G: Mitä mieltä pakkoruotsista?
Minä vastustan pakkoruotsia...ihan hölmöä pakottaa 96% asukkaista pakolla opiskelemaan kieltä jota eivät tule oikeastaan koskaan tarvitsemaan ja vain siksi, että sitä puhuu 4% väestöstä. Juu on se virallinen kieli mutta niin on saamekin...ruotisn kieltä ei tarvitse edes yrityselämässä sillä kansainvälisissä firmoissa yrityskieli aina englanti. Oliskin syytä kohdistaa opiskeluresurssit esim siihen eikä turhaan ruotsiin.
Kommentit (32)
Ei onnistu enää missään muualla maailmassa. Suomenkielisille nauretaan ympäri maailmaa kun suostuvat pienen vähemmistön talutusnuoraan ja koiran asemaan.
Vastustan! Englannilla pärjää ruotsalaisten kanssa aivan hyvin.
kuin täällä Suomessa ruotsia, mutta siellä ei ole tällaiseen järjettömyyteen ryhdytty.
- yhteinen historia
- samankokoinen kielivähemmistö
- vähemmistökieli merkittävässä asemassa (mm. Pohjois-Ruotsi) osassa maata
- suomen kieli on silta muihin kieliin mm. viro
enkä ole edes suomenruotsalainen.
Jos pakkoruotsi lopetetaan niin suomi saa sitten mun puolestani liittyä venäjään.
Niin kauan kun suomi kuuluu pohjoismaiseen yhteisöön, on mielestäni syytä opiskella ruotsia.
Kiitos pakkoruotsin suomalaiset poliitikot otetaan tosissaan pohjoismaiden yhteisissä kokouksissa ja suomalaisille tavallisille kansalaisillekin on hyötyä ruotsista. Esim. mä sain tod. hyvän työpaikan ulkomailla vaan sen vuoksi, kun osasin ruotsia.
Ensinnäkin suomenruotsilla ei pärjää missään. Ja toisekseen, esim. Norjassa ja muualla ei tee ruotsilla hevon paskaakaan! Ne voivat kyllä juu ymmärtää hädin tuskin sun mongerrusta, mutta sä olet ihan pihalla kuin lumiukko, kun ne alkavat mongertamaan!
Ja kyllä se englanti nyt vaan on tärkeämpi kieli osata kuin joku kämänen ruotsi! Ja esim. idässä ja kaakossa, VENÄJÄ on se tärkeämpi kieli! Okei, onhan esim. Pyhtäällä ruotsinkielisiä, mutta..
Jossain rannikolla voikin olla ihan ok osata ruotsia, missä käy paljon ruotsalaisia.
Ja mä en voi sietää ihmisiä, jotka väittävät, että kaikkien on pakko osata ruotsia ja ruotsi on mahtava kieli ja blaa, blaa, blaa. Meidän ruotsinopettaja oli just tollanen ja jos sua ei kiinnostanut ruotsi eikä Ruotsi eikä ruotsalaiset, niin sait huonoja numeroita (pärstäkerroin siis!), jos taas olit lirkun larkun ja lässyn, lässyn kuina ruotsi on ihaaaaaaaanaa kaikessa muodossa, niin johan tuli hyviä numeroita. Esim. mä olen AINA vihannut PAKKOruotsia ja olinkin tuon maikan kanssa sukset ristissä koko lukio ajan!
kun et osaa venäjää, ranskaa, espanjaa, kiinaa, arabiaa
Totuus on että pakkoruotsi vie yhden kielen paikan koulussa ja tutkimusten mukaan suurin osa ei halua opiskella kuin kahta vierasta kieltä. Tämän pakkoruotsin takia heille jää toiseksi kieleksi ruotsin kieli, mikä on maailman mittakaavassa hyvin hyödytön.
Viestissäsi tuot muuten esille hyvin voimakkaasti ajattelutapasi, sen että mielestäsi suomen kieli ei ole minkään arvoinen verrattuna ruotsin kieleen.
Miten Suomi voidaan ottaa tosissaan EU:ssa kun meistä aniharva osaa ranskaa, kyllä tällaisten metsäläisten pitää nyt heti erota EU:sta!
Jos pakkoruotsi lopetetaan niin suomi saa sitten mun puolestani liittyä venäjään.
Niin kauan kun suomi kuuluu pohjoismaiseen yhteisöön, on mielestäni syytä opiskella ruotsia.
Kiitos pakkoruotsin suomalaiset poliitikot otetaan tosissaan pohjoismaiden yhteisissä kokouksissa ja suomalaisille tavallisille kansalaisillekin on hyötyä ruotsista. Esim. mä sain tod. hyvän työpaikan ulkomailla vaan sen vuoksi, kun osasin ruotsia.
niin meidänhän kannattaa ottaa tänne Suomeen oppiaineeksi myös islannin kieli sekä tietenkin tanska ja norja. Mitä sitä muita kieliä oppimaan jos vielä vuonna 2010 Ruotsi ja muut Pohjoismaat on se ainut asia mitä elämässä tarvitsee.
Kieltä opittaisiin paljon paremmin, jos se olisi vapaaehtoinen.
pakkoruostista meuhkaavia ihmisiä! Kyllähän se Suomi on ollut Venäjänkin vallan alla ja taisipa olla pitempään kuin Ruotsin vallan alla eli eikös kaiken järjen mukaan meillä pitäisi olla myös PAKKOVENÄJÄ??? Jos aletaan nyt viittamaan historiaan?
Ja se on fakta, että vaikka kuinka osaat ruotsia, niin sillähän ei työtä saa kuin Ruotsista ja lentoemäntänä tai matkaopppaana. Kyllä kansainvälisissä firmoissa vaaditaan ENGLANTIA (ellei kyse ole sitten ruotsalaisesta firmasta..). Myös ranska on plussaa, jossain firmoissa myös saksa ja venäjä.
Mua muuten ärsyttää nuo suomenruotsalaiset, jotka eivät halua puhua suomea, vaikka kuinka osaisivat. Esim. minä ja kaveri oltiin asioimassa yhdessä liikkeessä, missä oli pelkästään suomenruotsalaisia myyjiä. Itse ilmaisin selvääkin selvemmin, että EN puhu ruotsia enkä ymmärrä heitä. Ei mitään vaikutusta. Kaveri yritti vääntää englanniksi rautalangasta, ettei osaa ruotsia. Ei ole edes koskaan opetellut kyseisestä kieltä, koska heidän kouluissaan ei opeteta ruotsia. Kaveri on amerikkalainen ja asunut nyt 15 vuotta Suomessa.. Ei mitään vaikutusta, myyjät tuijottivat meitä kuin halpaa makkaraa. Eivät ymmärtäneet (tai halunneet ymmärtää) englantia (ja kaverin englanti on selvää, vaikka onkin etelästä kotoisin). Sinne jäi ostokset kauppaan eikä todellakaan enää ikinä mennä kyseiseen puljuun!
Mitä järkeä on opiskella matematiikkaa koska todella harva sitä koskaan tulee työssään tarvitsemaan? Mielummin kieliä koska niihin törmää paljon todennäköisemmin. Venäläisten ja ruotsalaisten kanssa tehdään todella paljon bisnestä. Ne jotka näitä kieliä hallitsee saa aina parhaat työpaikat. Olen sitä mieltä että kieliä pitää opiskella koska ne kehittää lapsia, auttaa oppimaan tulevaisuudessa myös muita kieliä. Globalisaatio on aikaansaanut sen että emme tee kauppaa enää vain suomalaisten kanssa vaan kaikkien maiden kanssa. Englannilla toki pärjää mutta koskaan ei tiedä miten läheiseksi yhteistyö naapurimaan kanssa muodostuu. Minulle kävi niin että sain johtavan aseman ainoastaan venäjän taitoni ansiosta. Olen supisuomalainen mutta lukiossa aloitin venäjän opinnot. Korkeakoulussa jatkoin ja menin sitten vielä venäjälle vaihtoon. Tämän takia kannattaisin sekä pakkovenäjää että pakkoruotsia! Koskaan ei tiedä kumpi tulee olemaan se rahanlähde. Älkää aliarvioiko lapsianne. Vaikka itse ette tarvitse kieliä siellä lähiön kassatiskillä niin lapsenne voi olla aikuisen ihan eri ympyröissä.
Matematiikkaa tarvitsee jokainen ihan päivittäisessä elämässään, onhan se kiva osata esimerkiksi laskea rahansa. Ruotsin kieltä sen sijaan SUURIN osa suomalaisista ei koskaan tarvitse.
Tuo nyt on ihan naurettava ajatus että täällä alettaisiin opiskella PAKOLLISTA ruotsia, venäjää että englantia. Mites ne muut kielet? Jo nyt suomalaisilla on erittäin suppea kielitaito, kiitos pakkoruotsin. Saati sitten että täällä määrättäisiin 3! pakollista vierasta kieltä. Vaikka kuinka aina toitotetaan että ihminen oppii vaikka 10 kieltä niin se ei ole totuus enemmistön kohdalla.
Ruotsin kieltä ei Suomessa tarvitse saadakseen hyvän työpaikan. Tässä kannattaa muistaa että nykytilanteessa moneen työpaikkaan laitetaan vaatimukseksi ruotsin kielen taito, vaikka sitä ei oikeasti edes tarvitse. Nämä kielitaitovaatimukset ovat yksi syy, millä perustellaan pakkoruotsia. Täytyy olla aika tyhmä jos ei tätä keinotekoisuutta näe.
Mainitsemasi globalisaatio on johtanut siihen että Ruotsin merkitys on entisestään vähentynyt Suomessa. Nyt jo nähdään että maailmaa on muuallakin kuin Ruotsissa. Ja ei nyt sovi unohtaa sitä että Saksa on Suomen suurin kauppakumppani, ei suinkaan Ruotsi.
Niin kauan kun suomi kuuluu pohjoismaiseen yhteisöön, on mielestäni syytä opiskella ruotsia.>>
Hoh hoijaa, yli 90 % kansasta pitää pohjoismaista yhteyttä tärkeänä, mutta vain alle 5 %:n mielestä kontaktit pitäisi hoitaa juuri ruotsiksi..
Asiaa ovat tutkineet ruotsinkielisten "ajatuspajat".
Pakottaminen on vähän hassua. Mutta toisaalta ruotsinkieli on suomessa tärkeää jo kulttuurihistoriallisesti, ja se avaa kielitaitoa myös englannin, saksan, norjan, tanskan ja islannin opiskelulle. Vaikka ei olekaan samanlainen kieli, niin helpottaa kuitenkin niiden omaksumista tutkitustikin. Ja toisaalta yhteiskunta pakottaa opiskelemaan myös matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, historiaa jne. joiden tarpeellisuus kaikille myös voidaan kyseenalaistaa. Perusopetuksen tarkoitus on olla yleissivistävä, ja hyvä laaja kielitaito on siinä eduksi.
Tulisi myös kalliiksi tarjota kaikille yhtäläiset mahdollisuudet valita haluamiaan kieliä.
Ohessa sivusto jossa paljon asiaa pakkoruotsista ja perusteluita ja tutkimuksia sen vaihtamisesta vapaaehtoiseksi. Kannattaa lukea:
http://www.pakkoruotsi.net/
tullut käytettyäkin sitä kieltä paljonkin aikanaan, nykyään kyllä harvemmin.
PAKKO SUOMI
RUOTSI
ENGLANTI
KEMIA, FYSIIKKA
BIOLOGIA
JA VARSINKIN USKONTO
TURHISTA TURHIN ON LIIKUNTA JA UINTI EHDOTTOMASTI POIS, YÖK!!!
HISTORIAKIN ON TURHAA
NOIN SAATAIS VEROJAKIN SÄÄSTETTYÄ.
kielen opiskelussa! Tuo on täysin naurettava peruste! Ja ihan hirveästihän ruotsin kielestä on hyötyä islannin kielen opiskeluun...
Pakottaminen on vähän hassua. Mutta toisaalta ruotsinkieli on suomessa tärkeää jo kulttuurihistoriallisesti, ja se avaa kielitaitoa myös englannin, saksan, norjan, tanskan ja islannin opiskelulle. Vaikka ei olekaan samanlainen kieli, niin helpottaa kuitenkin niiden omaksumista tutkitustikin. Ja toisaalta yhteiskunta pakottaa opiskelemaan myös matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, historiaa jne. joiden tarpeellisuus kaikille myös voidaan kyseenalaistaa. Perusopetuksen tarkoitus on olla yleissivistävä, ja hyvä laaja kielitaito on siinä eduksi.
Tulisi myös kalliiksi tarjota kaikille yhtäläiset mahdollisuudet valita haluamiaan kieliä.
Siksi se painaa paljon enemmän kuin tuo muutama prosentti väestöstä. Esim. Suomen historiaa ei pystyttäisi enää tutkimaan kunnolla, jos ruotsia ei osattaisi. Lähes kaikki on Suomessa kirjoitettu ruotsiksi 1900-luvun alkuun asti. Totta kyllä on, että opetettavien kielten valikoimaa pitäisi laajentaa eikä pakkoruotsi peruskoulussa ole ehkä järkevää, mutta ainakin lukiossa sen pitäisi olla pakollista.
Puolet maailman ihmisistä puhuu 10 kieltä, ja Ruotsi ei ole siinä joukossa.
Minulla on ollut useita ruotsalaisia asiakkaita ja Pohjola-Nordenkin siinä joukossa, en ole tarvinnut ruotsia yhdenkään kanssa.
Ruotsi vie yhden kielipaikan koululaisilta. Järkevämpää olisi opiskella vaikka espanjaa, venäjää tai kiinaa.
Ruotsi ei ole sen tärkeämpi kieli Suomessa kuin saamen kieli. Puolet sen puhujista on Ahvenanmaalta.
Mutta jos ruotsi olisi ollut valinnainen, niin olisin ottanut sen itse kuitenkin. Minulla on sukulaisia Ruotsissa ja olen ollut siellä aika paljon heidän luonaan.
Nyt olen valtiolla töissä ja ette arvaakkaan mikä hervoton rahamäärä palaa rahaa ruotsinnoksiin. Joitakin julkaisuja käännettään ruotsiksi, minimipainos painosta on 500 kpl ja kukaan ei tarvi niistä yhtäkään. Joka vuosi menevät roskiin kaikki!
Ja netissä ei viitsi mitään laittaa suomeksikaan, kun pitäisi hankkia siihen ruotsinnos samanlaisena. Ei viitsi nähdä sitä vaivaa, jos koko informaatio ei ole nyt kovin tärkeä tai koskettaa vain muutamaa asiakasta. Ja kun tuo vielä maksaa erikseen, niin välttämättä ei ole budjetoitu, jos on jotain poikkeuksellista tapahtunut, jota pitäisi informoida. Olkoot kokonaan sitten! On muutakin tekemistä, kun kiire on kova.
Tosi kallis lysti veronmaksajille!