Katselin nointa 12-13 v tyttöjen pituuksia,
missä vaiheessa ovat venähtäneet esim. 170 senttisiksi? Meillä tyttö täytti just 11-v ja on 145 cm pitkä. Onko siis odotettavissa, että kasvaa 20-30 senttiä vuodessa? Pituusennuste hänelle on 175 cm.
Kommentit (2)
missä vaiheessa ovat venähtäneet esim. 170 senttisiksi? Meillä tyttö täytti just 11-v ja on 145 cm pitkä. Onko siis odotettavissa, että kasvaa 20-30 senttiä vuodessa? Pituusennuste hänelle on 175 cm.
Eivätköhän nuo 12-vuotiaat 170 cm pituiset ole olleet pitkiä ikäisekseen jo pidempään. 11-vuotias 145 cm pitkä ei minusta ole pitkä. Esimerkiksi oma tyttäreni on juuri täyttänyt 8 ja on jo yli 135 cm pitkä. Olettaisin, että on 145 cm pitkä ennen kuin täyttää 10 vuotta. Ja minusta tyttäreni ei ole mitenkään erityisen pitkä.
Paljon vaikuttaa myös muu kehitys. Milloin olet itse saavuttanut aikuispituutesi? Itse olen ollut lähes aikuispituudessani 12-vuotiaana, ja olettaisin että lapsenikin on "nopeasti kasvavaa mallia". Toisethan kehittyvät myöhemmin ja kasvavat vielä 16-vuotiainakin, joten ehtivät kasvaa yhtä pitkiksi tai pidemmäksikin kuin ne alaluokilla kovasti kasvaneet.
kasvupyrähdyksen aikana ja sitä kesti pari vuotta...
mutta nyt 13v n. 171cm oli kyllä jo 11v pidempi kuin 145cm