän olisi aivan hyvin voinut näyttää otostaan äidille. Nyt tuli kuva, että mies tarkoituksellisesti halusi salata sitä.
Toisaalta, olisihan se äitikin voinut napata miehestä kuvan omalla kännykällään (jos hänellä oli kuvaava kännykkä mukanaan, siis), koska toisten ihmisten kuvaaminen julkisella paikalla ei kerran ole laitonta.
Bussissa hysteeriseksi heittäytyminen oli kyllä vähän nolo tikki, joskin siinä mielentilassa ihan ymmärrettävää, minun mielestäni.
yksityisyyden suoja. Tuo ei ole sivistynyttä, kohteliasta käytöstä. Ei ole mahdoton estää, kuvaajalle voi antaa turpaan. Sekään ei ole rikos.
ja jos ottikin kuvan, niin mikä oli kohde? millä oikeudella äiti alkaa vaatia kuvaa näytettäväksi? olisko pedofiili vain tyynesti noussut äidin kanssa bussiin?
yksityisyyden suoja. Tuo ei ole sivistynyttä, kohteliasta käytöstä. Ei ole mahdoton estää, kuvaajalle voi antaa turpaan. Sekään ei ole rikos.
"Hoidetaan me aikuiset asia kuntoon, kun kerran laki ei meitä tässä asiassa auta."
Se on rikos. Mikään ei oikeuta väkivaltaan, eikä varsinkaan valokuvaaminen.
Itse olen kerran saanut erään miehen suuttumaan kuvatessani häntä. Laivalla tämä keski-ikäinen mies baarissa lähestyi toistuvasti meitä nuoria naisia, vaikka pyysimme poistumaan. Kun sitten vitsinä otin hänestä kuvan, hän suuttui ja alkoi aja minua takaa ja vaati poistamaan kuvan. En tee sellaisella kuvalla mitään ja kuvan otto oli vitsi mutta arvatkaa suostuinko poistamaan kuvan... Julkisella paikalla kuvaaminen on aivan sallittua, ihan sama kuka kohde on.
huomasin että hän teki niin kun lapsi oli hetken yksin pöydässä, kun me vanhemmat haimme salaattia. Näin miehen selän takaa digikameran näytöltä, että kuva oli lähikuva ja sitä mies sitten ihaili. Tulistuin ja tiukalla äänellä tokaisin miehen takaa; poista heti tuo kuva, minun lastani ei saa kuvata. Mies pelästyi ja näin etä hän poisti kuvan. Mutta mihin tarkoitukseen hän lastamme kuvasi, en saa koskaan tietää..
En minä ainakaan halua lasteni kuvia johonkin pedofiilin runnusivuostoille nettilevitykseen.
En minä ainakaan halua lasteni kuvia johonkin pedofiilin runnusivuostoille nettilevitykseen.
mutta mitään rikosta tossa ei tosiaan ollut. Bussipysäkki ja päiväkoti eivät ole sama asia, niinkuin tuon kirjoittajan mielestä. Mä oisin ottanut itse kuvan siitä äijästä ja julkaissut sen jokaikisellä keskustelupalstalla, että tämän näköinen mies kuvaa lapsia julkisilla paikoilla, olkaa varuillanne, oiskohan siitä oppinut?