Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytte neuvolassa?

12.10.2005 |

" En nyt uskoisi tässä(kään) asiassa neuvolaa" ... Iski tuo lause taas jostain keskustelusta silmiin ja samansuuntaisia sanontoja täällä lukee aina silloin tälläin. Itse olen terkkari ja kiinnostaisi tietää miksi äidit käyvät neuvolassa? Onko se vain paikka jossa on kiva käydä mittauttamassa lapsi ? Tietysti terkkareita on monenlaisia, mutta neuvoloilla on tietyt kriteerit ja laatusuositukset joita pitäisi noudattaa. Joskus tuntuu, että äidit pitävät terkkkareita ihan rupusakkina, että sinne pääsee ihan kuka tahansa. Jos terkkari jotain sanookin (ja neuvothan nojaavat melko lailla niihin suosituksiin) niin täällä sitten meltotaan kun terkkari sanoi taas sitä ja tätä. Mutta, jos noita suosituksia ja laatukriteereitä ei olisi, olisi terveydenhoitajien joukko vielä kirjavampaa ja neuvot sen mukaisia.

Mitä äidit siis toivovat neuvolasta saavansa? Tukea, mittauksia, käytännön neuvoja? Tarkoitus ei ole nostattaa tappelua aiheesta, vaan oikea keskustelu.

Itse toivoisin terveydenhoitajalta, että hänellä olisi kokemusta myös äitinä olosta, ei vain kirjatietoa. Onnekseni omalla terkkarillamme on lapsia ja olen iloinen siitä, että tämän terkkarin kanssa pystyy keskustelemaan asioista. Jos olen tyytymätön johonkin, uskallan sen sanoa ja jos on jotain, johon terveydenhoitaja ei osaa vastata, hän ottaa selvää ja soittaa vaikka kun on löytänyt vastauksen. Mielestäni neuvolatoiminnan kehittäminen vaatii avoimuutta ja kykyä antaa palautetta suoraan neuvolaan.

Kaisu

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannen lapsen kohdalla olen jo esittänyt neuvolaan toiveen että käyn vain " pakolliset" käynnit, eli lähinnä rokotus- ja lääkärikäynnit ja tasaikäseurannat. Enää en edes välitä niin punnituksista ja mittauksista. Meillä neuvola on siis täyttä pakkopullaa.

Meillä ei ole lasten kanssa ongelmia ja mieltä askarruttavia asioita, paitsi neuvolan mielestä pituus- ja varsinkin painokäyrät. Niitä on aikanaan puitu niin paljon edellisessä neuvolassa, että se ärsytti. Tuntuu että neuvolassa kiinnitetään enimmäkseen huomiota (tietenkin) ongelmiin ja kun meillä ei mitään ihmeempiä ole, niin käynnit ei anna mitään. Lähinnä todetaan vain että lapsi on kehittynyt normaalisti ja iän myötä tulee aina kommentti että lapsi on laiha (imetyksen vähennettyä ja loputtua pudotaan pahasti käyriltä). Kun kolmatta kertaa toistetaan samat asiat (jokaisen lapsen kohdalla sama), niin tuntuu että tiedän jo etukäteen mitä neuvolassa sanotaan, eikä käynti anna mitään.

Neuvolalta odotan ehkä enemmän vain koordinointia ja kertomista kunnassa olevista mahdollisuuksista vauvan ja lasten kanssa. Tämäkin johtuu siitä että olemme vasta jonkin aikaa sitten muuttaneet.

Hyvää neuvolassa on eri ikäkausista kertovat vihkoset ja minusta olisi hyvä että ne olisivat laajempia. Niihin esimerkit lasten toiminnasta ja vanhempien toimintamallit, olisi hyvä ehkä monillekin vanhemmille. Vähän malliin FAQ-kysymykset ja vastaukset tietyssä iässä. Tähän materiaaliin moni vanhempi voisi sitten tutustua kotona omassa rauhassa ja oppia lapsen maailmasta juuri lapsen näkökulmasta lisää. Tuntuu että neuvola pyrkii enemmän turvaamaan lapsen fyysisen kasvun ja ympäristön, kun suurella osalla " normaaleja" vanhempia on enemmän ongelmia lasten " psyykkisen" (siis käytöksen) kasvun kanssa. Meillä tuttavapiirissä todella moni on ottanut ongelmien myötä yhteyttä perheneuvolaan. Sieltä saatavaa materiaalia voisi varmaankin jaella enemmän jo neuvolan kautta? Ja perheneuvolan jonkinlainen " nettineuvola" varmaan myös alentaisi monen vanhemman yhteydenottokynnystä ja tilanteet saataisiin ratkaistua aiemmin ennen kuin tilanne muodostuu liian vaikeaksi ja ratkaisu vaatii jo enemmän.

Tämä kysymyksesi oli todella loistava! Olisi enemmänkin aihetta kysyä neuvolan käyttäjiltä ehdotuksia ja kommentteja.

Vierailija
22/22 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut erittäin tyytyväinen sekä äitiys- että lastenneuvolaan. Olen raskauden alusta lähtien käynyt samalla terveydenhoitajalla, joka on koulutukseltaan myös kätilö. Hänellä on itsellään kolme lasta. Tällä hetkellä hän opiskelee lisäksi terveystietoa ylipoistolla. Lisäksi hän usein kertoo koulutuksistaan, jossa hän viime aikoina on käynyt. Häntä empaattisempaa ja mukavampaa ja oikella alalla olevaa ammattilaista tuskin monta tästä maasta löytyy. Eli sekä tieto- ja taitopuoli kunnossa.

(Kerään myös tietoa kirjallisuudesta ja ysäviltä. Omasta koulutuksestanikin on hyötyä. Neuvolalääkärit ovat sitten olleet toista maata...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla